شامپانزه عزاداری که ۳ ماه نوزاد مرده‌اش را با خود حمل کرد

بازدیدکنندگان باغ وحش «بیوپارک» در شهر والنسیا، اسپانیا، در سه ماه گذشته منظره تکان دهنده ای را دیده اند. شامپانزه ای غمگین که نوزاد مرده خود را به اطراف حمل می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ این شامپانزه ماده به نام «ناتالیا» در اوایل فوریه ۲۰۲۴ در باغ وحش نوزادی به دنیا آورد، اما این نوزاد تنها ۱۴ روز پس از تولد مرد. شامپانزه مادر از آن زمان به جسد بی جان فرزندش چسبیده است و ظاهراً تمایلی به جدایی ندارد.

یورو نیوز نوشت؛ میگل کاسارس، مدیر باغ وحش به رویترز گفت: «این رفتاری است که قبلاً در شامپانزه‌ها، نه تنها در باغ‌وحش‌ها، بلکه در طبیعت نیز مشاهده شده است».

شامپانزه‌ها نیز مانند انسان‌ها، نهنگ‌ها یا فیل‌ها ممکن است برای مرگ عزیزانشان سوگواری کنند، اما غیرعادی است که این روند تا این حد شدید یا طولانی باشد.

کاسارس می گوید، با این حال، درست مانند انسان ها، شامپانزه مادر و رفتار او باید مورد احترام قرار گیرد: “بازدیدکنندگان ما در ابتدا از دیدن یک نوزاد مرده کاملا شوکه می شوند، اما وقتی به آنها توضیح می دهیم که چرا آن را رها کرده ایم و شامپانزه مادر را زیر دست نگه می داریم. مشاهده ما به آنها خواسته‌ایم مطالب را بفهمند.»

ناتالیا قبلاً یکی از فرزندان خود را در سال ۲۰۱۸ از دست داده است ، بنابراین این بار او از نزدیک تحت نظر است.

اگرچه مرگ و میر نوزادان در شامپانزه ها زیاد است، اما می تواند برای این گروه آسیب زا باشد زیرا پیوندهای اجتماعی و انسجام در این گروه از حیوانات از اهمیت بالایی برخوردار است.

شامپانزه ها یکی از معدود حیواناتی هستند که تصور می شود درک درستی از مرگ و میر دارند. چندین مطالعه نشان داده است که شامپانزه ها به مرگ اعضای گروه واکنش نشان می دهند و رفتاری از خود نشان می دهند که یادآور عزاداری است.

 

پیش از این، محققان در حین مطالعه گروه وحشی شامپانزه در جنوب شرقی گینه، متوجه شدند که دو تن از مادران بقایای خشک شده نوزادان مرده خود را حمل می کردند.

دورا بیرو، زیست شناس رفتاری، گفت: شامپانزه ها نزدیک ترین خویشاوندان تکاملی انسان هستند و قبلاً نشان داده شده است که در بسیاری از عملکردهای شناختی شبیه ما هستند: آنها با یکدیگر همدلی می کنند، منصف هستند و می توانند برای رسیدن به اهداف همکاری کنند. “

او می افزاید: “چگونگی درک آنها از مرگ سوال جالبی است. تاکنون اطلاعات کمی در مورد واکنش شامپانزه ها به مرگ افراد آشنا در اسارت یا در طبیعت وجود داشته است. مشاهدات ما وجود پیوند بسیار قوی بین مادر و مادر را تایید می کند. نوزادان “پیوندهایی که می توانند به طور قابل توجهی حتی پس از مرگ نوزاد باقی بمانند.”

شامپانزه ها از جمله نخستی ها در آفریقا هستند. جایی که جمعیت وحشی ۱۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ نفری آنها به دلیل از بین رفتن زیستگاه و بیماری های مختلف در خطر انقراض قرار دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید