به گزارش ایرنا، زمانی که رسانه ها با اهدای خون قلم به دستانشان به سنگری برای دفاع از ناموس و قاموس کشور تبدیل شدند، قداست این عرصه را تمام رخ به تصویر کشیدند و امروز نیز حفظ این سنگر مقدس، از وظایف همه درست اندرکاران فرهنگ و رسانه است.
هفدهم مرداد سال 1377 انعکاس خبری تحت عنوان «خبرنگار ایرنا به همراه هشت دیپلمات توسط گروهک بی ریشه طالبان در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید» دوباره نقش رسانه و خبرنگاران را در انعکاس رویدادهای مهم جهان یادآور شد، در دوران دفاع مقدس نیز بسیارند شهیدانی که رسانه را سنگرهای دفاع و قلم و دوربین های خود را به سلاح بدل کردند تا از مرزهای عفت و مردانگی به دفاع برخیزند.
یکی از سوره‌های قرآن کریم نیز به نام «قلم» است و خدای متعال در ابتدای این سوره بر قلم و آنچه می‌نویسد، سوگند یاد کرده است.
این مثل ها همه نشانه پاکی و حرمت قلم و عرصه رسانه و مطبوعات است که حفظ آن به مثابه حراست از ارزش ها، زیبایی ها و خوبی ها قلمداد می شود.
حفظ این حرمت ها از وظایف همگان به ویژه فعالان این عرصه است که نباید اجازه دهند افراد غیرحرفه ای و غیرمتخصص در پی انتفاع مالی و دیگر اهداف غیر از رسالت رسانه ای، سبب خدشه دارشدن فضیلت این عرصه ارزشمند شوند.
برخی از صاحبنظران، فعالان و مسئولان این عرصه در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) استان سمنان با عنوان «ضرورت ساماندهی خبرنگاران»، علاوه بر رفع نیازها و معضل های خبرنگاران و رسانه ها مانند مشکل معیشت، بیمه، نبود ثبات شغلی و حقوق ثابت و کم بودن درآمد، مقوله ساماندهی خبرنگاران و فعالیت های مرتبط با این عرصه را مهم ترین راه حفظ قداست ها و ارزش های قلم و مطبوعات عنوان کردند.
ساماندهی ضابطه مند خبرنگاران به منظور جلوگیری از ورود شبه خبرنگاران به این عرصه، هدایت فضاهای مجازی متناسب با سیاست‌ های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور و نحوه ارتباط صحیح و دوسویه روابط عمومی های دستگاه های اجرایی و رسانه ها، از جمله مسائل مورد بحث کارشناسان حاضر در این میزگرد است.
حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حجت الله یحیایی مدیر روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری، محمدتقی قدس رئیس انجمن صنفی خبرنگاران استان، مهدی صمیمیان مدیر خانه مطبوعات استان، ابوالفضل دلارام معاون فرهنگی و رسانه ‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ابوالقاسم کواکبیان پیشکسوت رسانه و سردبیر روزنامه پیام استان سمنان از حاضران این میزگرد بودند.

** ساماندهی اهالی رسانه با مقاومت مواجه می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در ابتدای این میزگرد تاکید کرد که ایجاد تغییرات در هر زمان و مکان و در هر سطحی با مقاومت هایی از سوی افراد مواجه می شود.
فضیلت مقاومت افراد در مقابل تغییرات را طبیعی خواند و افزود: اگرچه این مفهوم «مقاومت» یک پاسخ معمول به شمار می‌ آید اما باید توجه داشت که افراد در بسیاری موارد از آن استقبال می‌کنند.
او ادامه داد: ضرورت ساماندهی وضعیت رسانه ها و به ویژه خبرنگاران بر کسی پوشیده نیست و لازمه این امر نیز پذیرفتن برخی تغییرات است.
وی اضافه کرد: با انتشار این مطالب باید منتظر بسیاری از واکنش های موافق و مخالف باشیم و همچنین مقاومت برخی افراد به منظور حفظ وضع موجود نیز دور از انتظار نیست.

**آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد برای تغییرات در عرصه رسانه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، خطاب به اهالی مطبوعات، مدیران و دست اندرکاران عرصه رسانه استان، گفت: اگر حال و جان ایستادگی در مقابل نغمه های ناهمگون را دارید، این اداره کل نیز آمادگی خود را در این زمینه از میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام می کند.

** نظام مند کردن صدور مجوزها ضرورت نخست ساماندهی
رئیس انجمن صنفی خبرنگاران استان سمنان نیز با اشاره به وجود مشکلات مختلف در عرصه مطبوعات کشور و این استان، گفت: بسیاری از خبرنگاران و دست اندرکاران عرصه مطبوعات دارای مشکلات معیشتی، فقدان بیمه و امنیت شغلی و مسکن هستند که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
قدس ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در گام نخست به منظور جلوگیری از این معضل ها، صدور مجوزها و درخواست های تاسیس دفاتر خبرگزاری ها و نشریات را نظام مند کند.
قدس، داشتن تخصص، توانمندی، آشنایی با علم رسانه و فرهنگ را از جمله معیارهای افراد برای کسب مجوز داشتن رسانه عنوان کرد و توجه متولیان و دست اندرکاران صدور مجوز به این ویژگی ها را خواستار شد.

**خبرنگاران زبان گویای همه غیر از خودشان هستند
مدیر روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری سمنان با اشاره به اینکه حل معضل های جامعه خبری یکی از مولفه های موفقیت این افراد در انجام وظایفشان است، گفت: وجود مشکلات بسیار زیاد در مسیر مطبوعات و رسانه های کشور غیر قابل انکار است و حل آن عزم جدی می طلبد.
یحیایی بیان کرد: خبرنگاران به عنوان واسطه میان مردم و مسئولان، زبان گویای همه هستند، جز خودشان.
مدیر روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری سمنان با اشاره به اینکه از این قشر می توان به عنوان عصاکش همه به جز خودشان نام برد، گفت: فعالان جامعه خبری استان سمنان باید با وجود همه اختلاف سلیقه ها و مشکلات، دستانشان را در دست یکدیگر داده و با همیاری و همدلی به چاره اندیشی به منظور رفع معضلات برآیند.
یحیایی، حمایت مسئولان و دستگاه های اجرایی مربوطه را در این امر مهم عنوان کرد.
مدیر روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری سمنان در میزگرد ایرنا، با اشاره به اینکه انقلاب ایران یک انقلاب با مولفه های فرهنگی است، گفت: هدف از این انقلاب صدور فناوری نبوده چرا که در این امر کشورهای دیگر خود دارای این مقوله هستند.
یحیایی افزود: صدور انقلاب فرهنگی مقوله ای است که همه باید در موفقیت آن تلاش کنند که در این میان رسانه ها و فعالان این عرصه نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

**فضای مجازی بهترین ابزار تقویت دولت ها
سردبیر روزنامه پیام استان سمنان نیز در میزگرد ایرنا گفت: تعریف های مختلفی از فضای مجازی وجود دارد اما جدا از این تعابیر، این پدیده در حال رشد را باید جدی گرفت چرا که قلمرو وسیع آن همچنان در حال رشد است.
کواکبیان با اشاره به اینکه نوآوری ها و ورود نرم افزارهای جدید با توجه به نیازهای کاربران نشان از پیشرفت قلمرو فضای مجازی در عصر حاضر دارد، گفت: فضای مذکور به محلی برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی افراد جامعه بدل شده است که از این امر می توان به عنوان یک فرصت و ابزاری برای تقویت دولت و نهادها یاد کرد.
کواکبیان برضرورت ساماندهی این فضا و فعالان این عرصه تاکید کرد و خواستار رسیدگی به این مهم شد.

** 93 نفر عضو خانه مطبوعات استان سمنان هستند
مدیر خانه مطبوعات استان سمنان گفت: در حال حاضر 93 نفر عضو رسمی خانه مطبوعات هستند، خانه های مطبوعات در همه استان ها مهمترین تشکل صنفی و سراسری غیردولتی هستند که با انتخابات دموکراتیک شکل گرفته اند.
صمیمیان با اشاره به واگذاری 16 وظیفه وزارت ارشاد به خانه مطبوعات استان ها، عنوان کرد: این واگذاری در راستای کاهش تصدی‌گری دولت بوده است.
وی افزود: بخشی از اختیارات ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها به خانه‌های مطبوعات و رسانه‌ها از سوی معاونت مطبوعاتی طی بخشنامه‌ای ابلاغ شده است.
وی برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های محلی، استانی و منطقه‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی روزنامه‌نگاری با هماهنگی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، نظارت بر نحوه توزیع و انتشار آگهی دستگاه‌های دولتی، پیگیری و ارائه گزارش تخلفات دستگاه‌های اجرایی و امثال آن را از جمله اختیارات واگذار شده دانست.

**برخی خبرنگاران عضو هیچ تشکل صنفی نیستند
معاون فرهنگی و رسانه ‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، با گلایه از اینکه برخی خبرنگاران و فعالان عرصه خبر اعتقادی به عضویت در تشکل های صنفی ندارند، گفت: برخی از این افراد به دلایل مختلف از جمله اعتراض به نحوه عملکرد مسئولان تشکل ها، عضو هیچ تشکل صنفی نمی شوند.
دلارام با اشاره به اینکه عضو نشدن در این تشکل ها، کمکی به حل مشکل نمی کند، بیان کرد: افراد باید در گام نخست با عضویت در این تشکل ها و اصناف، به فعالیت رسمی خود به منظور اصلاح ایرادها بپردازند.
وی تاکید کرد: کنار گود ایستادن هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، عضویت نداشتن در تشکل های صنفی با وجود انتقادها و اعتراض ها، سبب ساماندهی نسبی این قشر نمی شود.
وی با اشاره به انتشار فراخوان دریافت اسامی خبرنگاران رسانه های استان سمنان به منظور اجرای یکی از برنامه ها توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد، گفت: بازخورد این فراخوان، اعلام 276 نفر به عنوان خبرنگار از سوی رسانه های این استان بود که این امر نشان دهنده ورود افرادی غیرخبرنگار در این فهرست است.

** فهرست 600 نفره از خبرنگاران به استانداری رسید
مدیر روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری سمنان نیز با اعتراض به مشخص نبودن تعداد خبرنگاران واقعی و فعال در این استان گفت: نبود یک فهرست از افرادی که به شکل واقعی و حقیقی در عرصه خبر فعالیت می کنند، یک معضل بزرگ است.
یحیایی با بیان اینکه هنوز خبرنگاران واقعی را نمی شناسیم، افزود: فهرستی که به روابط عمومی استانداری از اسامی خبرنگاران استان سمنان رسید، دارای 600 نام بود، این امر نشانه بی انضباطی و آشفتگی در عرصه مطبوعات استان است.
وی به روز نبودن بانک اطلاعاتی خبرنگاران، مشخص نبودن رویکرد رسانه ها، نبود سطح بندی خبرنگاران، نبود ثبات شغلی و فقدان دوره های آموزشی مستمر را از جمله مشکلات و کمبودهای عرصه رسانه در این استان عنوان کرد.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری سمنان با اشاره به اینکه هر فردی که در عرصه رسانه فعالیت می کند را نباید خبرنگار شناخت، بیان کرد: هر فردی که پایگاه خبری دارد، خبرنگار نیست و باید طبق تعاریف و ضوابط عمل کرد.

** آسیب های فضای مجازی را در بوق نکنیم
فضیلت بیان کرد: مسدود کردن فضای مجازی در زندگی افراد جامعه بسیار سخت و شاید غیرممکن شده است، بنابراین باید از این امر به نفع مطلوب و در راستای تحقق و دستیابی به اهداف استفاده بهینه کرد نه آنکه مرتب خطرات و آسیب های آن را در بوق کنیم.
وی آسیب های فضای مجازی را یک آسیب بزرگ تر خواند و گفت: دشمنان نیز از این وضعیت به نفع خود بهره های لازم را خواهند برد و اینجاست که آسیب واقعی نمایان می شود.
وی اضافه کرد: در عرصه مطبوعات نیز این امر صدق می کند و ما باید به عنوان یک پدیده جدید در امر اطلاع رسانی آن را به رسمیت بشناسیم.

** فضای مجازی بازیگر جدید عرصه رسانه
رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان نیز بهترین راه برای بهره مندی از فضای مجازی و رسانه های دیجیتال را شناخت ابعاد مختلف عنوان کرد و ادامه داد: فرصت ها و تهدیدهای این فضا براساس مخاطبان باید شناخته شود و باید بر اساس این شناخت به تصمیم گیری، هدایت و ساماندهی این فضا پرداخت.
قدس این امر را به عنوان راهی برای مصونیت بخشی راهبردی در برابر تهدیدات و بهره مندی از فرصت های پیش روی عنوان کرد.
کواکبیان نیز مصونیت بخشی را مقاوم سازی در برابر تهدید فضای مجازی عنوان کرد و گفت: مواجه شدن در برابر فناوری های نوین از جمله فضای مجازی، نیاز به مراقبت و شناخت کامل در ابعاد تهدیدها، آسیب سازی ها و به ویژه فرصت ها دارد.

** ارتباط رسانه ها و روابط عمومی ها نیازمند ضابطه مندی
مدیر روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری سمنان با ابراز نارضایتی از شیوه ارتباط روابط عمومی های دستگاه های اجرایی با رسانه ها و خبرنگاران، بیان کرد: این ارتباط باید ضابطه مند و دوسویه باشد و به ویژه در شیوه اطلاع رسانی و ارسال دعوت نامه ها از سوی ادارات نیز نیاز به بازنگری دارد.
یحیایی ادامه داد: ایجاد شورای اطلاع رسانی ویژه خبرنگاران یکی از راه های ایجاد ارتباط صحیح میان روابط عمومی ادارات و نهاد ها با رسانه ها است که امید است با تحقق آن، این معضلات نیز مرتفع شود.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری سمنان از فضای مجازی به عنوان یک فرصت یاد کرد که عدم توجه و ساماندهی، سبب بدل شدن آن از یک فرصت به هزاران تهدید می شود.
وی اضافه کرد: همه ما از کاربران فضای مجازی شده ایم و ردپای این پدیده بر محیط، رفتارها، باورها و روابط اجتماعی ما برجای مانده است.
یحیایی ادامه داد: گریزی جز پذیرش این امر نداریم و باید با ساماندهی و هدایت از این ابزار در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم، فضای مجازی را باید به عنوان فضای جدید اطلاع رسانی بپذیریم و انکار آنان هیچ دردی را دوا نخواهد کرد.
وی، بر ساماندهی فعالان این عرصه تاکید کرد و گفت: در چنین شرایطی بهترین گزینه برای مواجهه با آن، شناخت دقیق فعالان این عرصه با همه فرصت ها و تهدیدها است تا بتوانیم آگاهانه به سراغ آن برویم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز نسبت به هدایت و فرصت سازی فضای مجازی در عرصه اطلاع رسانی تاکید کرد و گفت: به جای انکار این محیط بسیار مهم و تأثیرگذار در زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه باید اندیشه‌ های راهبردی به منظور استفاده بهینه و فرصت سازی تدبیر شود.

** ضرورت تشکیل ستاد ساماندهی خبرنگاران
دلارام، معاون اداره فرهنگ و ارشاد استان سمنان نیز ضمن دعوت از تمامی فعالان عرصه رسانه جهت عضویت در نهاد صنفی خانه مطبوعات استان گفت: اهالی رسانه باید توجه داشته باشند تحقق انتظارات خود از خانه مطبوعات، با مشارکت، همدلی و یک صدایی آن ها محقق می‌شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم با اشاره به اینکه در بحث ساماندهی خبرنگاران متولی اصلی این اداره کل است، گفت: پیشنهاد بنده تشکیل کمیته ای با محوریت خانه مطبوعات و مشارکت اداره ارشاد و استانداری سمنان و عضویت نمایندگانی از رسانه ها است.
فضیلت با اشاره به اینکه تشکیل این کمیته نباید به تاخیر بیفتد، بیان کرد: وجود تعداد اعضای بالا در این کمیته یا ستاد، سبب کندی اتخاذ تصمیات می شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اضافه کرد: ما نیز آمادگی را داریم که نشست مشترکی بین خانه مطبوعات، اداره کل ارشاد استان و استانداری برگزار شود تا از این پس رسانه‌های مجوزدار و مورد تایید در جلسات حضور پیدا کنند.
کواکبیان سردبیر روزنامه پیام سمنان نیز با تاکید بر اینکه باید حضور خبرنگاران در جلسات ادارات دولتی بر اساس شرایط و ضوابط معینی باشد، گفت: افراد خبرساز با خبرنگار تفاوت دارد و باید این افراد را از یکدیگر جداانگاشت.
یحیایی، مدیر روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری سمنان نیز با اعلام حمایت از طرح تشکیل ستاد ساماندهی خبرنگاران، گفت: تشکیل این کمیته در اسرع وقت به نفع جامعه خبری استان است و استانداری سمنان در این راه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان نیز ضمن تایید ضرورت تشکیل این کمیته، گفت: مشکلاتی که جامعه خبری استان را تهدید می کند، تشکیل هرچه سریع تر این ستاد را ضروری کرده است.
قدس همچنین بر اصلاح زیرساخت ها تاکید کرد و افزود: تا زمانی که پایه ها و زیرساخت ها را اصلاح نکنیم، تشکیل این ستاد به منظور مرتفع شدن معضلات نیز چندان موثر نخواهد بود.
وی بر وجود ملاک های قانونی و درست برای صدور مجوز تاسیس نشریات و پایگاه های اطلاع رسانی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد.
مدیرخانه مطبوعات استان سمنان نیز موافقت خود را با تشکیل ستاد ساماندهی با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضویت استانداری، خانه مطبوعات و نمایندگان رسانه ها اعلام کرد.
صمیمیان بر ضرورت ساماندهی خبرنگاران تاکید کرد و گفت: برخی افراد و دستگاه ها با اینکه خانه مطبوعات متولی اصلی این امر باشد، مخالف اند.
صمیمیان افزود: تشکیل ستادی با عضویت نمایندگانی از خانه مطبوعات، خبرنگاران محلی و سراسری، انجمن خبرنگاران استان سمنان و شهرستان ها با محوریت اداره کل ارشاد را مناسب ترین راه برای تحقق این امر می دانم.
مدیرخانه مطبوعات استان سمنان ادامه داد: تشکیل ستاد با محوریت خانه مطبوعات را برخی افراد قبول ندارند و ممکن است مشکلاتی در این مسیر به وجود آید.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان سمنان نیز که مدیریت این میزگرد را بر عهده داشت گفت: مسئولان ذیربط در بحث رسانه چون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران فرهنگی و رسانه ای استانداری به همراه مدیران خانه مطبوعات و انجمن صنفی خبرنگاران باید ساماندهی خبرنگاران و رسانه ها را به عنوان یک ضرورت درک کنند.
محمد جهانگیریان افزود: این مسئولان باید در مرحله بعد با مشارکت پیشکسوتان و دست اندرکاران رسانه ها تعیین کنند که ساماندهی خبرنگاران و رسانه ها باید در چه اموری انجام گیرد.
وی تاکید کرد: امید است کمیته ای که بزودی در استان سمنان برای ساماندهی خبرنگاران تشکیل می شود بتواند خبرنگاران و روزنامه نگاران واقعی را از افراد «شبه خبرنگار» جدا کند.
وی یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اخیرا در اقدامی مناسب لیست خبرنگاران دارای مجوز فعالیت رسانه ای در کلیه شهرستان های این استان را به استانداری تهران اعلام کرد و این موضوع می تواند الگوی مناسبی برای سایر استان ها باشد.
رئیس ایرنا استان سمنان افزود: باید ساز و کاری نیز برای نحوه حضور مدیران شبکه های مجازی در بین خبرنگاران و رسانه ها برای پوشش برنامه های خبری و قانون مند شدن فعالیت خبری آن ها اندیشیده شود.
وی ادامه داد: خبرگزاری ها، نشریات محلی و سراسری هم چنین سایت های خبری دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنایت به قانون مطبوعات، خط قرمزهای لازم را رعایت می کنند و قانونی دارند که تبعیت از آن برایشان لازم الاجرا است.
جهانگیریان اضافه کرد: این چنین ساز و کاری نیز باید برای فعالیت مدیران شبکه های مجازی اندیشیده شود تا فاصله فعالیت قانونمند و اصولی رسانه های تحت مجوز وزارت ارشاد تا فعالیت غیر ضابطه مند کانال های شبکه های مجازی کاهش یابد.
وی هم چنین ساماندهی وضعیت نحوه دعوت روابط عمومی ها از رسانه ها در استان سمنان را نیازمند بازنگری و اعلام شیوه نامه مشترک از سوی شورای اطلاع رسانی استان سمنان عنوان کرد.
7342م/6103/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.