به گزارش ایرنا، جواهری در مقدمه کتاب خود می گوید: حس باستانگرایی (نوستالژیک)، حسی است که هویت ملی را یدک می کشد و انسان را به گذشته خویش پیوند می دهد، شکاف نسل ها را پرکرده، تجربیات نیاکان را طوری ماندگار می کند که انسان از خویشتن خویش جدا نمی تواند شد؛ و همراه با گذشته پیوندی استوار دارد.
نویسنده سمنان را پس از کاشان، یزد و کرمان، شهری با بافت سنتی در سازمان میراث فرهنگی و دارای شناختنامه معرفی می کند و معتقد است برخی محله های شناسنامه دار و تاریخی شهر سمنان مانند کهنه دژ در یورش مهندسان متجدد و فاقد تعهد و دلمشغولی فرهنگی در دهه 1380 فروپاشید و این رویکرد سمنان را از آمار چهار شهر نامی ایران خارج کرد.
نویسنده این کتاب که به دو زبان فارسی و انگلیسی نگاشته شده درباره نگاشتن کتابش این گونه می گوید: به جهت نکوداشت این هویت ملی ، سهم خود می دیدم که هر چه در توان دارم، طرح های معماری سنتی زادبومم را ثبت و ضبط کنم، ساختمان هایی که جز جنازه ای پاره پاره از آنان باقی نمانده و در یورش سیه دستی نابود شدند، ساختمان هایی که از آنان حتی عکسی هم به یادگار نداریم.

**مشخصات کتاب
کتاب «یادمانده های معماری سنتی سمنان» با موضوع معماری بومی در 144 صفحه و در قطع رحلی چاپ شده که شامل مجموعه طرح هایی از بناها و عمارت ها و کوچه پس کوچه های شهر سمنان است.
این کتاب به 2 زبان فارسی و انگلیسی نگاشته شده و ترجمه متن ها را محمد نداف و آرش جواهری انجام داده اند، صفحه آرایی هم بر عهده علی رحمانیان بوده است.
75 طرح در این کتاب، حال و هوای سه دهه قبل شهر سمنان را زنده می کند و نویسنده درباره این آثار می گوید: «آن ها را از یادمانده های ذهنی و مشاهدات مستقیم نقش زدم».
به گفته جواهری هم اکنون تقریبا از این آثار گرانبها مثل کاروانسرای شازده در بازار بالا چیزی باقی نمانده است .

**شرح حال کوتاه از نویسنده
محمد حسن جواهری، شاعر، نقاش و داستان‌نویس حوزه کودکان در سال 1334 در سمنان متولد شد. پدر و مادرش هر دو هنرمند و موسیقی‌شناس بودند.
وی دانش آموخته رشته اتومکانیک از انیستیتوی تکنولوژی سمنان و از نقاشان نسل دوم نوگرا و اهل سمنان است، او نقاشی را از دو معلم دلسوز این نسل در سمنان یعنی استاد یدالله درخشانی و استاد اسدالله شریعت پناهی که دانش آموخته رشته هنر بودند، آموخته‌است.
وی همچنین سرودن شعر را در شیوه کلاسیک، نو و گویش سمنانی دنبال می‌کند. جواهری در زمینه نقاشی کودکان مدتی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، گرمسار و فیروزکوه همکاری داشت و در زمینه‌های دیگری همچون نقاشی سیاه قلم، مینیاتور، هنرپیشگی، سناریونویسی، طراحی صحنه و ترسیم آفیش صاحب تجربه است.
از محمد حسن جواهری، کتاب ‌های یادمانده های معماری سنتی فیروزکوه، بیان تجربی خطوط، ژرف نمایی و هفت خوان پیاز نرگس، نیز در بازار کتاب موجود است.
7342م/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.