دلایل درد و خشکی مفاصل دست

درد انگشت در اغلب موارد پس از استراحت موقت از بین می رود؛ اما گاهی این درد به راحتی از بین نمی رود و با گذشت زمان بدتر می شود و بالاخره زمانی می رسد که استفاده از انگشتان سخت می شود و این امر می تواند تأثیر منفی روی زندگی و کار فرد بگذارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، انگشتان ساختارهای استخوانی بزرگ تشکیل شده از تاندون و رباط است. علاوه بر عضله های کوچک که به فولیکول های مو در پوست متصل است، انگشت عضله ندارد. تمامی عضله ها که انگشتان را حرکت می دهد، در دست و ساعد قرار گرفته است. کشیدگی عضله می تواند باعث درد انگشتان شود. خشک یا سفت شدن، مشکل عضله نیست. بلکه مفصل های انگشتان و رباط هاست که تحت تأثیر قرار می گیرد.

آرتریت انگشتان

بهداشت نیوز نوشت؛ آرتریت چند نوع مختلف دارد که می تواند روی مفصل انگشتان تأثیر بگذارد. آرتریت از شایع ترین مشکلات است که مفصل انگشتان را درگیر می کند. هر چند که التهاب مفصل و استخوان علاوه بر این که می تواند روی مفصل انگشتان تأثیر بگذارد. می تواند مفصل های بزرگ تر بدن مانند زانو، لگن و شانه ها را نیز درگیر کند.

علائم اصلی آرتریت روماتوئید درد، تورم و سفتی مفاصل است. همچنین ممکن است باعث علائم عمومی تر و التهاب در سایر قسمت های بدن شود. این علائم اغلب به تدریج در طی چند هفته ایجاد می شود، اما برخی موارد می توانند به سرعت در طی چند روز پیشرفت کنند.علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است بیایند و بروند یا در طول زمان تغییر کنند. هنگامی که وضعیت شما بدتر می شود و علائم شما نیز بدتر می شود.

علائم موثر بر سختی مفاصل

آرتریت روماتوئید عمدتاً مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد. این می تواند در هر مفصلی در بدن مشکل ایجاد کند، اگرچه مفاصل کوچک دست و پا اغلب اولین مواردی هستند که تحت تاثیر قرار می گیرند.

آرتریت روماتوئید معمولاً مفاصل را به طور متقارن (هر دو طرف بدن به طور همزمان و به یک اندازه) درگیر می کند، اما همیشه اینطور نیست.

احساس درد در مفاصل دست

درد مفاصل مرتبط با آرتریت روماتوئید معمولاً یک درد ضربان‌دار و دردناک است. اغلب صبح ها و پس از یک دوره عدم تحرک بدتر می شود.

احساس سفتی و سختی در مفاصل

مفاصل تحت تاثیر آرتریت روماتوئید ممکن است سفت شوند. به عنوان مثال، اگر دست های شما تحت تاثیر قرار گرفته باشد، ممکن است نتوانید انگشتان خود را به طور کامل خم کنید یا مشت کنید.

مانند درد مفاصل، سفتی اغلب در صبح یا بعد از یک دوره عدم تحرک بدتر می شود.

سفتی مفاصل در صبحگاه که از علائم نوع دیگری از آرتریت به نام استئوآرتریت است، معمولاً در عرض ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن از بین می‌رود، اما سفتی صبحگاهی مفاصل در آرتریت روماتوئید اغلب بیشتر از این طول زمان می‌کشد.

احساس تورم، گرمی و قرمزی

پوشش مفاصل تحت تاثیر آرتریت روماتوئید ملتهب می شود، که می تواند باعث تورم مفاصل و داغ شدن و حساس شدن آنها در لمس شود.

در برخی افراد، تورم های سفت به نام ندول های روماتوئید نیز می تواند در زیر پوست اطراف مفاصل آسیب دیده ایجاد شود.

علائم دیگر آرتریت

علاوه بر مشکلاتی که مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهند، برخی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید علائم عمومی تری نیز دارند، مانند:

خستگی و کمبود انرژی

دمای بالا

تعریق

اشتهای ضعیف

کاهش وزن

التهابی که بخشی از آرتریت روماتوئید است همچنین گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سایر نواحی بدن شود، مانند:

خشکی چشم: اگر چشم ها تحت تاثیر قرار گرفته باشند

درد قفسه سینه: اگر قلب یا ریه ها تحت تاثیر قرار گرفته باشند

استفاده بیش از حد از دست ها

این عامل بدون شک یکی از شایع ترین علل درد شدید و خشکی انگشتان است که خود به خود رفع می شود. کمی کمپرس یخ، استراحت و مصرف داروهای ضدالتهابی می تواند موثر واقع شود. اما در صورت تکرار این حالت لازم است که قدم جدی بردارید. گاهی استفاده بیش از حد از دست ها و تکرار علایم می تواند شروع بیماری های دیگر مانند آرتریت باشد.

مشکلات رباط

انگشتان دارای رباط است که می تواند مستعد مشکلات متعدد و مختلف باشد که به درد و خشکی منجر می شود.

رباط ها مانع از خمیدگی انگشتان به پهلو می شود و صفحه ولار (Volar plate) مانع کشیدگی بیش از حد انگشتان به سمت عقب می شود. اما انگشتان بلند، کشیده و انعطاف پذیر به کشیدگی و پیچ خوردگی مستعدتر است و این امر می تواند منجر به آسیب دیدگی رباط ها شود. اختلالات در رباط به علت کشیدگی و پیچ خوردگی می تواند آسیب دیدگی مفصل ها و جابه جا شدن آن ها را در پی داشته باشد. علاوه بر درد، فرد در حرکت انگشتان نیز دچار مشکل می شود.

گاهی برای ترمیم رباط، نیاز به انجام جراحی است.

مشکلات تاندون

دو مشکل عمده مرتبط با تاندون ها عبارتند از تاندونیت و تنوسینوویت. تاندونیت، التهاب تاندون (طناب‌های سخت بافتی که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کند) می‌تواند هر تاندونی را درگیر کند، اما بیشتر در مچ دست و انگشتان دیده می‌شود. هنگامی که تاندون ها تحریک می شوند، تورم، درد و ناراحتی ایجاد می شود.

تنوسینوویت التهاب پوشش غلاف تاندون است که تاندون ها را در بر می گیرد. غلاف تاندون معمولاً محلی است که ملتهب می شود، اما هم غلاف و هم تاندون می توانند به طور همزمان ملتهب شوند.

علت تنوسینوویت اغلب ناشناخته است، اما معمولاً دلایل زیر می توانند در بروز آن موثر باشند:

فشار

استفاده بیش از حد

آسیب یا ورزش بیش از حد

تاندونیت همچنین ممکن است با بیماری (مانند دیابت یا آرتریت روماتوئید) مرتبط باشد.

اختلالات رایج تاندون

اپی کندیلیت جانبی (که معمولاً به عنوان آرنج تنیس بازان شناخته می شود): وضعیتی که با درد در پشت آرنج و ساعد، در امتداد سمت شست زمانی که بازو در کنار بدن قرار دارد و شست به سمت عقب است مشخص می‌شود. درد ناشی از آسیب به تاندون هایی است که مچ دست را به سمت عقب از کف دست خم می کند.

اپی کندیلیت داخلی (که معمولاً به عنوان آرنج گلف باز یا بیسبال شناخته می شود): وضعیتی که با درد از آرنج تا مچ دست در سمت کف ساعد مشخص می شود. درد ناشی از آسیب به تاندون هایی است که مچ دست را به سمت کف دست خم می کنند.

تاندونیت روتاتور کاف: یک اختلال شانه که با التهاب کپسول شانه و تاندون‌های مربوطه مشخص می‌شود.

تنوسینوویت: شایع ترین نوع اختلال تنوسینوویت که با تورم غلاف تاندون در تاندون های انگشت شست مشخص می شود.

انگشت ماشه ای: یک بیماری تنوسینوویت که در آن غلاف تاندون ملتهب و ضخیم می‌شود، بنابراین از گسترش صاف یا خم شدن انگشت شست جلوگیری می‌کند. انگشت شست ممکن است ناگهان قفل شود.

درمان بیشتر مشکلات تاندون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اصلاح فعالیت

یخ

آتل یا بی حرکتی

تزریق استروئید

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

عمل جراحی

کیست های گانگلیونی

کیست‌های نرم و پر از مایع می‌توانند بدون هیچ دلیلی در جلو یا پشت دست ایجاد شوند که شایع ترین تومور خوش خیم (غیر سرطانی) بافت نرم دست و مچ می باشند.

شایع ترین علائم کیست گانگلیونی

اگر چه هر فردی ممکن است تجربه ی متفاوتی از علائم را داشته باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد مچ دست که با استفاده مکرر یا تحریک تشدید می شود

با رشد آهسته، تورم موضعی، همراه با درد خفیف و ضعف در مچ دست

کیست ظاهری صاف، سفت، گرد یا حساس است

علائم کیست گانگلیون ممکن است شبیه سایر شرایط یا مشکلات پزشکی باشد. همیشه برای تشخیص با پزشک خود مشورت کنید.

در ابتدا، زمانی که کیست کوچک و بدون درد است، معمولاً نیازی به درمان ندارند. تنها زمانی که کیست شروع به رشد می کند و در عملکرد دست اختلال ایجاد می کند معمولاً لازم است درمان پزشکی دریافت کنید.

درمان کیست های گانگلیونی

آتل بندی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

تزریق کورتیزون

عمل جراحی

مشکلات عصبی

زمانی که عصب های حرکتی دچار مشکل می شود، عضله های حرکت دهنده انگشتان دچار ضعف می شود. ضعف عضله گاهی با خشکی انگشتان اشتباه گرفته می شود. در این موارد علایم مانند سوزن سوزن شدن دست ها است.

شایع ترین این موارد سندروم تونل کارپل است. در این مورد عصب میانی که از مچ عبور می کند، تحت فشار قرار می گیرد. این سندروم طی ۲۰ سال اخیر به علت استفاده گسترده از دستگاه های الکترونیکی شایع شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید