به گزارش ایرنا، ابوالفضل حسن بیگی عصر پنجشنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان افزود: اکنون فرونشست زمین به دلیل کمبود آب در نقاط مختلف کشور مشکلات بسیاری زیادی را به وجود آورده است.
وی خاطر نشان کرد: فرونشست زمین در اطراف ریل راه آهن بسیار خطرناک است و اگر این روند ادامه یابد، خسارت غیرقابل جبرانی به ناوگان ریلی کشور وارد می شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع کمبود آب در استان سمنان اکنون فرابحرانی است و بعضی از دشمنان نظام با ایجاد رویکرد منطقه ای درصدد اجرا نشدن طرح های انتقال آب بین حوزه ای هستند.
حسن بیگی اضافه کرد: در چند سال گذشته استان مازندران با بحران کمبود گاز در فصل زمستان مواجه بود که مردم شهرستان دامغان با کَندن درختان گردو و پسته خود موافقت کرده و خط لوله انتقال گاز در این استان شمالی به بهره برداری رسید.
وی تصریح کرد: اکنون باید برای رفع چالش کم آبی در استان سمنان به دور از تفکر منطقه ای اقدام کرد و باید با آگاه کردن افکار عمومی برای رونق اقتصادی در این منطقه از کشور گام برداشت.

** بحران اقتصادی در کشور مدیریت شود
نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مسوولان نظام با هم فکری و اتحاد در این مقطع حساس مشکلات و بحران اقتصادی در کشور را مدیریت کنند و به دنبال راهکار باشند.
سید حسن حسینی شاهرودی افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس با همدلی مردم و مسوولان از شرایط سخت عبور کردیم و اکنون نیز در این مقطع با تقویت روحیه جهادی می توان از این بحران عبور کرد.
وی ادامه داد: در شرایط سخت اقتصادی باید از تمام ظرفیت های موجود کشور برای افزایش اشتغال و رونق کسب وکار بهره برد و کاغذ بازی های اداری در برخی نهادهای اجرایی مانع توسعه اقتصادی در منطقه است.
حسینی شاهرودی ادامه داد: بحران کمبود آب در استان سمنان بسیار جدی است و باید دولت پیگیر انتقال آب از چشمه سارهای قطری به شاهرود و آبگیری سد کالپوش باشد.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شرق استان در بخش معدن ظرفیت های قابل توجهی دارد اما کاغذ بازی اداری، مانع حفر چاه و بهره برداری از معادن می شود که باید مسوولان کشوری برای رفع این چالش مهم اقدام اساسی کنند.

**مشکل کمبود آب در استان سمنان فرامنطقه ای است
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: مشکل کمبود آب در این استان فرامنطقه ای است و باید سایر مناطق کشور برای اجرای طرح انتقال آب همکاری کنند.
غلامرضا کاتب افزود: در بحث سد نمرود مسوولان استان تهران برای اجرای هرچه بهتر این طرح همکاری نمی کنند که از وزارت نیرو می خواهیم برای رفع این مشکل هرچه سریعتر اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد: گرمسار تنها شهرستان استان سمنان است که طرح لوله گذاری فاضلاب اجرایی نشده است و از مسوولان امر می خواهیم برای اجرا این طرح برنامه جامعی تدوین کنند.
کاتب اضافه کرد: در بحث آبرسانی به مناطق روستایی کشور به مشکلاتی برخوردیم که باید با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و تخصیص اعتبار هر چه سریع تر برای تامین آب آشامیدنی مناطق روستایی و محروم برنامه ریزی شود.
وی اضافه کرد: 22 درصد برق مصرفی و 55 درصد صنایع استان سمنان در شهرستان گرمسار مستقر است که در فصل گرم سال با مشکل کمبود برق مواجه هستیم و با توجه به ظرفیت های موجود تولید برق اجتناب ناپذیر است.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سفر استانی دکتر روحانی، ایشان در جمع مردم وعده دادند که برای انتقال پساب پایتخت به استان سمنان اقدام خواهند کرد اما باوجود گذشت 2 سال از این سفر اقدام مطلوبی در این بخش صورت نگرفته است.
در این نشست رضا اردکانیان وزیر نیرو، سید شهاب الدین چاوشی استاندار و جمعی از مسوولان استان سمنان و مدیران صنعت آب و برق سمنان حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در سفری یکروزه به استان سمنان به شهرستان های گرمسار، شاهرود، دامغان و سمنان، طرح های مختلف حوزه آب و برق را افتتاح و بازدید کرد.
در استان سمنان دستکم یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود و کمبود سالانه آب 450 میلیون مترمکعب برآورد می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.