اگر متوجه شدید که پوستتان در برابر آسیب‌های ناشی از تماس با نور خورشید آسیب‌پذیرتر شده است، در حال از دست دادن خاصیت ارتجاعی‌اش است، مستعد آکنه شده و چین و چروک‌ها و خطوط بیشتری روی آن خودنمایی می‌کند، رژیم غذایی‌تان را بررسی کنید و ببینید که عمدتاً از چه موادی تشکیل می‌شود، سپس فکری برای کنترل‌کردن و بهبود برنامه غذایی‌تان بکنید.

با آب ولرم، نه داغ، دوش بگیرید و صورتتان را بشویید (نوع پوست: انواع پوست)

چربی (سبوم) پوست قوامی موم‌مانند دارد، بنابراین اگر صورتتان را با آب داغ بشویید یا با آب داغ دوش بگیرید، چربی پوست که برای حفظ رطوبتش ضروری است، «ذوب» می‌شود.

شستن صورت با آب ولرم می‌تواند مؤثر باشد. آب ولرم بهترین گزینه است، چون چربی پوست را اندکی گرم می‌کند؛ بنابراین پوست به خوبی تمیز می‌شود، بدون آن‌که چربی‌های پوست کاملاً از بین برود.

به صورتتان دست نزنید و با آن ور نروید (نوع پوست: پوست مستعد آکنه)

هرچند ترکاندن جوش بسیار وسوسه‌برانگیز است، اما با دستکاری کردن جوش آسیب ماندگارتری را به پوست وارد می‌کنید؛ یک لحظه لذت ترکاندن جوش به باقی گذاشتن آسیبی بلندمدت نمی‌ارزد. اول این‌که نوعی آکنه به نام آکنه مکانیکی وجود دارد که در اثر سایش ناشی از لمس کردن صورت و راندن چربی و باکتری‌ها به سمت منافذ پوست ایجاد می‌شود.

دوم این‌که دستکاری کردن و فشاردادن جوش‌ها باعث باقی‌ماندن جای جوش (اسکار) یا لکه قهوه‌ای رنگی به نام هایپرپیگمانتاسیون پساالتهابی می‌شود. منطقی نیست که بخواهید جای جوش ماندگار را در عوض جوش تحمل کنید.

پرهیز از مواد قندی (نوع پوست: انواع پوست)

گاهی اوقات مدتی طول می‌کشد تا پوست به حالمان و غذاهایی که هفته گذشته خورده‌ایم، واکنش نشان بدهد. اگر منبع انرژی‌تان عمدتاً قند افزوده و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده باشد، اثر این رژیم غذایی نامناسب به تدریج روی پوستتان هویدا خواهد شد.

زیاده‌روی در یک چیز به بدن و پوست فشار می‌آورد. افراط‌کردن در لایه‌برداری با مواد اسیدی مانع محافظ پوست را از بین می‌برد؛ درست همان‌طور که زیاده‌روی در مصرف مواد قندی باعث افزایش مقدار انسولین (انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید می‌شود و مقدار قند خون را تنظیم می‌کند) و ایجاد التهاب می‌شود. در اثر این فرایند، آنزیمی تولید می‌شود که به فیبرهای کلاژن متصل می‌شود، آنها را متلاشی می‌کند و انعطاف‌پذیری و قدرتشان را از بین می‌برد.

اگر متوجه شدید که پوستتان در برابر آسیب‌های ناشی از تماس با نور خورشید آسیب‌پذیرتر شده است، در حال از دست دادن خاصیت ارتجاعی‌اش است، مستعد آکنه شده و چین و چروک‌ها و خطوط بیشتری روی آن خودنمایی می‌کند، رژیم غذایی‌تان را بررسی کنید و ببینید که عمدتاً از چه موادی تشکیل می‌شود، سپس فکری برای کنترل‌کردن و بهبود برنامه غذایی‌تان بکنید.  

برای مثال مدیریت استرس موجب بازیابی انرژی مغز می‌شود که برای کارهای مختلفی مانند طبخ غذای سالم در خانه به آن نیاز دارید. مطالعات نشان می‌دهد که آکنه و یا روزاسه، براساس تغذیه بهتر یا بدتر می‌شود، بنابراین ناراحتی‌های پوستی بی‌ارتباط با رژیم غذایی نیست. 

آب بنوشید (نوع پوست: انواع پوست)


روش های طبیعی مراقبت از پوست

 

هرچند نوشیدن آب مستقیماً باعث آب‌رسانی پوست نمی‌شود، شکی نیست که نوشیدن آب به بهبود عملکرد تمام سیستم‌های بدن کمک می‌کند.

آب در دفع سموم از بدن به کبد کمک می‌کند، پف بدن را کاهش می‌دهد، برای عملکرد کلیه‌ مفید است ـ که به نوبه خود به کم‌رنگ‌تر شدن حلقه‌های تیره دور چشم کمک می‌کند و حتی برای رفع عارضه‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مفید است. 

روی روبالشی از جنس ساتن یا ابریشم بخوابید (نوع پوست: انواع پوست)

هرچند نمی‌توانید چین و چروک را با دست روی صورتتان نقش بزنید، اما می‌توانید هنگام خوابیدن باعث ایجاد چین و چروک شوید. اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، صورتتان هنگام خواب روی بالش قرار می‌گیرد و در نتیجه سایشی بین پوست و روبالشی ایجاد می‌شود. در نتیجه خطوط و چین‌هایی روی پوست نقش می‌بندد که چون چند ساعت می‌خوابیم، می‌تواند تبدیل به چین و چروک شود.

زردچوبه (نوع پوست: خشک و چرب)


روش های طبیعی مراقبت از پوست

 

زردچوبه ادویه‌ای با خواص آنتی‌باکتریال است که هیچ‌گاه ناامیدتان نمی‌کند. زردچوبه آنتی‌اکسیدانی قوی است که درخشش فوق‌العاده‌ای به صورتتان می‌دهد. زردچوبه حاوی عاملی ضدالتهابی به نام کورکومین است و به رفع پف صورت و بدن کمک می‌کند. زردچوبه علاوه بر درخشان‌کردن پوست باعث جوان‌سازی پوست می‌شود و برای رفع مشکل کدری و بدرنگی پوست مفید است. 

عسل (نوع پوست: چرب، مستعد آکنه و کک و مک)

علاوه بر روش های رایج در کلینیک های زیبایی نظیر استفاده از لیزر و پیلینگ و کرم برای رفع کک و مک عسل مرطوب‌کننده‌ای فوق‌العاده است و به آب‌رسانی و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. خواص ضدباکتریایی عسل برای پیشگیری از عفونت مفید است و درمان خانگی مؤثری برای کاهش لک‌ها و جوش‌ها به شمار می‌آید. ضمناً عسل درمان اثربخشی برای رفع کک و مک است. عسل سرشار از خواص سفیدکنندگی است و گزینه مناسبی برای کم‌رنگ شدن تغییرات رنگ‌دانه‌ای و اسکارها است. 

روغن زیتون (نوع پوست: خشک)

عملکرد روغن زیتون به عنوان یک انتی اکسیدان در مراقبت ازپوست بسیار شبیه تزریق  پی آر پی (پلاسمای غنی شده) یا ومپایر صورت بوده و به پیشگیری از پیری زودرس پوست کمک می‌کند. ثابت شده است که اگر پس از تماس با نور خورشید به پوستتان روغن زیتون بزنید، روغن زیتون با سلول‌های سرطان‌زا مقابله خواهد کرد. همچنین مشخص شده است که روغن زیتون آسیب‌های پوستی را ترمیم می‌کند. روغن زیتون علاوه بر این‌که برای پوست مفید است، درخشش زیبایی نیز به پوست می‌دهد.  

آب پرتقال (نوع پوست: انواع پوست)

پرتقال سرشار از ویتامین ث است و به سم‌زدایی کمک می‌کند. با نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در روز پوستتان را به سرعت پاکسازی و جوان‌سازی خواهید کرد. از آن‌جا که آب پرتقال حاوی ویتامین ث و اسید سیتریک است، مصرف آب پرتقال در کنار مزوتراپی صورت به کنترل جوش و آکنه کمک می‌کند و پوست را سفت‌تر و جوان‌تر می‌کند. ویتامین c  جز ترکیبات موجود در تزریقات مزوتراپی می باشد و شما با مصرف آب پرتقال طبیعی عملکرد ویتامین ث موجود در مزوتراپی را دو چندان میکنید.

شیر (نوع پوست: چرب، مستعد آکنه و خشک)

هورمون کنترل‌کننده ملانین، به نام تیروزین باعث تیره‌شدن رنگ پوست می‌شود. شیر میزان تیروزین پوست را کنترل می‌کند و درخشش جذابی به پوست می‌دهد. شیرخام یکی از در دسترس‌ترین ترکیبات است که با استفاده از آن به راحتی می‌توانید پوستی شاداب و جوان داشته باشید.

آرد نخودچی (نوع پوست: انواع پوست)

آرد نخودچی ماده‌ای است که سال‌هاست به عنوان یک درمان خانگی مؤثر به کار برده می‌شود و امتحان خود را به خوبی پس داده است. وقتی بخواهید پوستتان را سالم‌تر و درخشان‌تر کنید، مطمئن باشید که آرد نخودچی ناامیدتان نمی‌کند. آرد نخودچی مانند یک لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند و به زدودن سلول‌های پوستی مرده کمک می‌کند. لازم نیست لوازم آرایشی گران‌قیمت یا محصولات آماده بخرید؛ چون آرد نخودچی با لایه برداری فوق العاده‌ای که میکند ، پوستتان را تازه تر جلوه می دهد.

خیار (نوع پوست: مستعد آکنه، خشک و حساس)


روش های طبیعی مراقبت از پوست

 

پوستتان خشک و ترک خورده است و حلقه‌های تیره دور چشم ناراحتتان می‌کند؟ راه‌حلش ساده است، خیار را نوش جان کنید، هم از آن برای مراقبت از پوستتان استفاده کنید. میزان اسیدیته (pH) خیار و پوست آن یکسان است. خیار به ترمیم و جوان‌سازی لایه محافظ پوست کمک می‌کند، رطوبت پوست را حفظ می‌کند و در نتیجه پوست را درخشان‌تر می‌کند.

پاپایا (نوع پوست: خشک)

میوه پاپایا حاوی یک ترکیب زیبایی‌بخش سرّی به نام پاپائین است. پاپائین علاوه بر کبد، برای پوست نیز مفید است. این آنزیم باعث روشن شدن پوست می‌شود و اگر آن را روی لکه‌ها و اسکارها بزنید، روشن‌ترشان می‌کند. به‌علاوه پاپایا مانند یک لایه‌بردار ملایم عمل می‌کند و به زدودن سلول‌های پروتئینی غیرفعال و سلول‌های پوستی مرده کمک می‌کند. با استفاده از پاپایا نتایج فوق‌العاده‌ای خواهید گرفت و از پوستی جوان‌ و سالم با درخششی زیبا برخوردار خواهید شد. 

آلوئه‌ورا (نوع پوست: انواع پوست)

آلوئه‌ورا سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای پوست است. آلوئه‌ورا پوست را نرم و درخشان می‌کند و از ایجاد جوش و آکنه پیشگیری می‌کند. اگر روی پوست آفتاب‌سوخته آلوئه‌ورا بزنید، پوستتان سریع‌تر التیام پیدا خواهد کرد.

از مزایای استعمال آلوئه‌ورا روی پوست می‌توان به آب‌رسانی و حفظ رطوبت پوست، بهبود خاصیت ارتجاعی و پیشگیری از ایجاد چین و چروک اشاره کرد.

لیمو (نوع پوست: چرب و مستعد آکنه)

ویتامین ث و سیتریک اسید به وفور در لیمو یافت می‌شود. ویتامین C آنتی‌اکسیدانی قوی است که به تولید کلاژن و حفظ خاصیت کشسانی پوست کمک می‌کند. ضمناً لیمو، پوست را روشن‌تر و مرطوب می‌کند. از زدن لیمو روی پوست تیره زانو و آرنج نتیجه‌ای معجزه‌آسا خواهید گرفت. به‌علاوه لیمو خاصیت ضدباکتریایی دارد و از عفونت و آکنه پیشگیری می‌کند. همچنین لیمو برای سم‌زدایی بدن مفید است.

ماست (نوع پوست: انواع پوست)

ماست، غنی از لاکتیک اسید است که برای پوست بسیار مفید است. ماست پوست را مرطوب می‌کند و چین و چروک‌ها و خطوط ریز را کاهش می‌دهد. همچنین ماست مشکل حلقه‌های سیاه و تیرگی پوست را کاهش می‌دهد. ضمناً خاصیت کشسانی پوست را بهبود می‌دهد و آن را درخشان نگه می‌دارد.

به‌علاوه اثر تسکین‌دهندگی فوق‌العاده‌ای برای پوست آفتاب‌سوخته دارد و از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

زعفران (نوع پوست: حساس و چرب)

زعفران برای پوست فوق‌العاده است، چرا که آن را روشن‌تر و درخشان‌تر می‌کند. ضمناً زعفران ماده‌ای مؤثر برای درمان آکنه، لک و جوش سرسیاه به شمار می‌آید. زعفران پوست را صاف می‌کند و تیرگی‌ها و حلقه‌های سیاه دور چشم را روشن می‌کند.     

ورزش منظم (نوع پوست: انواع پوست)

در پایان باید به مزیت ورزش روزانه منظم اشاره کنیم؛ ورزش منظم از هر نوعی که باشد، تأثیر بسیار زیادی بر بهبود وضعیت پوست دارد. ورزش برای حفظ تناسب اندام مفید است، موجب ارتقاء سلامت عمومی می‌شود، گردش خون را بهبود می‌دهد و برای حفظ سلامت عمومی بدن ضروری است. از یاد نبرید پوست، بزرگ‌ترین اندام بدن است که بیش از همه به مواد مغذی نیاز دارد؛ بنابراین به کمک ورزش می‌توانید به خوبی از پوستتان مراقبت کنید.

درمان‌های طبیعی و خانگی به تنهایی و در ترکیب با هم مفید و اثربخش‌اند. می‌توانید چند ماده را به راحتی با هم ترکیب کنید، خمیری تهیه کنید و آن را روی پوست بزنید. به‌جای استفاده از کرم‌های مضری که وعده‌های عجیب و غریب می‌دهند و با پوست مانند کاغذ سفید برخورد می‌کنند، به درمان‌های خانگی روی بیاورید و این مواد طبیعی مفید و سالم را تهیه کنید. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.