اگر هر روز ماست بخوریم چه می شود؟

ماست یکی از بهترین گزینه‌های غذایی به‌عنوان میان‌وعده یا تکمیل‌کننده وعده‌های غذایی است که می‌توان از آن در تهیه سالادها و غذاهای مختلف کمک گرفت. به‌علاوه، امروزه ماست‌های مختلفی در دسترس قرار گرفته‌اند؛ از ماست یونانی تا ایسلندی پرچرب تا بدون چربی یا بدون لاکتوز.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ماست سرشار از مواد مغذی مختلف مانند پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک‌هاست و به استحکام استخوان‌ها، سلامت روده‌ها و مدیریت وزن کمک می‌کند. اما مصرف روزانه ماست چه پیامدهایی برای سلامت بدن ما دارد؟ 

1. پروتئین زیادی دریافت می‌کنید 

سلامت نیوز نوشت؛ انواع ماست (مخصوصا ماست یونانی یا ایسلندی) جزو گزینه‌های باکیفیت برای افزایش پروتئین دریافتی هستند، درحالی که قند و چربی کمی هم دارند. برای مثال، هر 150 گرم از ماست یونانی بدون چربی حدود 14 گرم پروتئین به بدن می‌رساند. از آنجایی که پروتئین به کاهش هورمون‌های گرسنگی کمک می‌کند و هوس‌های غذایی را به حداقل می‌رساند، مصرف ماست در وعده صبحانه یا به‌عنوان میان‌وعده عصرگاهی همراه با میوه‌ها و مغزهای خام می‌تواند احساس سیری مطلوبی را تا وعده ناهار یا شام به‌وجود بیاورد. 

طرز تهیه کیک هویج فوری و بدون فر

این دمنوش‌ها را در پاییز مصرف کنید

2. وضعیت فشار خون شما بهتر می‌شود 

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که ماست، یکی از خوراکی‌های مفید برای قلب است و می‌تواند به کاهش فشار خون هم کمک کند. برای مثال در سال 2018 گروهی از محققان اعلام کردند که بالا بودن میزان لبنیات در رژیم غذایی (مخصوصا ماست) با کاهش موارد ابتلا به فشار خون بالا مرتبط است. پیروی از رژیم غذایی DASH در کنار مصرف منظم ماست، خطر ابتلا به فشار خون بالا را 30 درصد کاهش می‌دهد. 

3. کلسترول بد خون کاهش می‌یابد 

یکی از ویژگی‌های ماست که اهمیت آن را برای سلامت قلب بیشتر می‌کند، نقش مثبت آن در کاهش کلسترول بد خون یا LDL است. محققان با بررسی اثرات استفاده منظم از ماست‌های پروبیوتیک بر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دریافته‌اند که این کار با کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و همچنین کلسترول تام خون ارتباط دارد. 

4. به بهبود عملکرد دستگاه گوارش­تان کمک می‌کنید 

درحالی که کلمه «باکتری» برای خیلی افراد با معناهای منفی گره خورده ‌اما واقعیت این است که باکتری‌های «مفید» ویژه‌ای درون ماست‌ها وجود دارند که دریافت منظم آنها به ارتقای عملکردهای دستگاه گوارش کمک می‌کند. مصرف منظم ماست‌های پروبیوتیک به محافظت از سلامت میکروبیوم روده کمک می‌کند و درنتیجه این پیامدهای مثبت را به‌وجود می‌آورد؛ افزایش حرکات دودی روده، کاهش نفخ و بیماری‌های عمومی دستگاه گوارش، تسکین علائم مرتبط با بیماری کرون،‌ کولیت اولسراتیو و IBS. البته برای بهره‌مند شدن از این مزیت‌ها و فواید مهم حتما باید روزانه از ماست‌های پروبیوتیک و حاوی انواع باکتری‌های مفید استفاده کنید. 

5. سیستم ایمنی بدن تان را تقویت می‌کنید 

متخصصان می‌گویند که تقویت سلامتی روده‌ها با مصرف منظم ماست‌های پروبیوتیک می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک کند زیرا روده‌های سالم از ورود ذرات بیماری‌زا به درون جریان خون جلوگیری می‌کنند و مانع از ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شوند. همین ترکیبات پروبیوتیک هستند که به شکل‌گیری آنتی‌بادی‌های طبیعی و سلول‌های خاص سیستم ایمنی مثل لنفوسیت‌ها و سلول‌های T کمک می‌رسانند. این سلول‌ها و آنتی‌بادی‌ها نیز می‌توانند به ویروس‌ها و سموم مختلف حمله کنند و مانع از آسیب‌دیدگی بدن شوند.

6. سلامت روان خودتان را بهتر می‌کنید 

پروبیوتیک‌ها نه‌تنها بر سلامت بدن تاثیرگذار هستند بلکه به ارتقای سلامت روان هم کمک می‌کنند. امروزه مطالعات متعددی بر پیوند میان روده و مغز و وجود نوعی محور روده‌ـ‌مغز تاکید می‌کنند و می‌گویند که ارتقای سلامت روده‌ها برای مقابله با اضطراب، افسردگی، استرس، خلق‌وخوی ضعیف و اختلال حافظه مهم است. البته باید روزانه از ماست‌های ساده و پروبیوتیک استفاده کنید تا بتوانید از این مزیت‌ها و فواید بهره‌مند شوید. 

اگر به خوردن پفک علاقه دارید، این مطلب را بخوانید

مصرف این میوه شما را از درد زانو نجات می دهد

این علائم یعنی گردش خون شما ضعیف است

مصرف چای چه تاثیری بر روی فشارخون دارد؟

درمان فوری عفونت با مصرف این دمنوش ها

دیدگاه تان را بنویسید