سید جواد حسینی روز سه شنبه در نشست کارگروه تخصصی مشارکتهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: وقتی مدیران کل در نشستها حاضر نشوند نتیجه این می شود که در خصوص بهترین مصوبات بیان می کنند 'مکاتبه شد' این کلمه چه دردی را دوا می کند.
وی بر اجرای دقیق مصوبات، تدوین شیوه نامه های لازم و آیین نامه ها در اجرای مصوبات مربوط به پیشگیری از اعتیاد تاکید و بیان کرد: همانند اجرای 'طرح روستای پاک' باید 'طرح واحدهای پاک' نیز در مراکز صنعتی و تولیدی در دستور کار قرار گیرد. در این مسیر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید آیین ‌نامه، شیوه نامه اجرا، نحوه تشویق و امتیازگیری واحدها را مدون و اجرای آنها را پیگیری کند.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: نحوه شیوع اعتیاد به لحاظ سنی، جنسی و گروههای درگیر به اعتیاد تغییر کرده چنانکه اکنون بعضی روستاها هم به این موضوع دچار هستند. شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی و جهاد کشاورزی باید تلاش کنند. در مسیر مبارزه با اعتیاد باید از ظرفیت 40 تشکل روستایی که با همت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری راه اندازی شده و همچنین 2 هزار و 500 دهیار استان استفاده کرد.
وی گفت: وقتی یک تشکل بعد از طی مراحل مختلف قانونی مجوز خود را گرفت دستگاههای دیگر باید در خصوص انجام کارهایی که به این تشکل سپرده می شود همکاری لازم را انجام دهند. بسیاری از پروژه‌ها توسط تشکلهای غیردولتی انجام می شود. سپردن یک کار به چندین تشکل غیردولتی و مردم نهاد هم افزایی و نتیجه گیری آن طرح را بیشتر می کند.
حسینی به گزارش عملکرد برنامه های فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد اداره کل آموزش و پرورش نیز اشاره و بیان کرد: مدارس یکی از سطوح مهم در خصوص مبارزه با اعتیاد هستند اما بخشنامه گرایی و مدیریت چندلایه مدارس را بیچاره کرده و فرصتی برای رسیدگی به مسائل اساسی مثل آسیبها باقی نمی ماند. باید تلاش کنیم به سمت کارهای اجرایی تر و موثرتر گام برداریم.
وی افزود: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه شاخصهای مختلف اعتیاد از جمله در خصوص زندانیان معتاد و شیوع اعتیاد روند مطلوب کاهشی طی کرده و مبارزه با اعتیاد هم در سطح خراسان رضوی جدیتر دنبال شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه آموزش زنان سرپرست خانوار 12 میلیارد ریال در قالب 'طرح تقسیم کار ملی' برای مهار و کاهش آسیبهای اجتماعی در این استان اختصاص یافته که در حال اجرا است.

* سه رویکرد در مبارزه با اعتیاد
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی هم در این نشست گفت: هم اکنون در حوزه مبارزه با اعتیاد رویکرد پیشگیرانه در قالب تعاملات گرم، هفته ‌های فرهنگی و آموزشهای مربوط به جوانان و نوجوانان و خانواده ها در حال انجام است.
سیدکمال حسینی افزود: رویکرد حمایتگرانه و یاورانه از دیگر رویکردهای مبارزه با اعتیاد در خراسان رضوی است چنانکه در مورد رویکرد یاورانه هم اکنون با کمک معتادان نجات یافته، معتادان دیگر شناسایی و نسبت به کمک به درمان آنها اقدام می شود. اداره بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی نیز در این مسیر نقش موثری دارند.
وی ادامه داد: شورای شهر مشهد هم در خصوص مبارزه با آسیبها و اعتیاد همراهی بسیار خوبی دارد چنانکه در هفته آینده یک سوله 2 هزار متری در مشهد در اختیار یک تشکل یاورانه در مورد مبارزه با اعتیاد قرار داده می شود.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.