فرشاد زادخور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون طرح کارشناسی در رابطه با میزان خسارت احتمالی به مجموعه تپه حصار دامغان به خاطر عبور قطار از خطوط ریلی از دل این اثر تاریخی ارائه نشده است.
به گزارش ایرنا، مجموعه تپه حصار، مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح، در روستای حیدرآباد در حاشیه جنوبی شهر دامغان قرار دارد و خط ریلی از میان این تپه ها عبور می کند، تاکنون هفت لایه دوره تاریخی در تپه حصار در کاوش‌های انجام گرفته، شناسایی شده و این مجموعه در بین 215 تپه تاریخی و باستانی استان سمنان، مجموعه ای منحصر به‌ فرد است، این مجموعه نخستین بار توسط اریخ اشمیت از دانشگاه پنسیلوانیا در سال 1312 مورد کاوش قرار گرفت و مشخص شد این محوطه باستانی دارای سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ است.
مدیرکل راه آهن شمال شرق(1) خاطرنشان کرد: برخی از نمایندگان مجلس و دوستداران بناهای تاریخی نسبت به عبور ریل قطار از اطراف این تپه موضع گیری هایی داشته اند که در بعضی موارد این اظهارنظرها کارشناسی نیست.
مدیرکل راه آهن شمال شرق(1) با بیان اینکه عبور خط سه ریل قطار پرسرعت تهران- مشهد از تپه حصار دامغان به هیچ عنوان مطرح نیست، گفت: این اداره کل از نشست های تخصصی برای ابهام زدایی در میزان تاثیرگذاری عبور خطوط ریلی بر تخریب آثار تاریخی استقبال می کند.
زادخور اضافه کرد: بیش از 541 کیلومتر از خطوط ریلی قطار تهران- مشهد از استان سمنان عبور می کند و راه آهن در چند سال گذشته در افزایش رونق اقتصادی استان سهم قابل توجهی داشته است.
وی با بیان اینکه روزانه بیش از 30 هزار نفر از هموطنان برای زیارت بارگام امام رضا(ع) از خطوط ریلی استان سمنان عبور می کنند، گفت: همچنین روزانه 15 رام قطار باری برای جا به جایی کالا از خطوط ریلی سمنان عبور می کند.
زادخور تصریح کرد: با توجه به کویری بودن برخی از مناطق استان سمنان برای عبور ریل قطار، افزایش پوشش گیاهی در این مناطق اجتناب ناپذیر است.
مدیرکل راه آهن شمال شرق(1) گفت: سهم خطوط ریلی در اقتصاد کشور بسیار قابل توجه است و دامن زدن به حواشی در رابطه با تاثیر منفی راه آهن، اعتبار ناوگان ریلی کشور را زیرسوال می برد.
به گزارش ایرنا، مجموعه تپه حصار دامغان مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح است که در 24 شهریور سال 1310 به شماره 40 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، بیش از 500 کیلومتر از خط اصلی مسیر 926 کیلومتری تهران- مشهد زیر پوشش اداره کل راه آهن شمال شرق(1) قرار دارد و روزانه 80 رام قطار در این مسیر در حال رفت و آمد است.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.