مصرف زیاد فست فود، چه تاثیری بر خواب دارد؟

اثرگذاری مستقیم مصرف فست فود بر خواب و سلامت بخش‌های مختلف بدن، غیرقابل انکار است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مطالعات نشان داده است که زیاده روی در استفاده از فست فود می‌تواند ساعت بیولوژیک ما را که به ریتم شبانه روزی معروف است، مختل کند. می‌تواند بر چرخه طبیعی خواب و بیداری تأثیر بگذارد که منجر به مشکل در به خواب رفتن و حفظ یک الگوی خواب ثابت می‌شود.

افزایش خطر بی خوابی

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی غنی از فست فود می‌تواند خطر بی خوابی را افزایش دهد. مصرف بیش از حد قند و کافئین موجود در بسیاری از تنقلات و نوشیدنی‌های فرآوری شده می‌تواند سیستم عصبی را بیش از حد تحریک کند و به خواب رفتن شما را دشوار کند و بر مدت زمان و کیفیت خواب شما تاثیر منفی بگذارد.

کیفیت خواب ضعیف

مصرف غذا‌های ناسالم با کیفیت پایین خواب مرتبط است، که با خواب عمیق کمتر و خواب ناآرام بیشتر مشخص می‌شود. این را می‌توان به شاخص گلیسمی بالای بسیاری از غذا‌های فرآوری شده نسبت داد که باعث افزایش قند خون و منجر به اختلال در خواب و بیدار شدن مکرر در طول شب می‌شود.

افزایش خطر آپنه خواب

این مطالعه مصرف فست فود را با افزایش خطر آپنه خواب مرتبط دانست. فست فودها، به ویژه آن‌هایی که دارای چربی‌های ناسالم بالایی هستند، می‌توانند به افزایش وزن و چاقی منجر شوند که عوامل خطر اصلی برای آپنه خواب هستند.

کاهش تولید ملاتونین

ملاتونین که اغلب به عنوان "هورمون خواب" نامیده می‌شود، نقش مهمی در تنظیم چرخه خواب و بیداری ایفا می‌کند. تحقیقات منتشر شده در Advances In Nutrition نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند تولید ملاتونین را مختل کند و به خواب رفتن را دشوار سازد.

رفلاکس اسید شبانه

فست فودها، به ویژه غذا‌های چرب و تند، می‌توانند باعث رفلاکس اسید یا سوزش معده در هنگام خواب شوند. این بیماری که به عنوان بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شناخته می‌شود، می‌تواند باعث ناراحتی و منجر به بیداری‌های مکرر و خواب بی قرار شود. علاوه بر این، خوردن وعده‌های غذایی حجیم و سنگین نزدیک به زمان خواب می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

افزایش خطر ابتلا به سندرم پای بیقرار

سندرم پا‌های بیقرار (RLS) وضعیتی است که با یک میل غیرقابل کنترل برای حرکت دادن پا‌ها مشخص می‌شود که اغلب با احساسات ناراحت کننده همراه است. مطالعات نشان داده اند که مصرف مقادیر زیادی از غذا‌های ناسالم، به ویژه آن‌هایی که حاوی قند و کافئین زیاد هستند، می‌تواند خطر ابتلا به سندرم پای بی قرار را افزایش دهد که منجر به خواب بی قرار می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید