کاهش فشار خون با یک تمرین ۵ دقیقه‌ای

تمرینات سریع می تواند خطر بیماری های قلبی را بدون برداشتن حتی یک قدم یا بلند کردن یک کیلوگرم وزنه کاهش می دهد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که یک تمرین پنج دقیقه ای می تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد، عملکرد ورزشی را افزایش داده و تفکر شفاف را بهبود بخشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به گفته محققان، همه این دستاوردها بدون دویدن یا بلند کردن وزنه انجام خواهد شد. تمرین تقویت عضلات تنفسی (IMST) در دهه ۱۹۸۰ برای بهبود عضلات تنفسی در افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند برونشیت، آسم و آمفیزم ایجاد شد. این تمرین شامل تنفس سخت از طریق یک دستگاه دستی است و عملکرد ورزشی را با افزایش ظرفیت ریه بهبود بخشیده و بنابراین تنفس را آسان می کند. این تمرین مانند مکیدن شدید هوا از طریق نی است.

سلامت نیوز نوشت؛ آقای دانیل کریگهد (Daniel Craighead) رهبر این مطالعه در این باره گفت: تمرین تقویت عضلات تنفسی اساساً تمرین قدرتی برای عضلاتی است که با آنها تنفس می کنید. این کاری است که می توانید به سرعت در خانه یا محل کار خود بدون نیاز به لباس ورزشی انجام دهید و به نظر می رسد که برای کاهش فشار خون و احتمالاً افزایش عملکرد شناختی و فیزیکی بسیار مفید است.

یافته های تحقیقات نشان داد که ۳۰ استنشاق در روز با مقاومت بیشتر به بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب کمک می کند. این عارضه در میان افرادی که عضلات تنفسی ضعیفی دارند، رخ می ‌دهد که در آن ماهیچه‌ های گلو به‌ طور تصادفی شل شده و راه هوایی را در طول خواب مسدود می‌ کنند. خروپف و تنگی نفس از علائم قابل توجه آپنه انسدادی خواب هستند.

شرکت‌ کنندگان در این مطالعه، پس از یک دوره شش هفته ‌ای، علاوه بر داشتن خوابی آرام‌ تر، یک دستاورد جانبی غیرمنتظره از درمان پیدا کردند. فشار خون سیستولیک شرکت کنندگان به سرعت ۱۲ میلی‌متر جیوه کاهش یافت که بالاتر از بسیاری از داروها و دو برابر بیشتر از تأثیر ورزش هوازی است.

به گفته دانشمندان اگر میزان طبیعی بالای فشار خون سیستولیک ۱۳۰ میلی ‌متر جیوه باشد، این بدان معناست که ۳۰ بار استنشاق در روز این میزان را به ۱۱۸ میلی‌متر جیوه کاهش می ‌دهد. شکی نیست که ۳۰ دقیقه تمرینات هوازی روزانه می تواند فشار خون را کاهش دهد، اما تنها ۵ درصد از بزرگسالان به این توصیه عمل کرده و به این میزان ورزش می کنند.

از سوی دیگر به گفته پژوهشگران ۶۵ درصد افراد میانسال از فشار خون بالا رنج می برند. نتایج اولیه کارآزمایی بالینی اخیر ثابت می کند که گروه تمرین تقویت عضلات تنفسی در برخی از تست‌های حافظه و شناختی بهتر عمل کرده و همچنین شاهد بهبود عملکرد شریان بزرگ و کاهش فشار خون بودند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی FASB منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید