به گزارش ایرنا، سید حسن حسینی شاهرودی شنبه در نشست سازمان های مردم نهاد زیست محیطی شهرستان شاهرود که با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان برگزار شد، افزود: هر حرکتی که در راستای حفظ منابع و سرمایه ها انجام شود برغم هزینه ها به سود مردم خواهد بود .
حسینی شاهرودی گفت: همه باید در قبال محیط زیست و منابع آبی مسوولانه رفتار کنند.
وی با تاکید بر اینکه نباید منتظر وقوع حوادثی مانند سیل بود و سپس به دنبال مقصر گشت، خاطرنشان کرد: بهره برداری از معدن بوکسیت ضررهای جبران ناپذیری به یکی از منابع آبی منطقه وارد کرده و آسیب های زیست محیطی بدنبال داشت.
حسینی شاهرودی افزود: این تخریب از تاش و جنگل ابر شروع شده و تا علی آباد و سیاه رودبار کشیده شد.
نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی گفت: نقد مردم به مسوولان گذشته است ،با اینکه می دانستند با تخریب شاهوار چه خسارت هایی به محیط زیست وارد می شود جلوی آن را نگرفته و 9 سال سکوت کردند.
حسینی با بیان این که منابع آبی شهرستان در حال نابودی است، افزود: جای سوال است که چرا مدارک و مستندات 300 برگی از تخریب شاهوار که توسط دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تهیه شد، بعد از گذشت 2 ماه به دست محیط زیست استان برسد؟
وی خاطرنشان کرد: نه تنها اقدامات بازدارنده ای توسط دستگاه های نظارتی انجام نشده بلکه سکوت مرگباری روی این موضوع سایه انداخته است.
نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی با بیان این که دستگاه قضایی هم در این مورد به شدت ضعیف عمل کرد، افزود: با روی کارآمدن حجت الاسلام رییسی، در سطح کلان این موضوع پیگیری می شود و به سراغ محیط زیست و دستگاه های مرتبط خواهند رفت و باید پاسخگو باشند.
وی یادآور شد: اگر در تعطیلی دایمی معدن به نتیجه ای نرسیم تمام اسناد و مدارک موجود را منتشر خواهیم کرد.
رییس شورای اسلامی شهر شاهرود هم در این نشست گفت: براساس آمار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، 220 میلیون متر مکعب ذخیره گاه آبی شاهوار در حال نابودی است.
حسینعلی سمیعی با بیان این که تا 2 ماه قبل کمبود آب یکی از بحران های کشور بود افزود: نتیجه آزمایش آب که خرداد ماه 96 از چهار نقطه برداشت شده بیانگر 237 میکروگرم آلومینیم در هر لیتر بود که پنج برابر حد مجاز است.
وی با بیان این که وجود آلومینیم زیاد در آب موجب عوارضی مانند تولد نوزادان نارس می شود ، یادآور شد: پوکی استخوان، زوال عقل و بیماری های دیگر از عوارض تخریب شاهوار است.
رییس شورای اسلامی شهر شاهرود با بیان این که برداشت از معدن هنوز انجام می شود، افزود: هر سال 600 تن مواد معدنی از شاهوار برداشت می شود و عوارض آن کاملا قابل مشاهده است.
بهره برداری از معدن بوکسیت شاهوار که از حدود هفت سال پیش آغاز شده ، به یکی از موضوعات مورد بحث بین سمن های محیط زیستی تبدیل شد.
با پیگیری های بسیار زیاد حامیان محیط زیست و نیز وارد عمل شدن مسوولان ، بهره برداری از این معدن در اواخر سال گذشته به طور موقت تعطیل شد.
اکنون مسوولان منطقه و نیز گروه های مردم نهاد بدنبال تعطیلی دایم آن هستند.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.