عواقب خطرناک مصرف زیاد نمک در نوجوانی

رئیس دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال گفت: مردم ایران ۲ برابر متوسط جهانی نمک مصرف می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، عمران خسروی، رئیس دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خلخال روز گذشته در آیین نواخته شدن زنگ هفته سلامت در دبستان ناصری شهر خلخال اعلام کرد: مصرف بیش از اندازه نمک موجب افزایش بیماری‌های فشار خون بالا و در نهایت مرگ و میر ناشی از ابتلا به این نوع بیماری قلبی و عروقی شده است.

سلامت نیوز نوشت؛ وی با بیان اینکه استاندارد مصرف نمک برای یک فرد سالم سه تا پنج گرم در روز است، اظهار داشت: بررسی وضعیت تغذیه در خلخال حاکی از مصرف میانگین بیش از ۱۰ گرم نمک در این شهرستان است.

رئیس دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال ضمن هشدار نسبت به عواقب وخیم مصرف بی‌رویه نمک افزود: مصرف نمک در سنین نوجوانی موجب بروز بیماری فشار خون بالا در سنین مختلف به خصوص میانسالی شده و منجر به بروز سکته‌های قلبی و مغزی و از دست دادن کلیه می‌شود.

خسروی یادآور شد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته هم‌اکنون مردم ایران ۲ برابر مردم سایر کشورهای جهان نمک مصرف می‌کنند و این در حالی است که مصرف شکر هم در ایران بیش از مصرف شکر توسط مردم سایر نقاط جهان است.

وی اظهار کرد: در حالی که سرانه سالانه مصرف شکر در بین مردم جهان ۱۹.۵ کیلوگرم است این میزان در بین مردم کشورمان ۲۹ کیلوگرم در سال و ۹.۵ کیلوگرم بیش از مصرف شکر در سایر کشورهای جهان است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال اضافه کرد: مصرف بی‌رویه شکر در بین مردم کشورمان به خصوص مردم شهرستان خلخال نیز موجب ابتلای افراد به بیماری قند خون بالا، دیابت و سایر بیماری‌های ناشی از آن شده است.

خسروی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی عامل اول مرگ میر در ایران است، افزود: چاقی، اضافه وزن، چربی بالا، قند خون بالا، فشار خون بالا، بیماری‌های متابولیکی و تنفسی از جمله بیماری‌های غیرواگیردار عروقی و قلبی در کشور است که به علت عدم رعایت تغذیه سالم، مصرف دخانیات و کم‌تحرکی واقی افراد عارض می‌شود.

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی بهداشت و سلامت، (سلامت ما ، سلامت سیاره ما) از سوی سازمان جهانی بهداشت انتخاب شده است، اظهار کرد: بر اساس تعهد داده شده از سوی همه کشورهای جهان از جمله ایران تا سال ۲۰۲۵ باید آمار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار قلبی و عروقی ۲۵ درصد کاهش یابد.

خسروی ادامه داد: برای دست‌یابی به این هدف و اجرای تعهد خود در قبال کاهش آمار بیماران قلبی وعروقی نیازمند همکاری مردم، رعایت تغذیه همراه با فعالیت روزانه حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه افراد هستیم.

رئیس دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال گفت: برای پرهیز از ابتلا به بیماری‎‌های قلبی و عروقی تغییرعادت و کاهش مصرف نمک به عنوان سم سفید کاملا ضروری است.

وی اظهار داشت: در حالی که سرانه مصرف شیر در ایران ۸۰ تا ۸۵ لیتر است برای رسیدن به سرانه مصرف جهانی شیر این میزان باید به ۲ برابر یعنی ۱۶۰ تا ۱۷۰ لیتر افزایش یابد.

خسروی با بیان اینکه مصرف مناسب شیر موجب افزایش قد و وزن در سنین کودکی و نوجوانی افراد می‌شود، گفت: مصرف شیر به عنوان یک ماده غذایی سالم به همه خانواده‌ها بویژه در سنین رشد توصیه می‌شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از مردان و ۵۲ درصد از جمعیت زنان ایرانی افزایش وزن دارند و جمعیت خلخال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی گفت: ۴۰ درصد از زنان و ۳۲ درصد از مردان در ایران دچار بیماری قند خون بالا هستند ، ضمن اینکه ۳۰ درصد مردان و ۳۶ درصد زنان از بیماری چربی خون بالا رنج می‌برند.

 

دیدگاه تان را بنویسید