حامد عادل سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه آموزش به جامعه درباره ارزش بناها و بافت های تاریخی باید از مدرسه ها آغاز شود، افزود: اگر کودکان و نوجوانان ارزش میراث فرهنگی را درک کنند بازوی کمکی خواهند بود و بعنوان مبلغ می توانند به دیگران هم اطلاع رسانی کنند.
وی با تأکید بر این که مردم در کشورهای پیشرفته حافظ بناهای تاریخی هستند، ابراز داشت: یگان حفاظت به این معنا که فردی به طور دائم مراقب آثار تاریخی باشد کافی نیست بلکه ذهن مردم باید بعنوان عاملی بازدارنده عمل کند.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان ادامه داد: اگر کارهای انجام شده برای حفاظت آثار تاریخی ملموس باشد ، مردم همراه شده و روند حفاظت سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.
به گفته وی ، این تغییر رویکرد تا حدودی در بسطام قابل مشاهده است به نحوی که می توان افزایش همراهی اهالی این شهر با پایگاه میراث فرهنگی را نسبت به سال گذشته احساس کرد.
عادل به برگزاری کارگاه نقاشی برای کودکان در مجموعه تاریخی بسطام اشاره کرد و گفت: در این کارگاه از کودکان خواسته شد هرآنچه در این مجموعه می بینند بر روی کاغذ ترسیم کنند، نتایج آن قابل تامل بود چرا که آنان در تعداد قابل توجهی از نقاشی های خود، آشفتگی های بصری موجود را به تصویر در آورده بودند. مواردی همچون تاسیسات صوتی و الکتریکی که معمولا مورد بحث بین متخصصان حوزه میراث فرهنگی و دیگر نهادهای متولی موثر در مجموعه نیز است.
وی اضافه کرد: از موارد تاثیر گذار بر روند حفاظتی، معرفی ارزش های تاریخی معماری بسطام است که مدارس و محیط های آموزشی نقش پررنگی در این زمینه ایفا می کنند.در این راستا فضای پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان که خود حمامی قدیمی و مرمت شده است برای انجام فعالیت فوق برنامه درسی در اختیار دانش آموزان دبیرستان نمونه قرار داده شد تا به این ترتیب دانش آموزان از نزدیک با ویژگی های معماری یک اثر تاریخی آشنا شده و به درک صحیح تری از ارزش های این گونه بناها دست یابند.
عادل یادآوشد: برگزاری کلاس های گروه معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه صنعتی شاهرود در این مجموعه در راستای اهداف آموزشی این پایگاه بوده است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان به تشکیل کارگروه گردشگری در شهرداری شاهرود هم اشاره کرد و گفت: شهرداری ها هم می توانند با برگزاری نشست های آموزشی برای کارکنان خود و یا سرمایه گذاری در حفظ بناهای تاریخی تأثیرگذار باشند.
عادل یادآور شد: سازمان زیبا سازی شهرداری تهران با ورود به این حوزه بسیاری از بناهای شاخص را با کاربری های فرهنگی آموزشی مرمت و احیاء کرده و به این ترتیب علاوه بر کاربری مطلوب و مورد نیاز شهروندان به حفظ آثار تاریخی ارزشمند نیز کمک شایانی می کند.
به گزارش ایرنا، شهر بسطام در فاصله 6 کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته و مجموعه آثار معماری باقیمانده در مجموعه تاریخی از قرن سوم هجری به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به «ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد.
مجموعه تاریخی بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار سلجوقی، مسجد بایزید بسطامی، گنبد و مسجد ایلخانی ، مسجد جامع بسطام ، امامزاده محمد ، برج کاشانه، گنبد غازان خان، مدرسه شاهرخیه و حمام قاجاری است.
شهرستان شاهرود دارای 148 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی است که از این تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.