به گزارش ایرنا، مهدی قرائیان عصر سه شنبه به خبرنگاران در سمنان اظهارداشت: تولید زعفران، خارشتر و محصول گلخانه‌ای خیار، سه محصول انتخاب شده برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی هستند.
وی افزود: توسعه کشت مبتنی بر قرارداد با پشتیبانی سرمایه‌گذاران و مشارکت بین بخش‌های مختلف زنجیره تولید موجب تسهیل فرآیند تأمین نهاده، فرآوری، بازاریابی و عرضه مناسب محصول می‌شود.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: وجود هفت مجتمع تولید محصولات گلخانه ای و 125 هکتار کشت گلخانه ای و روند توسعه این محصولات سبب شد تا خیار گلخانه‌ای به عنوان یکی از محصولات برای کشاورزی قراردادی انتخاب شود.
قرائیان خاطر نشان کرد: 243 هکتار اراضی کشاورزی استان سمنان اختصاص به کشت زعفران دارد که آمار نشاندهنده ظرفیت استان در توسعه کشت این محصول راهبردی است.
وی با اشاره به برنامه توسعه 10 هزار هکتاری کشت خارشتر در استان سمنان، تصریح کرد: استان سمنان مستعد کشت گیاهان دارویی و از جمله خارشتر است و از همین رو به عنوان یکی از محصولات کشاورزی قراردادی مد نظر قرار گرفت.
به گفته وی، کشاورزی قراردادی بر اساس ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تغییر رویکرد کشاورزی تولید محور به کشاورزی بازار محور در حوزه‌های مختلف و از جمله برای محصولات باغبانی در دستور کار سازمان قراردارد.
قرائیان، بهبود خدمات تأمین منابع مالی، مشاوره آموزشی و نظارت فنی در حین تولید را از مزایای اجرای طرح کشاورزی قراردادی عنوان کرد.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: اجرای موفق طرح کشاورزی قراردادی در استان سمنان موجب می شود کشاورزان به جای دغدغه‌های جانبی تنها به فکر تولید و کیفیت محصول باشند.
به گزارش ایرنا، در استان سمنان 960 هزار مترمربع گلخانه با تولید سالانه حدود 19 هزار تن محصول وجود دارد، بر اساس برنامه ششم توسعه در سمنان سالانه هفت هکتار و در دوره پنج ساله باید 35 هکتار طرح کشت گلخانه ای اجرا شود.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.