به گزارش ایرنا، انباشت زباله و نبود برنامه ریزی اصولی در استان های شمالی کشور برای تبدیل «طلای کثیف» از تهدید به فرصت برای توسعه اقتصادی منطقه، این روزها تهدیدی برای اهالی روستاهای فولادمحله در شهرستان مهدیشهر و اگره در شهرستان دامغان استان سمنان است که هدف انباشت و حمل زباله از ساری قرار دارند.
احداث نیروگاه زباله سوز در مرکز استان مازندران برای جلوگیری از انتقال زباله از ساری به مناطق بکر مهدیشهر در شمال استان سمنان سال 1389 تصویب شد، اما به دلایل نامشخص بعد از گذشت هشت سال این طرح مهم منطقه ای به بهره برداری نرسیده است.
اکنون دود این فرصت سوزی در تکمیل نشدن این طرح به چشم اهالی منطقه فولاد محله و اگره با جمعیت تقریبی سه هزار و 100 نفر می رود؛ مسئولان باید با عزم ملی برای تکمیل این طرح گام های عملیاتی و اصولی بردارند.
به گفته امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان طرح هایی برای تکمیل نیروگاه زباله سوز در مرکز استان مازندران در دست اجرا است که با تکمیل آن برنامه انتقال زباله از ساری به مناطق بکر شمال مهدیشهر بعد از سال ها به پایان می رسد.
با ساخت این نیروگاه روزانه 450 تُن زباله در مرکز استان مازندران فرآوری می شود و مردم اهالی شمال مهدیشهر از گزند بسیاری از بیماری ها و تخریب محیط زیست به واسطه انباشت زباله در امان می مانند.
اکنون ده ها کامیون حمل، زباله های خانگی را از مرکز استان مازندران در مناطق بکر فولاد محله از توابع شهرستان مهدیشهر انباشت می کنند که ادامه این روند سلامت جسمی اهالی این منطقه را تحت تاثیر انواع بیماری های غیر واگیر قرار می دهد.
مسئولان استان های سمنان و مازندران باید با برنامه ریزی اصولی و توجه به سلامت جان هزاران نفر از مردمی که به واسطه انباشت زباله و رسوخ شیرابه ها به سفره آب های زیرزمینی سلامتی خود را در آینده از دست خواهند داد توجه داشته باشند و برای حل انتقال زباله از ساری به شمال مهدیشهر چاره اندیشی کنند.
بسیاری از صاحبنظران معتقدند به دلیل رسوخ شیرابه به سفره های زیرزمینی، عرصه های کشاورزی در شمال مهدیشهر در آینده نابود می شود که این امر از بین رفتن محصولات کشاورزی و تلف شدن دام های سبک و سنگین را در پی دارد.

** انباشت زباله در فولادمحله متوقف شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: استان های شمالی کشور با چالش جدی دفن زباله مواجه هستند که در چند سال گذشته هزینه های بسیار زیادی برای رفع این مشکل پرداخت کردند.
امیر عبدوس ادامه داد: عملیات ساخت نیروگاه زباله سوز در شهرهای ساری و نوشهر به زودی اجرا می شود که با اجرای این طرح در مرکز استان مازندران، انتقال زباله از ساری به فولادمحله متوقف خواهد شد.
وی افزود: طرح احداث نیروگاه زباله سوز در ساری با شرکتی که برای ساخت این نیروگاه در تهران فعالیت می کرد خواهد بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: برنامه انتقال زباله از مرکز استان مازندران به فولاد محله با برنامه ریزی اصولی متوقف شود و این اداره کل پیگیر این موضوع است.

** بلای زباله را به فرصت تبدیل کنیم
بخشدار شهمیرزاد از توابع شهرستان مهدیشهر گفت: هیولای زباله را با برنامه ریزی اصولی از تهدید به فرصت تبدیل کنیم و انتقال زباله های خانگی از ساری به مناطق همجوار استان های سمنان و مازندران نگران کننده است.
مسعود احمدی افزود: در سال های گذشته پیگیری های جدی برای رفع این چالش از سوی مسئولان امر صورت گرفت اما تاکنون این پیگیری ها به سرانجامی نرسیده است.
وی اضافه کرد: روزانه بیش از 90 تُن زباله از مرکز استان مازندران به فولاد محله و اگره در روستاهای شمال شهر شهمیرزاد انتقال می یابد که این امر باعث خسارت های جانی و مالی در آینده برای اهالی منطقه خواهد شد.
بخشدار شهمیرزاد از توابع شهرستان مهدیشهر گفت: رفع این چالش با گفتار برطرف نمی شود و باید مسئولان با همدلی و تخصیص اعتبار ملی برای رفع این چالش زیست محیطی اقدام کنند.

** مطالبه اهالی فولادمحله و اگره به حق است
فرماندار مهدیشهر گفت: انباشت زباله و جاری شدن شیرابه در مناطق بکر شمال مهدیشهر در سال های گذشته باعث گلایه اهالی روستاهای فولادمحله و اگره شده که مطالبه های مردم برای رفع این چالش به حق است.
حسن ارگی افزود: در سال های گذشته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل دامپزشکی استان سمنان برای ارزیابی و جلوگیری از شیوع انواع بیماری ها به واسطه انباشت زباله در شمال مهدیشهر برنامه های خوبی اتخاذ شد، اما ادامه انباشت زباله احتمال خسارت های مختلف در منطقه را قوت می بخشد.
وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته رایزنی های گسترده ای برای جلوگیری از انباشت زباله در اطراف روستاهای اگره و فولادمحله از توابع شهرستان مهدیشهر با مسئولان استان مازندران انجام شد که این رایزنی ها نتایج بسیار خوبی به همراه داشت.
ارگی گفت: به دلیل آنکه در ساری سامانه ای برای انباشت زباله وجود ندارد نمی توان بدون برنامه ریزی اصولی این زباله ها را به مناطق دور دست انتقال داد و به جای دفن زباله باید طرح نیروگاه زباله سوز در منطقه اجرایی شود.
فرماندار مهدیشهر گفت: با برنامه ریزی اصولی و عزم ملی برای رفع این چالش مهم باید اقدام کرد و نمی توان با رویه های اشتباه شاهد نابودی عرصه های ملی منطقه باشیم.

** شیرابه زباله دام و کشاورزی فولادمحله را تهدید می کند
یکی از اهالی روستای فولادمحله گفت: شیرابه حاصل از انباشت زباله تهدید اساسی برای عرصه های کشاورزی و دام های سبک و سنگین منطقه فولادمحله و اگره است.
جلال عباسی افزود: شغل بیشتر اهالی این مناطق کشاورزی و دامداری است و چرای دام سبک و بلیعدن زباله در مراتع باعث تلف شدن این دام ها می شود.
وی خاطرنشان کرد: با سهل انگاری مسئولان و فرصت سوزی بسیاری از محصولات کشاورزی منطقه کیفیت خود را از دست می دهد و با از رونق افتادن بازار فروش محصولات ، بیکاری گریبان جوانان منطقه را خواهد گرفت.
عباسی اضافه کرد: مسئولان مردم منطقه را دریابند و با وحدت و همدلی می توان چالش انباشت زباله را از بین ببرد.
وی گفت: طبیعت بکر شمال مهدیشهر ظرفیت قابل توجه برای جذب گردشگر است اما با انباشت زباله اکنون ظرفیت طبیعت گردی و جاذبه گردشگری منطقه به شدت تهدید می شود.

** انباشت زباله چشمه باداب سورت را نابود می کند
یکی از شهروندان روستای فولادمحله گفت: انباشت زباله، چشمه باداب سورت به عنوان یکی از چشمه آب ‌شور جهان که در شمال مهدیشهر قرار دارد را نابود می کند و مسئولان استان با عزم راسخ مانع انتقال زباله از ساری به فولادمحله و اگره شوند.
ابراهیم باقری افزود: نابودی جاذبه های گردشگری به دلیل نبود برنامه ریزی اصولی برای رفع مشکل زیست محیطی در شمال مهدیشهر و دفن زباله خسارت های زیان باری را در پی دارد و از مسئولان استان های سمنان و مازندران عاجزانه می خواهیم برای رفع این چالش اقدام کنند.
وی تصریح کرد: حمل زباله و پاشیدن شیرابه در جاده های کوهستانی منطقه زیبایی جاذبه های طبیعی منطقه را تهدید می کند که این امر به بی میلی گردشگران برای سفر به مناطق بالادست و شمالی استان سمنان می انجامد.
باقری گفت: شرایط فولاد محله و اگره بسیار ناراحت کننده است و مسئولان با برنامه ریزی اصولی و اتخاذ برنامه ریزی دقیق برای رفع مشکلات مردم این مناطق اقدام کنند.
به گزارش ایرنا، فولادمحله یکی از روستاهای مهدیشهر است در 75 کیلومتری مرکز استان سمنان، فولاد محله مرکز دهستان پشتکوه و بر پایه سرشماری نفوس و مسکن 1395 سه هزار و 100 نفر جمعیت دارد.
به باور کارشناسان، دفن نامناسب زباله در مناطق شمالی استان سمنان به عنوان بحران زیست محیطی قلمداد می شود که مسئولان امر باید با راه اندازی دستگاه تصفیه شیرابه در منطقه به صورت موقت و احداث نیروگاه زباله سوز در ساری برای جلوگیری از چالش های زیست محیطی در منطقه اقدام کنند.
با وجود فرصت سوزی ها اکنون شیرابه های حاصل از انباشت زباله تهدید زیست محیطی در منطقه فولادمحله قلمداد می شود که با راه اندازی دستگاه تصفیه شیرابه می توان برای مصارف کشاورزی آن آب ها را استفاده کرد.
همچنین احداث دستگاه های زباله سوز و واحدهای تفکیک زباله می تواند گامی مهم و اساسی برای تولید انرژی و جلوگیری از تخریب محیط زیست و شیوع انواع بیماری به واسطه تفکیک نامناسب زباله باشد.
7339/6103/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.