«طلاق» پررنگ‌ترین آسیب اجتماعی در شمیرانات

مدیرکل بهزیستی شهرستان شمیرانات از واگذاری 7 فرزند طی 1.5 سال گذشته به دختران مجرد بالای 30 سال متقاضی فرزندخواندگی خبر داد و گفت: 80 درصد متقاضیان خواهان سرپرستی فرزند "دختر" هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ناجی یلالی مدیرکل بهزیستی شمیرانات در نشست خبری امروز خود گفت: وضعیت آسیب‌های اجتماعی در شهرستان شمیرانات با سایر شهرستان‌های استان تهران متفاوت است، به گونه‌ای که «طلاق» پررنگ‌ترین آسیب اجتماعی شهرستان شمیرانات است.

وی ادامه داد:به همین دلیل در حال حاضر ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی را به منظور کاهش آمار این آسیب در این شهرستان از مقطع ابتدایی تا دانشگاه‌ها و همچنین در درون خانواده‌ها و برای زوجین در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی شمیرانات در ادامه درخصوص فرزندخواندگی کودکان حاضر در شیرخواگاه‌ آمنه نیز گفت: مشکلاتی در این زمینه داریم که نمی‌توان آنها را مطرح کرد. برای مثال مادری که کودک را در سطل آشغال می‌اندازد قطعا به شرایط نامساعد روحی و جسمی رسیده که توانسته کودکی را که 9 ماه باردارش بوده را اینچنین برسر راه بگذارد، چرا که این عمل برای هیچ مادری حتی مادران معتاد نیز خوشایند نیست.  باید برای کاهش این موارد در سطح کشور عوامل آنها را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم مادر به کجا رسیده که دست به چنین اقدامی می‌زند.

ورودی کودکان به شیرخوارگاه‌ها زیاد است

یلالی افزود: در حال حاضر ورودی کودکان به شیرخوارگاه‌ها زیاد است این در حالی است که این حیطه مهم و حساس بوده و اگر این کودکان توسط بهزیستی در شیرخوارگاه‌ها پذیرش نشوند، ممکن است سر از بازار فروش در آورند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کودکان قابل واگذاری نیستند، گفت: قانونگذارشرایط خاصی را برای کودکان قابل واگذاری به خانواده‌های متقاضی در نظر گرفته است، هرچند پروسه واگذاری فرزندان به خانواده‌ها بسیار تسهیل شده و مواردی همچون واگذاری به دختران مجرد و بالای 30 سال نیز که پیش از آن مقاومت جدی در آن زمینه وجود داشت، هم‌اکنون به متن قانون افزوده شده است.

واگذاری 7 فرزند به دختران بالای 30 سال طی یک سال و نیم گذشته

مدیرکل بهزیستی شمیرانات تصریح کرد: پذیرش کودکان توسط دختران مجرد بالای 30 سال متقاضی فرزندخواندگی از سال 94 اجرایی شد و تا به حال در شهرستان شمیرانات 6 فرزند به 5 دختر مجرد بالای 30 سال واگذار شده است که یکی از این دختران، 2 خواهر را به سرپرستی خود در آورده است. این در حالی است که همین امروز نیز یک دختر مجرد بالای 30 سال دیگر موفق به سرپرستی یک کودک شد بدین ترتیب در 1.5 گذشته 7 فرزند به دختران واجد شرایط در شهرستان شمیرانات واگذار شده است.

یلالی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از همکاران ما در شیرخواگاه آمنه دو کودک مبتلا به HIV مثبت را به سرپرستی در آورده است در حالی که در گذشته افراد متقاضی فرزندخواندگی و حتی خیرین تنها تمایل به سرپرستی کودکان دارای شرایط ایده‌آل داشتند. به همین دلیل نیاز است که اینگونه موارد نیز  توسط رسانه‌ها فرهنگ‌سازی شود.

وجود 18 کودک مبتلا به ایدز و هپاتیت در شیرخوارگاه آمنه

وی در ادامه با تاکید بر آنکه به لحاظ قانونی کودکان بالای 6 سال نباید در شیرخوارگاه آمنه حضور داشته باشند، گفت: از آنجایی که ابتلا به HIV مثبت و هپاتیت در جامعه ما همچنان با انگ و تابو همراه است، کودکانی که این بیماری‌ها را دارند، هم‌اکنون در یک سوئیت بزرگ همانند سایر کودکان، در شیرخوارگاه آمنه نگهداری می‌شوند که تعداد آنها به 18 نفر می‌رسد و میانگین سنی‌شان بیش از 6 سال است و در سن مدرسه قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی شمیرانات درخصوص مشکل شناسنامه این کودکان نیز گفت: در زمینه شناسنامه کودکان مجهول‌الهویه با کودکانی مواجه هستیم که در حال حاضر درصدد رفع این مشکل و تسهیل روند دریافت شناسنامه برای این کودکان برآمده‌ایم تا بتوانیم شناسنامه موقت را برای تمامی آنها دریافت کنیم زیرا کودک وقتی شناسنامه هم نداشته باشد، در بحث بیمه‌ای با مشکلات زیادی مواجه شده و هزینه‌های درمانی آنها به شدت بالا می‌رود.

یلالی در ادامه با بیان آنکه هم‌اکنون زوجین بدون فرزند و یا خانواده‌های دارای فرزند و همچنین دختران مجرد بالای 30 سال می‌توانند فرزندان را به سرپرستی خود در آورند گفت: معتقدم خانواده بهترین جایگاهی است که کودک می‌تواند درآن حضور داشته باشد زیرا بهترین مراکز نمی‌توانند جایگزین خانواده‌ها شوند.

تسهیل روند واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی

به گفته وی، بازدید پس از واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی در بهزیستی بسیار منظم‌تر شده است و به طور کلی سازمان بهزیستی در حوزه فرزندخواندگی به روز شده و درصدد تسهیل روند واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی برآمده است.

واگذاری 49 کودک به خانواده‌های واجد شرایط فرزندخواندگی

مدیرکل بهزیستی شهرستان شمیرانات همچنین گفت: در حال حاضر 303 فرزند در مراکز شبانه‌روزی شبه خانواده و شیرخوارگاه (آمنه و...) شهرستان شمیرانات استان تهران حضور دارند که از ابتدای سال 96 تاکنون 49 کودک به خانواده‌های واجد شرایط متقاضی فرزندخواندگی واگذار شده‌اند.

به گفته یلالی هم‌اکنون 30 کودک حاضر در مراکز شبانه‌روزی شهرستان شمیرانات بهزیستی استان تهران دانشجو بوده و با وجود آنکه بالای 18 سال سن دارند، به دلیل شرایط خاص هنوز از مراکز ترخیص نشده‌اند.

مدیرکل بهزیستی شهرستان شمیرانات با تاکید بر آنکه انجام مشاوره‌های ژنتیک پیش از ازدواج از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: بسیاری از زوجین با وجود آنکه ازدواج آنها به لحاظ ژنتیکی صحیح نیست، حاضر به ازدواج با یکدیگر می‌شوند و حتی در برخی موارد با وجود زایمان نخستین کودک معلول خود با این امید که کودکان بعدی فاقد معلولیت خواهد بود، اقدام به بارداری مجدد کرده و به همین دلیل به خانواده‌های دارای بیش از دو معلول تبدیل می‌شوند که در حال حاضر رسیدگی به این خانواده‌ها را در منطقه شمیرانات در دستور کار داریم.

یلالی همچنین درخصوص اجرای طرح‌های غربالگری در شهرستان شمیرانات استان تهران گفت: حدود 60 هزار کودک 3 تا 6 ساله را از طریق طرح تنبلی چشم  غربالگری کردیم که از این تعداد 1850 نفر اختلالات بینایی داشتند و از میان آنها نیز 86 نفر مبتلا به اختلال آمبولیایی بودند که با اقدامات درمانی بهنگام توانستیم از نابینایی شدید آنها جلوگیری کنیم.

به گفته وی، در 4 ماهه اول سال 96 توسط بهزیستی شهرستان شمیرانات استان تهران،  برای 820 زوج متقاضی طلاق، 2300 جلسه مشاوره برگزار شده است که از این تعداد 244 زوج از طلاق انصراف دادند.

قوانین محدود برای برخورد با متکدیان خارجی

مدیرکل بهزیستی شمیرانات درخصوص طرح‌های ساماندهی متکدیان نیز گفت: برای ساماندهی متکدیان بهزیستی، شهرداری  و نیروی انتظامی فعال هستند، این در حالی است که بسیاری از متکدیان سطح شهر تهران ایرانی نبوده، بلکه پاکستانی، میانماری، افغانستانی و یا... هستند و قوانین ما برای برخورد با آنها محدود است.

یلالی ادامه داد: طی طرح‌های ساماندهی متکدیان، سازمان بهزیستی موظف است که پس از جمع‌آوری گروه‌های سالمندان، بیماران روانی مزمن، کودکان و مجهول‌الهویه‌ها  را در مراکز خود پذیرش کند.

وی در ادامه اجرای طرح‌های ساماندهی را برای کاهش تعداد متکدیان حاضر در معابر شهری بی‌نتیجه دانست و گفت: این مساله دارای مشکلات ریشه‌ای است و فاکتورهای زیادی در آن دخیل است. به همین دلیل نمی‌توان با اجرای طرح‌های ضربتی و جمع‌آوری آنها انتظار داشته باشیم که این مساله ریشه‌کن شود.

مدیرکل بهزیستی شمیرانات در ادامه با بیان اینکه در شهرستان شمیرانات استان تهران 9914 پرونده توانبخشی وجود دارد گفت: از این تعداد 4000 پرونده جسمی – حرکتی، 2790 پرونده کم توانان ذهنی، 736 پرونده اختلالات بینایی، 238 پرونده ضایعه نخاعی، 1532 پرونده اختلالات شنوایی و 818 پرونده مربوط به بیماران اعصاب و روان هستند.

یلالی درخصوص بیماران اعصاب و روان نیز گفت: در پذیرش این گروه از افراد حساسیت‌های زیادی وجود دارد زیرا نمی‌توان به راحتی به فردی برچسب بیماری روانی مزمن را زد به همین دلیل چنانچه این افراد کمتر از 18 سال نباشند و همچنین سابقه دو سال معالجه و بستری را داشته باشند می‌توانیم اقدام به پذیرش آنان کنیم و تمامی این اقدامات در راستای آن است که انگ اجتماعی به بیماران روانی مزمن، کاهش پیدا کند و به حداقل برسد.

وی ادامه داد: طی 4 ماه نخست سال جاری به حدود 254 مددجو مبلغ یک میلیارد و 390 میلیون ریال کمک موردی کرده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی شمیرانات درخصوص تامین و تجهیزات توانبخشی از جمله عصا، واکر، ویلچر و... به معلولان تحت پوشش نیز گفت: در 4 ماهه نخست سال جاری 240 میلیون تومان تجهیزات توانبخشی خریداری و در میان معلولان جامعه هدف توزیع شده است.

یلالی درخصوص مناسب سازی نیز گفت: در حوزه مناسب‌سازی، مناسب عمل نکرده‌ایم زیرا بسیاری از معلولان ما هنوز هم برای تردد در نهادها و دستگاه‌های مختلف دولتی با مشکلات شدید مواجه هستند این در حالی است که در سایر نقاط دنیا حتی مغازه‌های معمولی سطح معابر نیز مناسب‌سازی شده‌اند. بنابراین انتظار در این حوزه برای شهر تهران و به ویژه نهادهای دولتی بسیار بیشتر است.

وی تصریح کرد: ما انتظار مناسب‌سازی مغازه‌ها و اماکن معمولی سطح شهر را نداریم که اگر این اتفاق بیفتد بسیار مناسب بلکه در حال حاضر انتظار ما آن است که ارگان‌های رسمی و دولتی کشور این مساله را حل کنند.

مدیرکل بهزیستی شمیرانات ادامه داد: در حوزه مناسب‌سازی، مشکلات مالی و عمرانی وجود دارد اما مسوولان باید بدانند که هیچ راهی جز انجام این اقدامات نداریم و باید تدابیری اتخاذ شود تا این مساله در سطح کشور و به ویژه در پایتخت به حداقل برسد. در حال حاضر نیز با بسیاری از دستگاه‌ها در این زمینه همکاری‌هایی داریم اما معتقدم این همکاری‌ها قابل قبول نیست و باید اقدامات جدی‌تری را در دستور کار خود قرار دهیم.

یلالی همچنین از کاهش پشت نوبتی‌ها در بهزیستی منطقه شمیرانات خبر داد و گفت: تا سال گذشته معلولان پشت نوبتی زیادی برای ورود به چرخه حمایتی بهزیستی داشتیم تا جایی که حتی برخی از افراد 2 سال پشت نوبت مانده بودند و پروسه طولانی برای ورود به چرخه حمایتی به بهزیستی وجود داشت اما در حال حاضر در این زمینه به روز شدیم و افراد حداکثر یک ماه تا دو ماه در نوبت قرار داده شده و پرونده آنها بررسی می‌شود این در حالی است که هیچ پرونده‌ای از سنوات گذشته در بهزیستی نداریم.

به گفته وی، تعداد پرونده‌های بررسی شده از ابتدای سال جاری تا 27 تیرماه سال 96 توسط بهزیستی شهرستان شمیرانات به 748 پرونده رسیده است.

مدیرکل بهزیستی شمیرانات درخصوص معافیت از سربازی نیز گفت: از ابتدای سال جاری 45 نفر از فرزندان مددجویان از معافیت سربازی برخوردار شده‌اند.

یلالی درخصوص پرداخت تسهیلات اشتغال به مددجویان نیز گفت: به منظور توانمندسازی معلولان، زنان سرپرست خانوار، فرزندان ترخیص شده از بهزیستی و سایر گروه‌های هدف، تسهیلات اشتغال به آنها پرداخت می‌کنیم که البته این افراد برای اخذ این تسهیلات باید مدرک فنی و حرفه‌ای داشته باشند و هم‌اکنون هماهنگی لازم با سازمان  فنی و حرفه‌ای صورت گرفته تا مددجویان برای طی دوره‌های مهارت‌آموزی هزینه‌ای پرداخت نکنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در گذشته سختگیری‌ها در این زمینه بیشتر بود، گفت: در حال حاضر حتی اگر یکی از اعضای خانواده معلول نیز مدرک فنی و حرفه‌ای داشته باشد، تسهیلاتی به وی پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی شمیرانات ادامه داد: در حال حاضر مشکل ضمانت را برای پرداخت این تسهیلات داریم که این مساله را به فرمانداری تهران اعلام کرده‌ایم تا نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

یلالی در ادامه با بیان اینکه کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود و اگر در این زمینه تدابیر جدی نیندیشیم در آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد، گفت: در حال حاضر بسیاری از مراکز بیماران روانی مزمن و همچنین مراکز ویژه سالمندان ما، پر بوده و ظرفیت ندارد که البته یکی از دلایل آن اجرای طرح‌های ضربتی و جمع‌آوری است.

وی در ادامه با بیان آنکه خوشبختانه ظرفیت‌سازی در این زمینه در حال شکل‌گیری است گفت: با این حال لازم است ظرفیت‌ها در حوزه سالمندان و بیماران روانی مزمن بیش از پیش شود. این در حالی است که با هماهنگی با قوه قضاییه اجازه جابه‌جایی برخی از این گروه‌ها را به مراکز استان‌های همجوار اخذ کرده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی شمیرانات همچنین با تاکید بر آنکه به طور کلی در سازمان بهزیستی اجرای طرح‌های ضربتی و جمع‌آوری برای گروه‌های سنی کمتر از 15 سال به صلاح نمی‌دانیم گفت: بهزیستی از طریق همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد درصدد شناسایی خانواده‌های کودکان آسیب‌دیده برآمده تا از طریق حمایت از خانواده‌های آنان آسیب وارده به کودک را به حداقل برساند.

یلالی در پایان گفت: سازمان بهزیستی کشور در برنامه ششم توسعه متولی «سلامت اجتماعی» شده است و امیدواریم بتوانیم عملکرد بهتری را به ویژه در حوزه‌های اجتماعی داشته باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید