به گزارش ایرنا، بوستان شهرک اما مدتی است که جان دوباره گرفته است. دیگر شب ها به تاریکی قبل نیست و روزها هم می توان از وسایل ورزشی نصب شده در آن استفاده کرد. شهرداری جدول هایش را رنگ زده و به درختانش رسیدگی می کند.
شهرک شهید بهشتی شاهرود در انتهای جنوب شهر و در مسیری قرار گرفته که می توان از کویر طرود به سمت جندق و اصفهان سفر کرد. با عبور از خیابان و چندین کوچه اصلی که ظاهری شبیه به دیگر مناطق جنوب و حاشیه شهر دارد، شاید کمتر کسی گذرش به کوچه پس کوچه هایی بخورد که حتی رنگ آسفالت هم به خود ندیده اند.
کوچه هایی نامنظم با دیوارهایی که بیشترشان سال ها پیش بدون مجوز بالا رفته و مأمن ساکنانی شده که امروز به آن ها حاشیه نشین می گویند. افراد زحمتکشی که کاشانه ای به وسعت کویر داشته و اگر گرفتار خشکسالی، بیکاری و مشکلات اقتصادی نمی شدند، شب های پرستاره و آرام خود را با سرو صدای خودروهای سنگین عبوری از حاشیه شهر عوض نمی کردند.
شهرک شهید بهشتی تنها یکی از صدها و هزاران محله کم برخوردار و حاشیه ای در کشور با چنین ویژگی هایی است. اما یک تفاوت با بقیه دارد. اهالی اش از مدتی پیش تصمیم گرفتند برای حل مشکلاتشان پیش قدم شوند. حرکت آغاز شد و مسوولان و خیران هم یکی یکی برای کمک با آن ها همراه شدند. حالا دیگر همه شهرک بهشتی را می شناسند. محله ای که از بهشت فقط نامش را یدک می کشید، اکنون در راه بزرگی گام برداشته و به نمونه ای کشوری تبدیل شده است.
اجرای طرحی محله محور به ابتکار سپاه ناحیه و با عنوان 'شورای محله اسلامی' را می توان مهمترین رویدادی دانست که به این خواست مردم جامه عمل پوشاند. بانیان طرح، برگزاری یادواره ای که در تابستان 94 به مناسبت گرامیداشت شهدای مدافع حرم در مسجد مسلم ابن عقیل شهرک بهشتی برگزار شد را عاملی می دانند که برای نخستین بار توجه عده ای را به این محله جلب کرد. پس از آن شورای محله اسلامی که در ابتدا هدفش انجام کارهای تبلیغی بود شکل گرفت اما به دنبال یک پیشنهاد و سرکشی از چندین خانواده نیازمند، فعالیت شورا گسترده و جدی تر شد.
حالا گروه های جهادی علاوه بر روستاهای دورافتاده به بهانه های گوناگون از محله های اسلامی هم سر در می آورند. مسوول بسیج سازندگی سپاه ناحیه شاهرود در گفت وگو با ایرنا، از کاروانی یاد کرد که بتازگی و در راستای دومین رزمایش بزرگ عاشورایی بسیج ، به منظور محرومیت زدایی به شهرک های دارای شورای محله اسلامی رفته است.
سرهنگ حسین ابوذری با بیان اینکه از توانمندی مردم بومی هم در انجام کارهای عمرانی و فرهنگی استفاده شده، افزود: در شهرک بهشتی هشت عرصه سازندگی فعال است که از این تعداد، هفت مورد مربوط به خانه های نیازمندان و یک مورد هم بازسازی خانه عالم است.
وی اضافه کرد: ساخت سه منزل از زمین بایر آغاز شده و مراحل پایانی را پشت سر می گذارد اما بقیه کارها نیمه تمام بوده و برای سرعت گرفتن به کمک های خیران نیاز دارد.
معاون فرهنگی سپاه ناحیه شاهرود هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، هدف از اجرای این طرح را افزایش مشارکت مردم در اداره جامعه و محله خود عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح می توان به سمت محلاتی رفت که در آن ها آسیب هایی چون فقر، طلاق و بیکاری نباشد. دیگر کسی غمگین نبوده و چهره محله زیبا باشد.
مصطفی خانی با بیان اینکه محوریت این شورا مسجد و امام جماعت رئیس آن است، افزود: در این طرح پس از نیازسنجی، از تمام ظرفیت های اهالی برای بهبود وضعیت محله استفاده شده و هرکس با توجه به امکانات و تخصص خود برای ایجاد تغییر به میدان می آید.
وی با اشاره به اینکه شورای محله اسلامی در ابتدا در 2 محله در شاهرود و سمنان به اجرا درآمد، تصریح کرد: اکنون بعنوان طرحی کشوری در معاونت فرهنگی سازمان بسیج به تصویب رسیده و در هفته آینده هم تیمی از بازرسی ستاد کل سپاه برای بررسی موضوع به شاهرود سفر می کنند.
خانی از افزایش تعداد محلات اسلامی خبر داد و گفت: اکنون سه محله اسلامی در شهرک ولیعصر (عج) دایر شده و شهرک های شهید بهشتی و فدک هم دارای شورای محله اسلامی هستند.
وی ادامه داد: قرار است تعداد این محله ها هر سال 2 برابر شده و در روندی سه یا چهارساله در کل استان حدود 100 شورای محله اسلامی ایجاد شود.
این روزها با تلاش گروه های جهادی و کمک های خیران، گرد فراموشی از روی برخی محله های کم برخوردار شهر زدوده شده؛ خیابان ها آسفالت نو و دیوارها رنگ به خود دیده اند. آن چهار برادر و خواهری که به همراه پدر و مادر، شب ها در یک خانه 20 متری می خوابیدند، از اول مهر اتاق دار می شوند. خانواده پنج نفره ای هم که صاحبخانه جوابشان کرده بود و می خواستند شب ها را در چادر سر کنند، سرپناهی برای گذراندن شب های سرد زمستان پیش رو پیدا می کنند.
شهرستان شاهرود 240 هزار نفر جمعیت دارد که در چهار نقطه شهری و 50 روستا سکونت دارند.
خشکسالی مداوم 15 سال گذشته موجب کم رونق شدن کسب و کار بسیاری از روستاییان این شهرستان شده که مجبور به ترک روستا و سکونت در حاشیه شهر شاهرود شده اند.
حاشیه نشینی یکی از مشکلات اساسی مدیریت شهر شاهرود است ، برنامه های زیادی از سوی مسوولان شهرستان برای خدمات رسانی به حاشیه نشین ها و کم کردن آثار سوء حاشیه نشینی در حال اجراست.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.