چرا وقتی استرس داریم به خوردن شکلات فکر می‌کنیم؟

کورتیزول، هورمون اصلی مسئول استرس در بدن، منجر به افزایش میل به قند می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، اغلب ما شکلات را برای جشن گرفتن و داشتن اوقات خوب به عنوان یک خوراکی شیرین برای لذت بردن از طعم آن می‌خوریم، اما چیزی که ما را به سمت محصولات شیرین سوق می‌دهد استرس است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ دکتر نیکی کی، متخصص غدد و مدرس افتخاری پزشکی در دانشگاه کالج لندن، گفت: «هوس خوردن شکلات پاسخی به موقعیت‌های استرس‌زا مانند نیاز به انرژی است. استرس هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد که ذخایر انرژی ما را مصرف می‌کند، بنابراین احساس می‌کنیم ما به چیزی مانند شیرینی برای افزایش سطح انرژی نیاز داریم، با این حال، یک بار مصرف شیرینی - مانند شکلات - می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود.

یک متخصص تغذیه بالینی دیگر افزود: وقتی سطح قند خون خیلی پایین می‌آید، واکنش استرس بدن را تحریک می‌کند که این منجر به گرسنگی می‌شود که شما برای افزایش سوخت، شدیدا به خوردن به ویژه خوراکی‌های شیرین احتیاج پیدا می‌کنید تا قند خون خود را افزایش دهید.

او گفت که سطوح بالای گلوکز خون باعث تولید انسولین می‌شود، که می‌تواند باعث شود سطح گلوکز دوباره از حد طبیعی پایین بیاید و به یک چرخه معیوب منجر شود. اما او خاطرنشان کرد که سطوح کورتیزول در صبح به دلیل «استرس فیزیکی ناشتا بودن یک شبه» در بالاترین حد خود قرار دارد.

چرا شکلات را ترجیح می‌دهیم؟

جالب اینجاست که شکلات تاثیراتی روی مغز دارد که با افزایش سطوح چندین ماده شیمیایی در مغز به شما کمک می‌کند تا آرام شوید و احساس رضایت کنید.

شکلات همچنین حاوی تریپتوفان است - یک ماده شیمیایی که در مغز به سروتونین تبدیل می‌شود تا خلق و خوی شما را بهبود بخشد و سرخوشی را افزایش دهد. شکلات تقریباً منحصر به فرد است، زیرا در دمای بدن در دهان ذوب می‌شود که باعث حس ابریشمی و شیرینی شده و به جذابیت آن می‌افزاید و به گفته روانشناسان، یکی از دلایل اصلی اعتیادآور بودن شکلات همین است.

هر کسی که می‌خواهد شکلات بخورد، نوعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها را انتخاب کند که حداقل ۷۰ درصد مواد کاکائو دارد. استرس تنها احساسی نیست که می‌تواند میل به خوردن شکلات را تحریک کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید