جی پلاس

چرا لب ها در زمستان ترک می خورند؟

اکثر مردم در زمستان از خشکی و ترک خوردن لب‌ها رنج می‌برند، که باعث می‌شود برخی بپرسند علت اصلی چیست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از مجله سلامتی: دکتر لوک بولز، مدیر بالینی یک کلینیک سلامت در لندن ، گفت: پوست لب‌های شما دارای یک سد محافظ نازک‌تر در مقایسه با بقیه پوست روی صورت شما است که آن را مستعد خشکی می‌کند.

این بافت که از مرز سرخابی شروع می شود، خط تیزی که بافت لب را از بقیه صورت جدا می کند، شبیه به غشای مخاطی است که داخل دهان را می پوشاند و تنها از سه تا پنج لایه بافت تشکیل شده است و حاوی هیچ یک از فولیکول‌های مو یا غدد عروقی نیست که در جای دیگری در صورت یافت می‌شود.

بولز گفت: "لایه های سلولی پوست صورت شما شش برابر ضخیم تر از لایه های روی لب های شما هستند."

خشکی لب ها در زمستان رخ می دهد، زمانی که هوای بیرون سردتر و کمتر مرطوب می شود، زیرا مردم سیستم گرمایشی را در خانه و محل کار خود روشن می کنند و این موجب لایه برداری و خونریزی پوست می شده و باعث بروز وضعیتی به نام Cheilitis vulgaris می شود.

در حالی که تلاش برای کاهش این مشکل با خیس کردن لب ها با بزاق دهان وسوسه انگیز است، اما در واقع ممکن است مشکل را بدتر کند؛ زیرا بزاق حاوی آنزیم های گوارشی مانند آمیلاز است که نشاسته را به قند تبدیل می کند و لیپاز است که به هضم چربی ها کمک می کند.

بولز گفت: وقتی لب های خود را می لیسید، بزاق لایه محافظ طبیعی روغنی را که به حفظ سلامت لب های شما کمک می کند، از بین می برد. با گذشت زمان، این آنزیم ها می توانند به خود پوست لب آسیب رسانده و به خشکی آن کمک کنند.

دیدگاه تان را بنویسید