چه نوری برای گل های شمعدانی مناسب است؟

نگهداری شمعدانی در خانه های ایرانی پیشینه ای بسیار قدیمی دارد. در واقع علاقه ما ایرانی ها از مراقبت از این گل از خانه پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها پیداست. همین خاطراتی که بسیاری از ما از آن دوران داریم باعث می شود دوست داشته باشیم از شمعدانی در گلدان و در آپارتمان یا در باغچه حیاط منزلمان نگهداری کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در این مطلب همه علاقه مندان به این گل را با شرایط و روش نگهداری از آن آشنا کند و آموزش های لازم را جهت طرز مراقبت از آن به ما بدهد.

آشنایی با گل شمعدانی

شمعدانی ها دسته ای از گیاهان آپارتمانی هستند که به دلیل رنگ های زیبایشان و بوی خاص و خاطره انگیزی که دارند بسیار مورد توجه خانواده های ایرانی قرار گرفته اند. این گل از خانواده Geraniaceae و دسته گیاهان گلدار محسوب می شود. این گل دارای بیش از 200 گونه در سرتاسر جهان است که بومی آفریقای جنوبی هستند. همچنین برخی از آن ها در شمال آمریکا و استرالیا و برخی دیگر در جنگل های استوایی یافت می شوند.

مراقبت از یک گلدان شمعدانی آسان است، بنابراین می توان آن ها را هم در گلدان و هم در حیاط کاشت. اگر چه شمعدانی ها جزء گیاهان مناسب برای کاشت در باغچه هستند، اما هوای سرد زمستان برای آن ها کمی نامناسب است. همچنین زمان گلدهی آن ها، شمعدانی ها را تبدیل به گل های بهاری کرده است که در این فصل زینت بخش باغچه های منازل می شوند. در ادامه به طور کامل با شرایط و طرز نگهداری و مراقبت از گل شمعدانی در بهار، تابستان و زمستان آشنا می شویم.

طرز و نحوه نگهداری از گل شمعدانی در گلدان و باغچه

شمعدانی ها گیاهان گلداری هستند. به همین دلیل اگر گلدانی از این گیاه در خانه دارید یا آن را در باغچه خانه خود کاشته اید باید به یاد داشته باشید علاوه بر در نظر گرفتن نیازهای آن، شرایط را برای گلدهی آن نیز فراهم کنید. به طور کل رشد شمعدانی در بهار آغاز می شود، گل می دهد و در نیمه تابستان گل ها خشک می شوند و رشد آن نیز متوقف می شود. اما اگر آب و هوای محیط برای آن مساعد باشد در پاییز دوباره شروع به گلدهی می کند. هنگام خرید گلدان شمعدانی نیز باید دقت کنید که اندازه برگ ها کوچک نباشد، پشت برگ ها شل و افتاده نباشند و کاملا سفت باشند و رنگی که برگ ها دارند در تمامی قسمت های رنگ به طور کامل دیده شود.

طریقه و نحوه نگهداری و مراقبت از گل شمعدانی در آپارتمان یا حیاط و در زمستان و تابستان کمی با هم متقاوت است. به همین دلیل اگر می خواهید بدانید چگونه از گل شمعدانی مراقبت کنیم، ما در ادامه سعی کرده ایم به طور کامل در مورد آن ها توضیح دهیم.

1- نور آفتاب مناسب برای نگهداری شمعدانی

شمعدانی ها برای رشد و سلامت خود به نور کافی و مستقیم خورشید نیاز دارند. بنابراین شرایط و روش نگهداری و مراقبت از گل شمعدانی در بالکن آپارتمان ایجاب می کند گلدان را در جایی قرار دهید که نور مستقیم دریافت کند. چرا که سایه باعث توقف رشد و شل شدن برگ های آن می شود. اگر آن ها را در باغچه می کارید جایی را برای آن ها در نظر بگیرید که سایه نباشد. حتی در زمستان که آن را به داخل ساختمان منتقل می کنید بهتر است هنگام روز، گلدان را بیرون بگذارید تا نور کافی را دریافت کند. اما باید به یاد داشته باشید در تابستان کل ساعات روز آن را در معرض نور مستقیم قرار ندهید، چرا که براق بودن برگ های خود را از دست می دهند.

2- شیوه صحیح آبیاری در هنگام نگهداری از شمعدانی

به طور کلی باید به یاد داشته باشید شمعدانی جزء گیاهان آپارتمانی است که از آبیاری زیاد خوشش نمی آید و باعث آسیب به ریشه های آن می شود. علاوه بر این این آب بیش از حد باعث شل شدن برگ ها و بیمار شدن شمعدانی می شود. بنابراین بهترین طریقه و طرز نگهداری و آبیاری گل های شمعدانی در حیاط خانه و باغچه منزل به این صورت است که بگذارید خاک باغچه خشک شود و آبیاری را مجددا انجام دهید. اگر در گلدان و در باغچه های آپارتمانی از آن مراقبت می کنید نیز خاک گلدان را قبل از آبیاری چک کنید و اگر خشک بود به آن آب دهید. به یاد داشته باشید میزان آبیاری در زمستان بسیار کم است.

3- دمای مناسب

یکی از دلایل قرار دادن گلدان های شمعدانی در اطراف حوض این بود که این گل ها از هوای گرفته خوششان نمی آید. بنابراین روش و نحوه نگهداری گل شمعدانی در خانه و در تابستان و زمستان به این صورت است اگر آن ها را به داخل ساختمان آورده اید سعی کنید ساعاتی از روز را پنجره اتاق را باز بگذارید تا هوای آزاد و اکسیژن کافی را دریافت کنند.

خرید انواع حشره کش خرید انواع کود خرید خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی

دمای معتدل رو به خنک نیز بسیار مورد علاقه آن هاست. بنابراین بهترین دما برای مراقبت از شمعدانی ها نیز 13 تا 18 درجه سانتی گراد است. هوای بیش از 40 درجه باعث نابودی برگ ها و هوای منفی صفر نیز باعث یخ زدگی آن ها می شود.

4- رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از شمعدانی

حتما دیده اید که گل های شمعدانی کمتر در خانه های شمالی دیده می شوند و بیشتر افرادی که در مناطق معتدل و خشک هستند می توانند گلدان هایی زیبا از شمعدانی داشته باشند. علت آن نیز این است که رطوبت زیاد برای شمعدانی ها مخصوصا غنچه های گل آن مناسب نیست. بنابراین نه در شهرهای مرطوب و نه در گلخانه ها نباید از آن ها مراقبت کرد. به خصوص زمانی که به فصل گلدهی آن ها نزدیک می شویم. بهترین طریقه و نحوه نگهداری از گیاه شمعدانی در ساختمان نیز به این صورت است که ساعاتی از روز پنجره را باز بگذارید تا رطوبت اضافی از ساختمان خارج شود.

5- نگهداری از گل شمعدانی در خاک مناسب

اولین چیزی که باید در مورد نگهداری از شمعدانی در خاک مناسب به یاد داشته باشید این است که خاک باید کاملا زهکشی شود تا آب اضافی خارج شده و ریشه را نپوساند. پس از آن باید خاکی را برای تکثیر شمعدانی و مراقبت از آن انتخاب کنید که علاوه بر سنگین و اسیدی بودن، مواد آهکی نیز نداشته باشد و شور نیز نباشد. بهترین ترکیب هایی که می توانید برای کاشت شمعدانی در گلدان یا باغچه در نظر بگیرید عبارتند از:

6- میزان کود مناسب برای نگهداری شمعدانی

همه گل ها و گیاهانی که گل دارند برای رشد و تقویت خود به کودهای شیمیایی نیاز دارند. شمعدانی ها نیز از این مورد مستثنا نیستند. طرز و شیوه مراقبت و نگهداری از گل شمعدانی در آپارتمان به این صورت است که در بهار و تابستان که این گل ها به اوج رشد خود و گلدهی می رسند به آن ها به میزان لازم کود بدهیم. این کود باید محلول در آب بوده و زیاد از حد نباشد. چرا که کود زیاد باعث سوختن و آسیب دیدگی برگ ها شود. در میان کودها می توانیم از کودهای مخصوص گلدهی و کود کلات آهن استفاده کنیم.

7- هرس برگ ها

در میان گل ها و گیاهان آپارتمانی، شمعدانی ها از جمله گیاهانی هستند که نیاز به هرس زیاد دارند. بنابراین هنگام نگهداری و مراقبت از شمعدانی ها باید هر 6 ماه یکبار برگ ها را هرس کنیم تا گیاه بتواند برگ های تازه بدهد و رشد خوبی داشته باشد. زمان هرس نیز نباید گلدان گل داشته باشد. بنابراین اواخر زمستان و اواسط تابستان نیز بهترین زمان برای انجام این کار است. گاهی نیز لازم است کمی از سر ساقه اصلی را کوتاه کنیم تا برگ های جدید شروع به جوانه زنی کنند.

8- گلدان مناسب و نحوه تعویض آن

بهترین گلدانی که می توانید برای نگهداری از گل شمعدانی استفاده کنید، گلدان های سفالی است ته آن نیز سوراخ هایی برای خروج آب ایجاد شده باشد. اندازه گلدان نیز باید کاملا اندازه ریشه باید. بهترین زمان تعویض آن نیز زمانی است که ریشه ها کاملا رشد کرده اند و از زیر گلدانی بیرون زده اند یا گلدان را شکسته اند. زودتر از آن به هیچ عنوان دست به تعویض گلدان نزنید.

نگهداری از شمعدانی در فصل زمستان

شمعدانی ها نمی توانند در سرمای زمستان به رشد خود ادامه دهند و دچار سرمازدگی شده و از بین می روند. به همین دلیل چگونگی و طرز مراقبت و نگهداری از گل و گیاه شمعدانی در زمستان به این صورت است که اگر آن ها را در حیاط کاشته اید باید تا گرم شدن هوا آن را به داخل ساختمان بیاورید. بنابراین باید آن را از باغچه در بیاورید و در گلدان مناسب بکارید. برای انتقال آن به داخل ساختمان سعی کنید کم کم آن را با این تغییرات دما عادت دهید. به طور مثال می توانید آن را ابتدا پشت پنجره ساختمان بگذارید و با باز گذاشتن پنجره بگذارید با محیط عادت کند.

دیدگاه تان را بنویسید