غلامرضا حسنی غربا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 80 درصد منابع آب در استان سمنان با حفر چاه و قنات تولید می شود که این رویه در بلند مدت به فرونشست زمین در نقاط مختلف استان دامن می زند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به تغییر اقلیم و کاهش محسوس بارش ها در استان سمنان تنها راه رفع چالش کم آبی در استان انتقال آب بین حوزه ای است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ادامه داد: بارش پراکنده و سیل آسا به هیچ عنوان نمی تواند کسری آب سفره های زیرزمینی در استان را جبران کند و اگر برای رفع کمبود آب در سمنان اقدام موثری صورت نگیرد، افزایش مهاجرت از این منطقه به نقاط حاصلخیز کشور در سال های آینده دور از انتظار نیست.
حسنی غربا تصریح کرد: برای رفع چالش کم آبی در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی انتقال آب از دریای خزر به سمنان اجتناب ناپذیر است و مسئولان برای تسریع در اجرای این طرح تلاش کنند.
وی اضافه کرد: فرسایش بادی و بیابانزایی در افزایش ریزگرد و آلودگی هوای برخی از مناطق استان سمنان تاثیر گذار است و مسئولان امر با مشارکت مردم و با اجرای طرح های آبخیزداری و کاشت نهال از تشدید این پدیده جلوگیری کنند.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: انتقال آب خزر تنها راه نجات استان سمنان است و اگر برای اجرای این طرح مهم ملی در آینده نزدیک برنامه جامع و عملیاتی اتخاذ نشود، بخش صنعت و کشاورزی استان رو به نابودی می رود.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران که در قالب دومین سفر استانی به استان سمنان روز 13 آذرماه جاری در جمع مردم شاهرود سخنرانی می کرد با بیان این که از نظر دولت تمام مسائل بحث انتقال آب از شمال کشور به استان سمنان حل شده است، گفت: از قبل مشکلاتی در این زمینه مطرح می شد که پیش بینی های لازم برای رفع آن انجام شد تا مردم این استان از آب سالم برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت برخوردار شوند و از نظر محیط زیستی نیز ضربه ای به منطقه و سایر استان ها وارد نشود.
وی افزود: از فردا صبح اگر سرمایه گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکز ایران و استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی دارد تا در مدت کوتاهی مجوزهای لازم را صادر کند و کارهای مطالعاتی این اقدام انجام شده است.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.