مواد شوینده را با هم ترکیب نکنید

مسئول آموزش مرکز اورژانس تهران با بیان اینکه مخلوط کردن شوینده‌ها موجب آسیب به ریه‌ها می‌شود، اظهار کرد: افراد باید طبق دستور کارخانه که روی محصولات درج شده از مواد شوینده به خصوص سفیدکننده‌ها و لکه‌بر‌ها استفاده کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سعید مهر سروش، مسئول آموزش مرکز اورژانس تهران با توجه به خطر مسمومیت با مواد شوینده در ایام خانه تکانی، گفت: متاسفانه برخی افراد بر این باور هستند که ترکیب چند مواد شوینده با هم موجب تمیز‌تر شدن سطوح می‌شود این در حالی است که این امر می‌تواند خطر بروز سوختگی را به همراه داشته باشد.


وی افزود: ترکیب چند مواد شوینده موجب متساعد شدن گازی می‌شود که می‌تواند موجب صدمه به دستگاه تنفسی و تحریک آن شود.

این کارشناس ارشد پرستاری تاکید کرد: افراد باید طبق دستور کارخانه که روی محصولات درج شده است از مواد شوینده به خصوص سفیدکننده‌ها و لکه‌بر‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در فصل خانه تکانی بخشی از ماموریت‌های اورژانس به مسمومیت‌های ناشی از تنفس مواد شوینده مرتبط است، خاطرنشان کرد: متاسفانه صدمات دستگاه تنفسی می‌تواند مشکلات ریوی را در پی داشته باشد.

مهرسروش یادآور شد: هم‌چنین به افراد توصیه می‌شود از مواد شوینده در فضای بسته استفاده نکنند؛ زیرا استنشاق مواد شوینده نیز می‌تواند این خطرات را به همراه داشته باشد برای مثال افراد هنگام استفاده از این مواد می‌توانند پنجره یا در را بازنگه‌دارند و از ماسک استفاده کنند.

مسئول آموزش مرکز اورژانس تهران در بخش دیگری از سخنانش با توجه به اشتباه رایج برخی خانواده مبنی بر استفاده از ظروف انواع نوشیدنی‌ها برای نگه‌داری مواد شوینده، گفت: متاسفانه این اشتباه موجب بروز آسیب برای کودکان می‌شود. کودکان با دیدن ظروف موادی مانند نوشیدنی‌ها دچار خطا شده و از آن استفاده می‌کنند که این امر موجب مسمومیت و بروز سوختگی می‌شود.

مهرسروش تصریح کرد: در موارد فوق به افراد توصیه می‌شود ابتدا و قبل از آغاز هر گونه اقدامی با شماره 115 تماس حاصل کنند و از راهنمایی‌های کارشناس اورژانس بهره‌مند شوند.

وی با تاکید براینکه افراد باید طبق دستور کارشناس اورژانس عمل کنند، یادآور شد: انجام هر گونه اقدامی خلاف توصیه‌های کارشناس می‌تواند جان بیمار را با خطر مواجه سازد.

این کارشناس ارشد پرستاری افزود: کارشناسان اورژانس پس از دریافت اطلاعات بیمار راهنمایی‌های لازم را ارائه و در صورت نیاز آمبولانس اعزام می‌‌کند.

مهرسروش با بیان اینکه به همراهان توصیه می‌شود با مشورت مشاوران اورژانس نسبت به جا‌به‌جایی بیمار اقدام کنند، افزود: هر گونه جا‌به‌جایی به نفع بیمار نیست و ممکن است خطرات دیگری را برای آن در پی داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید