رفلاکس یک بیماری فیزیولوژیکی و مزمن گوارشی است که در آن اسید اضافی از معده به مری، هنگامی که غذای مصرفی به خوبی هضم نشده است، برمی‌ گردد.
در شرایطی که برگشت این اسید بیش از حد باشد و تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند در دراز مدت موجب آسیب جدی به مخاط مری شود.
دکتر پانته آ تاجیک روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در سمنان یکی از مشکلات شایع و نگرانی های خانواده ها را همین بیماری عنوان کرد و گفت: رفلاکس در ماه ها و 2 سال نخست زندگی، به دلیل کوتاه بوده معده، بسیار شایع است.
وی تاکید کرد: رفلاکس مکرر بعد از 2 سالگی باید مورد بررسی دقیق تر توسط متخصصان قرار گیرد و والدین نباید به سادگی از آن عبور کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان، آبریزش از دهان، استفراغ هنگام گریه یا خنده شدید، تمایل به خوابیدن به روی شکم، همراهی دائمی استفراغ قبل و حین ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی را از جمله علامت های این بیماری عنوان کرد.
وی ادامه داد: بیدار شدن مکرر از خواب همراه گریه و بی قراری های شبانه، تکان خوردن های مکرر در طول خواب، ادامه تعریق بخصوص در ناحیه سر و گردن و سرفه نیز از دیگر علائم رفلاکس کودکان است.
تاجیک گفت: این بیماری در سنین بالاتر با خس خس سینه و شکایت از دردهای شکمی در کودکانی که می توانند علایم خود را بر زبان بیاورند، همراه است.
وی با اشاره به اینکه این کودکان به خوبی وزن نمی گیرند، بیان کرد: رفلاکس کودکان سبب ترس از غذا خوردن و در نتیجه نرسیدن به وزن مطلوب نیز می شود.
فوق تخصص گوارش، کبد و تغذیه کودکان و نوجوانان، گوش درد و بازی کودک با گوش های خود را از دیگر علائمی عنوان کرد که والدین را از وجود این بیماری آگاه می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان بیان کرد: این بیماری در اثر عواملی مانند وجود باکتری در روده، استرس و اضطراب زیاد، التهاب روده، سنگ کیسه صفرا یا ترشح بیش از حد اسید معده به وجود می‌آید.
وی گفت: تشخیص بیماری رفلاکس معده در کودکان دشوار است چرا که والدین گاها رفلاکس را با بیماری هایی مانند سوء هاضمه، آنفولانزا و یا درد شکم اشتباه می گیرند.
تاجیک با تاکید بر اینکه رفلاکس کودکان اگر علامت دار شود، حتما باید مورد معالجه قرار گیرد، افزود: والدین باید در صورت وجود حساسیت به مواد غذایی در کودکانشان را به خوبی بشناسند و با حذف آلرژن ها به درمان رفلاکس آنان کمک کنند.
وی با تاکید بر اینکه آلرژی، رفلاکس را نیز تشدید می کند، گفت: گاهی اوقات آلرژن ‌ها اجازه نمی‌ دهند کودک با داروهای مربوط به رفلاکس درمان شود.
فوق تخصص گوارش، کبد و تغذیه کودکان و نوجوانان با اشاره به برطرف شدن برگشت غذا در سال اول تولد نوزاد، بیان کرد: بیشتر موارد نوزدان مبتلا به رفلاکس در سال اول تولد به هیچ درمانی نیاز ندارند و این عارضه به خودی خود از بین می رود.
وی تکرر و شدت رفلاکس در نوزادنی که با شیر مادر تغذیه می شوند را کمتر از کودکانی عنوان کرد که از شیر خشک استفاده می کنند.
فوق تخصص گوارش، کبد و تغذیه کودکان و نوجوانان ایجاد تغییرات در شیوه زندگی را کمک به درمان این بیماری عنوان و بیان کرد: مادرانی که کودکانشان به پروتیین شیر گاو حساسیت دارند، خود نیز نباید از شیر گاو استفاده کنند و در صورت استفاده کودک از شیر خشک، شیرهای خشک ضد حساسیت تهیه کنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز سمنان در موضوع های مختلف فرهنگی و اجتماعی پرونده های خبری ویژه با برنامه مشخص را در دستور کار خود دارد.
این خبرگزاری با هدف ارتقاء آگاهی و سطح بهداشتی و درمانی، توسعه اقدام های پیشگیری از بروز بیماری های جسمی و روانی، بهبود سبک زندگی و تغذیه شهروندان بخصوص مادران باردار و زنان شیرده و کودکان و رشد کودکان پرونده سلامت را گشوده است.
معرفی جاذبه های گردشگری استان، پرونده معرفی شهدا و معرفی کتاب از دیگر پرونده های خبری خبرگزاری ایرنا مرکز سمنان است.
7342م/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.