به گزارش ایرنا ، از مدتی پیش ساکنان روستای حسین آباد کالپوش از رانش کوه مجاور این روستا خبر دادند که خطرجدی برای ساکنان این روستا به حساب می آید .
بدنبال بارش برف سنگین روزهای پایانی سال گذشته و جدی تر شدن خطر رانش زمین ، استاندار سمنان با برگزاری نشست ستاد مدیریت بحران استان در این روستا کوچ ساکنان 122 خانه را ضروری خواند .
برغم این که برخی معتقدند رانش ایجاد شده به خاطر انباشت آب در سد کالپوش است ، مسوولان ذیربط در استان سمنان این موضوع را تکذیب و بر استواری سد و بی ارتباطی رانش با آن را گوشزد کردند.
تاکید بر ضرورت کوچ اهالی موضوعی است که همه مسوولان بر روی آن همسخن هستند ، اما مردم حسین آباد می گویند چگونه و به کجا باید کوچ کنند؟
جمعی از اهالی این روستا در گفت و گو با ایرنا اعلام کردند، اگر چه خواست مسوولان برای کوچ به خاطر حفظ جان اهالی است ، ولی تا کنون مکان کوچ و نیز وسیله مورد نیاز برای انتقال وسایل و نیز محل اسکان فراهم نشده است.
یکی از اهالی روستا به خبرنگار ایرنا گفت: پس از بارش برف و کولاک شدید در 2هفته گذشته ، شکاف های بسیاری بر خانه های اهالی این روستا نقش بسته است.
مهدی احمدی افزود : برخی از اهالی که از تمکن مالی برخوردار بودند از روزهای نخست ایجاد شکاف بر دیوار خانه ها به شهرها وروستاهای مجاور کوچ کردند ، ولی برخی هنوز در روستا مانده اند.
وی ادامه داد : مردم این روستا با مشکلاتی مانند بیکاری، اقتصاد و معیشت ضعیف روبرو بودند که رانش زمین هم بر آن ها اضافه شده است.
علیرضا قربانی یکی دیگر از اهالی روستای حسین آبادکالپوش با اشاره به وضعیت نابسامان مردم در چند روز گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: مساله رانش برای مردم این روستا موضوع تازه ای نیست ، در گذشته هم رانش ها و نشست های جزئی داشتیم اما این برای نخستین بار است که چنین رانشی در روستا اتفاق می افتد.
قربانی گفت : رانش بوجود آمده برخی مردم را آواره شهرها و روستاهای همسایه کرده ، نیازاست مسئولان برای مهاجرت روستائیان برنامه ریزی کرده و امکانات لازم را فراهم کنند.
احمد براتی یکی دیگر از اهالی این روستا که خانه اش در مسیر رانش زمین قرار گرفته درگفت وگو با ایرنا تصریح کرد : رانش ها در2 هفته گذشته خواب راحت را از مردم گرفته و وضعیت ناگواری برای آنها درست کرده است.
وی افزود: با این که استاندار سمنان دستورات لازم برای فراهم کردن زمینه کوچ را داده اما هنوز از آوردن کانکس خبری نشده و گروهی از مردم در منزل خویشاوندان خود مستقر شده اند.
یکی دیگر ازمردم روستا که نخواست نامش بیان شود ، حضور مسئولان بلندپایه استان در این روستا را مرهمی بردرد مردم خواند و گفت : با این همه مشکل اصلی پابرجاست و روزبروز شاهد تخریب بیشتر خانه ها هستیم.
وی گفت: کارشناسان بنیادمسکن در منطقه حضورداشته و از خانه ها بازدیدمی کنند ، برای برخی منازل تعمیر و تعدادی دیگر را نیازمند تخریب و دوباره سازی ثبت می کنند.
این ساکن روستای حسین آباد بیشتر زمین های محله سعادت آباد و بالامحله روستا را رانشی ذکر کرده و گفت : بازسازی منازل واقع در این مناطق برای مردم قابل قبول نبوده ونیازاست تدبیری اساسی اندیشیده شود.
جواد ملایی عضو شورای اسلامی روستای حسین آباد ضمن تشکر از نیروهای امدادرسان به خبرنگار ایرنا گفت : بسیاری ازمنازل مردم درمناطق سعادت آباد، بالامحله وبرخی منازل بعثت آباد تخلیه و جمعی از مردم به دیگر روستاهای بخش کالپوش و تعدادی دیگر هم به شهر های جاجرم ، شاهرود ، میامی و گالیکش مهاجرت کرده اند.
وی افزود: باتوجه به اینکه برخی ساکنان روستا توان پرداخت اجاره بها ندارند درصورت تامین کانکس تاحدودی مشکلات آنان رفع می گردد.
حسن نبی زاده دیگر عضو شورای اسلامی روستا درگفت وگو با ایرنا اعلام کرد : در بحران بار ش برف و کولاک به تاسیسات و اتصالات آب ،گاز و برق آسیب وارد شد اما با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی و مردمی بسیاری از مشکلات رفع شده است.
وی با بیان این که مشکل اصلی و نگرانی مردم از رانش های بوجودآمده در اطراف سد می باشد، افزود: بسیاری ازخانه های مردم تخلیه و برخی نیز به جهت نبود منزل استیجاری بامشکلاتی روبرو هستند.
براتعلی بیات سرپرست بخشداری کالپوش هم به خبرنگار ایرنا گفت : بسیاری ازمنازل حسین آباد کالپوش تخریب شده و تاکنون 91 منزل تخلیه شده است .
وی به مشکلات مالی مردم روستا اشاره کرد و افزود :اجاره منزل برای بسیاری از مردم ممکن نیست ، بنابر این رسیدگی فوری به آن ها ضروری است.
بیات به دستور استاندار سمنان مبنی بر رسیدگی سریع به وضعیت مردم روستا اشاره کرد و گفت : پیگیری های لازم تا رفع مشکل همه اهالی روستا انجام می شود.
وی افزود : با حضور تیم کارشناسی بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان سمنان 284 بازدید انجام شده و برای 188 خانه دوباره سازی و ما بقی خانه ها نیز تعمیری تشخیص داده شد .
بخش کوهستانی کالپوش میامی به مرکزیت روستای رضوان شامل 12 روستاست که حدود 20 هزارنفر در آن ها زندگی کرده و شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامداری است. این بخش در 200 کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته است.
شهرستان میامی با بیش از 40 هزار تن جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد؛ بیش از 80 درصد مردم این شهرستان در روستاها زندگی می کنند.
7357/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.