به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در قالب سفری استانی روزهای 13 و 14 آذرماه میهمان مردم استان سمنان خواهد بود و در حقیقت روحانی پای به استانی خواهد گذاشت که زادگاهش محسوب می شود.
مردم استان سمنان با وجود رضایت از دستاوردهای ماندگار دولت تدبیر و امید خواسته هایی نیز دارند، از جمله آن ها می توان به بحث تامین آب (انتقال آب از خزر)، انتقال برخی اداره های کل به مرکز استان و حمایت از صنعت اشاره کرد.
به گفته کارشناسان استان سمنان یک منطقه ویژه اقتصادی، هشت ناحیه و 10 شهرک صنعتی با یک هزار و 200 واحد تولیدی دارد که 29 هزار نفر در این واحدها اشتغال دارند و آمار نشان دهنده سهم 38 درصدی بخش صنعت و معدن در اشتغالزایی این استان است.
نواحی و شهرک های صنعتی سمنان یکی از کم مصرف ترین مناطق اقتصادی کشور در بخش آب هستند و با مصرف 135 لیتر بر ثانیه آب در شهرک صنعتی مرکز استان برای بیش از 16 هزار نفر اشتغالزایی شده است اما اکنون صنعت سمنان برای ادامه فعالیت نیازمند تامین آب است.
فعال رسانه ای استان سمنان گفت: انتقال آب خزر به سمنان و تامین آب این استان به هر روش ممکن برای مشکل کم آبی استان و انتقال اداره های کل به مرکز استان خواسته و مطالبه مردمی از رئیس جمهوری است.
سید محمد نجاتی افزود: تحقق 49 درصدی ایجاد فرصت شغلی از سوی دستگاه های اجرایی در نیمه نخست سال جاری در استان سمنان و توجه به حمل و نقل ریلی، هوایی، جاده ای و شهرسازی اقدام های ارزشمندی بوده که توسط دولت روحانی صورت گرفته است.
وی ابراز داشت: دولت تدبیر و امید دایه دار اجرای لایحه شفاف سازی بودجه است و در بودجه سال آینده نیز امید است این شفافیت افزایش یابد چرا که از بسیاری فسادهای مالی و سیستمی جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: دولت در مدت 6 سال روی کارآمدنش هیچ گاه پوپولیستی عمل نکرده و همواره به دنبال تامین زیر ساخت بوده است تا کارهای رسانه ای.
وی تصریح کرد: نسبت به فراجناحی عمل کردن رئیس جمهوری و به کار گماردن طیف های مختلف سیاسی در بدنه کارشناسی دولت از جنبه خوب و بد نقد وارد است.
فعال رسانه ای استان سمنان خاطر نشان کرد: دولت با اتخاذ تدابیر هوشمندانه، کاغذبازی و فساد سیستمی را کاهش داده است و پیشنهاد لایحه شفاف سازی بودجه ای خود مهر تایید بر این گفته است.
به باور اقتصادانان آرامش روحی و روانی یک جامعه نقش مهم و اثر گذا در توسعه بخش های عمومی و زیرساختی دارد، این راهبرد دولت اعتدال و عمل دکتر روحانی در سرعت حرکت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی در سطوح مختلف به وضوح قابل لمس است.
دولت تدبیر و امید در حقیقت با روان سازی زندگی مردم و عادی سازی روند تولیدات صنعتی ناسازگاری در کشور را کاهش داده است.

** ایجاد انضباط اداری دستاورد دولت تدبیر و امید
به باور کارشناسان در سال 92 از یک هزار و 800 واحد صنعتی و تولیدی استان سمنان بیش از 600 واحدغیر فعال بودند و بقیه این واحدها تا 30 درصد ظرفیت تولید بهره می بردند.
فعال سیاسی و اقتصادی استان سمنان نیز گفت: دولت تدبیر و امید در شرایطی به روی کار آمد که شاخص رشد اقتصادی در کشور منفی 6.7 درصد و تورم 40 درصد بود اما دولت با ایجاد انضباط و اتخاذ تصمیم های برگرفته از تدبیر، منطق و نگاه کارشناسی توانست وضعیت کشور را بهبود بخشد.
مهدی صفا افزود: مهم ترین نتیجه برنامه های دولت یازدهم بازگشت اعتماد مردم و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی برای افزایش فعالیت اقتصادی به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بود و با تدبیر و خرد ورزی دولتمردان، ثبات و آرامش بار دیگر به آغوش جامعه به ویژه در بخش اقتصادی و تولید بازگشت.
وی گفت: دولت تدبیر و امید در دوره دوازدهم ریاست جمهوری بعد از خروج یک جانبه ایالات متحده آمریکا از برجام دچار تنش شد اما توانست با اقتدار این تحریم ها را کنترل کند.
وی ادامه داد: برای رونق اقتصادی در شرایط تحریم افزایش نرخ ارز و ریاضت اقتصادی تا حدی عادی است اما دشمنان با تشدید فشارهای اقتصادی، سوء تبلیغات و بزرگ نمایی مشکلات در پی ایجاد چالش در کشور بود که با اقدام های مقتدرانه دولت آرامش به اقتصاد کشور بازگشت.
وی اظهار داشت: پیش بینی می شود تا پایان سال با عملکرد خوب دولت تدبیر و امید نرخ تورم و قیمت ارز کاهش یابد وآرامش به اقتصاد کشور بازگردد.

** استان سمنان چشم انتظار توجه بیش از بیش رئیس جمهوری
فعال فرهنگی و اجتماعی استان سمنان نیز گفت: عملکرد دولت تدبیر و امید را باید در 2 بخش 96 تا 97 و در بخش دیگر از سال 92 تا 96 بررسی کرد.
مهدی غلامی سرخه ای اظهار داشت: از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تا سال گذشته، برجام بزرگترین دستاورد موفق بود که مشکلات کشور در حوزه بین الملل را حل کرد.
وی رونق تولید و اقتصاد، اشتغالزایی، دیپلماسی قوی و ایجاد روابط بین الملل، خنثی کردن موج ایران هراسی، کاهش نرخ تورم و رشد مثبت شاخص اقتصادی را از دستاوردهای دولت از سال 92 تا 96 عنوان کرد.
وی افزود: راه اندازی اولین خط تولیدات ایران خودرو و تولید سمند با نام تجاری صنایع اتومبیل سازی فردا، شرکت فولاد کویر دامغان، شرکت آریا ترانسفو در شهمیرزاد، ایجاد منطقه ویزه صنعتی و بسیاری دیگر از طرح های بزرگ اقتصادی در این استان خونی تازه به رگ های اقتصاد، تولید و اشتغال تزریق کرد.
فعال فرهنگی و اجتماعی استان سمنان گفت: از سال 96 به بعد با روی کارآمدن ترامپ و شدت گرفتن تخریب منتقدان، دولت نتوانست مسیر روشن توسعه را ادامه دهد.
وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که می توان به عنوان انتقاد از دولت یاد کرد استفاده نکردن رئیس جمهوری از حامیان خود در بدنه دولت است.
غلامی سرخه ای خاطر نشان کرد: به نظر می رسد دولت نتوانست از حامیان واقعی خود استفاده کند و فقدان حامیان واقعی در دولت و اعمال تحریم های شدید و بی سابقه در طول تاریخ عامل مانع عملکرد مطلوب است.
وی ابراز داشت: افزایش اشتغال، رونق و آبادانی، توجه به زیرساخت ها و راه اندازی فرودگاه در مرکز سمنان دستاورد بزرگی است که در دولت تدبیر امید میسر شده است اما توسعه زیر ساخت ها در استان سمنان در حد مطلوب نیست و انتظار می رود در فرصت باقیمانده دولت با به کارگیری حامیان خود رشد اقتصادی، علمی و زیر ساختی در این استان را افزایش یابد.
یکی از جوانان فرهیخته سمنانی نیز عنوان کرد که تا پیش از سال 92 بیکار بوده و از بیکاری دچار تنش های عصبی شده بود اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مشغول به کار شده است.
عطا رحیمی افزود: دغدغه شخص رئیس جمهوری و هیات دولت برای حل مشکل بیکاری و مشکلات معیشتی مردم قابل ستایش است.
براساس آمار موجود، اشتغالزایی در میان دیگر شاخص های اقتصادی، از دستاوردهای ارزشمند و حکیمانه دولت تدبیر و امید در استان سمنان است، اکنون دولت دوازدهم با بهره گیری از تجربه و با علم به علت های اصلی بیکاری، افزایش اشتغال را در دستور کار خود قرار داده است.
براساس آمار موجود به طور متوسط حدود 450 هزار فرصت شغلی در دولت تدبیر و امید در کشور ایجاد شده و تنها در 2 سال گذشته با ارائه تسهیلات 6 هزار و 500 میلیارد ریالی حدود 10 هزار فرصت شغلی در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان به وجود آمده است که این امر گویای تلاش بی حد دولتمردان برای کاهش آمار بیکاری در استان است.
در استان سمنان هم براساس آمار اداره کل امور اقتصادی و دارایی، نرخ بیکاری در استان سمنان روند کاهشی را در چهار سال گذشته تجربه کرده است به طوری که این آمار در سال 92 حدود 15 درصد بوده که اکنون سمنان بعد از استان مرکزی با نرخ بیکاری 7.4 درصد کمترین نرخ بیکاری را بین استان‌های کشور دارد.
با درایت دولت نرخ اشتغال در کشور از سال 1392 تا 1396 در دولت تدبیر و امید به 6.4 برابر میانگین دوره دولت گذشته و نرخ رشد اقتصاد در کشور به مثبت هشت درصد و نرخ تورم که با افزایش سال به سال به 40 درصد رسیده بود کنترل قیمت ارز، سکه، ثبات اقتصاد و سرمایه گذاری به زیر 10 درصد رسیده است.

** دولت دوازدهم دایه دار تدبیر و وحدت است
دانشجوی یکی از دانشگاه های سمنان نیز گفت: پیش گرفتن رویه وحدت به عنوان زیربنای اساسی برای پیشرفت نشان از نگاه با تدبیر رئیس جمهوری است.
زهرا محمدی افزود: در شرایطی که دشمن به دنبال ایجاد تفرقه، بزرگ نمایی مشکلات و ایجاد تنش در جامعه است باید همه زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران با هم متحد باشند و روحانی با به کار گماردن مدیران با گرایش های مختلف سیاسی حرف خود را به عمل تبدیل کرده و به دنبال ایجاد وحدت و انسجام ملی است.
وی ادامه داد: به گفته صاحبنظران سرچشمه بسیاری از مشکلات کشور داخلی است و ایجاد انسجام داخلی گره گشای رفع چالش های کشور است.
یکی از افرادی که به واسطه ایجاد اقامتگاه های بوم گردی شاغل شده است در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد با رونق گردشگری و احیای خانه های بوم گردی و اعطای تسهیلات در این حوزه از بیکاری نجات پیدا کرده و همچنین موجب اشتغالزایی چند فرد دیگر در روستا شده است.
محسن سعیدی ادامه داد: دولت تدبیر و امید با اتخاذ تصمیم های مبتکرانه از مهاجرت جلوگیری کرده و موجب رونق اقتصادی اقتصادی در روستا شده است.
به اعتقاد کارشناسان، اقامتگاه های بوم گردی یکی از نوآوری های دولت تدبیر و امید است و تعداد اقامتگاه های روستایی کشور از 20 اقامتگاه در سال 92 اکنون به بیش از 700 اقامتگاه رسیده است و تاکنون بیش از 60 اقامتگاه بوم گردی در استان سمنان راه اندازی شده است و 133 طرح در حوزه گردشگری استان با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریال در حال ساخت است.
یکی از کشاورزان استان سمنان گفت: کم آبی کشاورزی را فلج کرده و کشاورزان نیازمند توجه دولت هستند و با وی کارآمدن دولت تدبیر و امید خدمات ارزنده و تسهیلات خوبی به بخش کشاورزی برای رونق اختصاص یافته است.
حسین صفایی اظهار داشت: در گذشته به دلیل کم آبی از تمام ظرفیت اراضی کشاورزی برای کشت استفاده نمی شد اما اکنون با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و تجهیزات آبیاری نوین بسیاری از مشکلات حل شده است.
به گفته کارشناسان حدود 610 واحد کشاورزی نیمه فعال و تعطیل از ابتدای سال 92 تا 15 مرداد 96، 101 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید دریافت کردند و 2 هزار و 335 اشتغال جدید در این بخش ایجاد شد.
در چهار سال گذشته 900 دستگاه تراکتور و 600 کمباین خریداری و به بخش کشاورزی استان افزوده شد و در این مدت، تولید گوشت قرمز 31 هزار تن، شیر 171 هزار تن، گوشت طیور 50 هزار تن، تخم مرغ 17 هزار تن و تولید آبزیان به 970 تن رسیده است.
دامی در سال 92 در این استان یک میلیون و 440 هزار تن بود و در سال 96 به یک میلیون و 770 هزار تن افزایش یافت که رشدی 10.7درصدی داشته است، تولید محصولات راهبردی کشاورزی استان در سال 92، حدود 360 هزار تن بود که در سال 95 به 672 هزار تن افزایش یافت که معادل 8.2 درصد افزایش است و امسال نیز 86 هزار تن گندم خرید تضمینی شد.
یکی از فرهنگ دوستان سمنانی نیز گفت: دولت خدمات ارزنده ای را برای استان در بخش فرهنگ به ارمغان آورد که یکی از این اقدام ها راه اندازی سینما در شهرستان های مختلف استان است.
منصوره فاطمی ابراز داشت: برگزاری کنسرت های مختلف در این استان و تقویت نشاط اجتماعی با ارتقای سطح خدمات و کیفیت در استان از اقدام های ارزشمند دولت تدبیر و امید است.
گزارش از الناز ملکی
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.