۴ بیماری پوستی رایج در بین پوست‌های تیره

فقط نوع پوست یا سن شما نیست که می‌تواند بر جلوه‌های ظاهری پوست تاثیرگذار باشد، بلکه رنگ پوست هم می‌تواند نقش خاص خودش را در بروز مشکلات و بیماری‌های پوستی ایفا کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به‌گفته دکتر پورشیا برادفورد (متخصص پوست‌ومو)، افراد دارای پوست تیره‌تر یا رنگین‌پوست معمولا بیشتر از دیگران با مشکلات پوستی خاصی مثل آکنه، هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب و ملاسما مواجه می‌شوند.

سلامت نیوز نوشت؛ اگر این بیماری‌های پوستی به‌موقع تشخیص داده نشوند و تحت درمان قرار نگیرند، در ادامه باعث شکل‌گیری اسکارها یا جای زخم‌‌های پوستی می‌شوند که به‌سادگی هم رفع نخواهند شد. در ادامه با مهم‌ترین نکات درباره مشکلات یا بیماری‌های پوستی رایج در میان پوست‌های تیره یا افراد رنگین‌پوست آشنا خواهیم شد.

آکنه و هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب (PIH)

آکنه یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که صرف‌نظر از رنگ پوست ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد، اما این مشکل برای افراد دارای پوست تیره یا افراد رنگین‌پوست با تفاوت‌های خاصی شکل می‌گیرد.

درواقع این افراد دارای روزنه‌های پوستی بزرگ‌تری هستند که باعث ترشحات بیشتر سبوم هم می‌شود. هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب هم که با لکه‌های پوستی تیره شناخته می‌شود، ممکن است که پس از بهبود ضایعات آکنه در پوست افراد رنگین‌پوست شکل بگیرد.

به‌گفته دکتر برادفورد، برنامه درمانی برای مقابله با این مشکلات پوستی باید هدف قرار دادن آکنه و کاهش هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب به سطح حداقلی باشد. برای پیگیری این برنامه درمانی هم باید پوست صورت را دو بار در روز با استفاده از شوینده‌ها یا پاک‌کننده‌های ملایم بشویید.

محصولات موضعی حاوی رتینوئید یا رتینول هم به درمان آکنه و اسکارهای پوستی کمک می‌کنند، درحالی که برای مبارزه با هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب هم مناسب هستند. استفاده از محصولات ضدآفتاب دارای SPF بالاتر از 30 هم برای پیشگیری از هایپرپیگمنتاسیون جدید ضرورت دارد. در ضمن، مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌هایی که انتخاب می‌کنید، همیشه باید از نوع غیرجوش‌زا باشند.

کلوئید پوستی 

کلوئیدها یا اسکارهای پوستی برجسته هم می‌توانند به‌خاطر ابتلا به آکنه در پوست‌های تیره شکل بگیرند. به‌گفته دکتر برادفورد، افرادی که ذاتا رنگین‌پوست هستند یا پوست تیره‌ای دارند، معمولا به‌خاطر ژنتیک خاصشان مستعد ابتلا به اسکارها یا زخم‌جای‌های پوستی هستند. برای مبارزه با این مشکل پوستی حتما باید به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید.

ملاسما 

ملاسما یکی از اشکال رایج هایپرپیگمنتاسیون در میان پوست‌های تیره است و مخصوصا در میان خانم‌های لاتین‌تبار، آسیای جنوب‌شرقی و افراد آمریکایی‌ـ‌آفریقایی اتفاق می‌افتد. این مشکل معمولا خودش را با لکه‌های پوستی قهوه‌ای روی گونه‌ها نشان می‌دهد و به‌واسطه تماس مستقیم با نور خورشید و مصرف داروهای خوراکی ضدبارداری بدتر می‌شود.

برای پیشگیری از تشدید ملاسما یا اساسا جلوگیری از بروز آن، باید به‌طور منظم از محصولات ضدآفتاب فیزیکی وسیع‌الطیف و دارای SPF بالاتر از 30 استفاده کنید. با این‌حال، مراجعه به متخصصان پوست‌ومو هم برای مقابله با ملاسما ضرورت دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید