به گزارش ایرنا، احمد بیگلری عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به استقرار 78 واحد معدنی در این شهرستان، گفت: هر ساله 9 میلیون تن مواد معدنی به ارزش پنج میلیارد دلار، توسط 67 واحد معدنی فعال سرخه به نقاط مختلف جهان صادر می شود.
وی افزود: بالغ بر 2 میلیارد دلار محصولات مختلف معدنی در 6 ماه سال 97 در شهرستان سرخه صادر شده که امید است این میزان تا پایان سال افزایش یابد.
بیگلری با بیان اینکه 43 درصد از ظرفیت معادن استان متعلق به سرخه است، ابراز داشت: 22 نوع ماده معدنی مختلف از جمله سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ لاشه، سنگ های تزئینی، سولفات سدیم، زئولیت، سیلیس، دولومیت، سیلیستین، فلوروئین، نمک و نبتونیت در نقاط مختلف این شهرستان ظرفیت استخراج دارند.
وی گفت: بیشترین ظرفیت معدنی سرخه با 50 معدن در حوزه گچ است که ظرفیتی حدود هفت میلیون و 400 هزار تن از استخراج مواد معدنی شهرستان در سال را به خود اختصاص می دهد.
وی افزود: بیش از 150 میلیون تن ذخایر گچ در این منطقه وجود دارد و مواد استخراج شده توسط 39 واحد صنایع معدنی فعال، فرآوری و بسته بندی و بخش عمده آن به صورت خام به استان های دیگر و حتی خارج از کشور صادر می شود.
سرپرست صنعت معدن و تجارت شهرستان سرخه بیان داشت: در سال 95 مساحت معدنی شهرستان حدود 328 کیلومتر مربع بوده که در سال جاری با مساحت 415 کیلومتر مربع، این میزان 10 درصد افزایش پیدا کرد.
وی به سرمایه گذاری 2 هزار و 92 میلیارد ریالی در بخش صنعت تاکنون در این منطقه اشاره کرد و گفت: یکهزار و 558 میلیارد ریال از این ‌مبلغ در بخش صنعت و 534 میلیارد ریال نیز در حوزه معدن است.
بیگلری یاد آورد شد: سرخه ظرفیت بسیار بالایی در ماده معدنی سیلیستین دارد اما به دلیل تامین نشدن منابع آبی لازم، به صورت خام به کشورهایی نظیر چین و دیگر نقاط جهان صادر می شود.
سرپرست صنعت، معدن و تجارت شهرستان سرخه به هزینه بالای حمل سیلیستین به صورت خام اشاره داشت و خاطر نشان کرد: برای فرآوری این ماده معدنی حدود 60 لیتر بر ثانیه آب نیاز است و در حال حاضر این ظرفیت در منطقه وجود ندارد که امید است با رفع این کمبود، شاهد حضور سرمایه گذاران و افزایش ارزش صادرات این ماده معدنی از راه فرآوری باشیم.
به گزارش ایرنا، 145 واحد تولیدی صنعتی و 78 واحد معدنی در شهرستان سرخه وجود دارد و بیش از 3 هزار نفر در این واحد ها مشغول به کار هستند.
شهرستان سرخه در 20 کیلومتری غرب مرکز استان سمنان و 200 کیلومتری شرق پایتخت کشور قرار دارد.
9891م/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.