چگونه خیارشور ترد بازاری به صورت فوری درست کنیم؟

در این گزارش طرز تهیه خیارشور خانگی را به شما آموزش می دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، خیار شور یکی از انواع چاشنی های بسیار پر مصرف و پر طرفدار در میان ایرانیان است که در کنار انواع غذاهای سنتی و فست فود سرو می شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خیار شور بازاری در ادامه با ما همراه باشید.

مصرف زیاد سیب چه آسیب‌هایی به همراه دارد؟

طرز تهیه رب گوجه فرنگی+نکات کپک نزدن و خوشرنگ شدن

رفع سردی معده و شادابی پوست فقط با این سبزی

گروه خونی چه تاثیری بر شخصیت می‌گذارد؟

اگر غلظت خون دارید دور این کارها را خط بکشید!

مواد لازم برای ۱ شیشه خیارشور

خیار ریز ۵۰۰ گرم

آب ۳ لیوان

نمک ۳ قاشق غذاخوری

شوید، مرزه و ترخون ۱۰۰ گرم

سیر ۳ حبه

فلفل سبز ۲ عدد

نخود ۴ عدد

سرکه سفید یا قرمز ½ پیمانه

طرز تهیه خیار شور بازاری

مرحله اول

برای تهیه خیار شور ترد و خوشمزه ابتدا آب را به همراه سرکه و نمک داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم. حالا هر چند لحظه یک بار مواد را هم می زنیم تا نمک به طور کامل درون آب حل شود.

مرحله دوم

پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید و نمک به طور کامل حل شد، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم و اجازه می دهیم خنک شود. در ادامه ظرفی که برای تهیه خیارشور انتخاب کرده ایم را به خوبی می شوییم، سپس با دستمال خشک می کنیم.

مرحله سوم

نکته ای که باید در مورد ظرف نگهداری خیار شور به آن توجه شود این است که باید از ظرفی استفاده کنیم که هوا به هیچ وجه نتواند وارد آن شود. اگر از ظرف پلاستیکی استفاده کنیم، باید ظرفی باشد که دیواره های ضخیمی داشته باشد.

مرحله چهارم

اگر ظرف پلاستیکی ما حتی یک سوارخ بسیار ریز هم داشته باشد، باعث می شود که خیار شور کپک بزند. ما در این آموزش از ظرف شیشه ای با درب فلزی استفاده کرده ایم. البته باید به طور کامل مطمئن شویم درب شیشه سالم باشد و هوایی از آن رد نشود.

مرحله پنجم

در این مرحله نیمی از شوید، ترخون و مرزه را در کف ظرف قرار می دهیم، سپس نخودها را اضافه می کنیم، به هیچ وجه نخود را حذف نکنید، زیرا نخود در طول زمان از خود گازی متساعد می کند که باعث ترد تر شدن خیار شور ها می شود.

مرحله ششم

در ادامه یک عدد سیر و فلفل سبز اضافه می کنیم، سپس خیارها را روی مواد می چینیم. نکته ای که باید مورد خیار در نظر داشته باشیم این است که حتما باید از خیار بوته ای برای تهیه خیار شور استفاده کنیم، زیر خیار درختی برای تهیه خیارشور مناسب نمی باشد.

مرحله هفتم

پس از اینکه خیارها را درون ظرف چیدیم، باقیمانده شوید، مرزه و ترخون را به همراه سیر و فلفل سبز باقیمانده روی خیارها قرار می دهیم. در ادامه محلول آب نمک و سرکه را که حالا به طور کامل خنک شده است روی مواد می ریزیم.

مرحله هشتم

محلول آب نمک و سرکه باید یک بند انکشت بالاتر از سطح مواد داخل ظرف باشد. در ادامه درب ظرف را محکم می بندیم، سپس ظرف را به مدت یک هفته تا ده روز در محیط آشپزخانه قرار می دهیم تا خیار شور آماده شود.

نکات طرز تهیه خیار شور بازاری

خیار مناسب خیارشور

برای خیار شور باید از خیارهای بوته ای استفاده است که دارای بافت نرم تری نسبت به خیارهای درختی هستند. خیارهای درختی به خوبی آب نمک و سرکه را جذب نمی کنند، به همین دلیل مدت طولانی تری باید در آب نمک بمانند تا آماده شوند.

سرکه را حذف کنیم؟

توصیه می شود سرکه را از مواد خیار شور حذف نکنید، زیرا سرکه علاوه بر اینکه باعث بهتر شدن طعم خیار شور می شود، باعث می شود که خیار شور نرم تر شود. البته این نرم شدن به این معنی نیست که خیار شور ترد نباشد.

زمان نگهداری خیار شور

خیار شور را پس از اینکه درون ظرف ریخیتیم، می توانیم تا مدت یک سال در جای تاریک و خنک نگهداری کنیم. البته توجه داشته باشید هر زمان درب ظرف خیار شور را باز کنیم باید آنرا به یخچال منتقل کنیم تا کپک نزند.

 

دیدگاه تان را بنویسید