طرز تهیه رب گوجه فرنگی+نکات کپک نزدن و خوشرنگ شدن

در این گزارش طرز تهیه رب گوجه فرنگی را به شما آموزش می دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، رب گوجه فرنگی یک چاشنی مفید و دائمی در اکثر غذاهای ایرانی و خورش هاست که رنگ و رخ زیبایی به غذاها می دهد و پای ثابت آشپزخانه ایرانی می باشد می توانید با کمی حوصله در منزل رب را درست کنید و تازه تر مصرف نمایید، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای رب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ۵ کیلو

نمک به مقدار لازم

طرز تهیه رب گوجه فرنگی

مرحله اول

برای درست کردن رب گوجه فرنگی در ابتدا گوجه فرنگی های گوشتی، قرمز و سالم را انتخاب می کنیم و آنها را در یک ظرف بزرگ می ریزیم و با آب می شوییم و درون آبکش می ریزیم تا خشک شوند.

مرحله دوم

دقت داشته باشید که زمانی که گوجه فرنگی ها را می شویید قسمت های سبز بالای گوجه ها را بگیرید و قسمت هایی که خراب شده را جدا کنید، بعد از خشک شدن گوجه ها آن ها را برش می دهیم.

مرحله سوم

برای راحتی می توانید گوجه ها را روی تخته آشپزخانه بگذارید و به چهار قسمت برش بزنید و داخل یک ظرف بزرگ یا قابلمه روحی بریزید و برای یک تا دو روز در مقابل آفتاب بگذارید.

مرحله چهارم

مقداری هم نمک روی گوجه ها می پاشیم و یک توری یا تشت بزرگ روی ظرف گوجه ها می گذاریم تا چیزی داخل آن نیافتد، در زمانی که جلوی آفتاب است روزی سه بار گوجه ها را با دست چنگ می زنیم.

مرحله پنجم

با این کار گوجه ها را له می کنیم و مانع این می شوییم که گوجه ها بترشد و کپک بزند، وقتی که پوست گوجه ها جدا شد باید آن را از توری یا صافی عبور دهیم تا پوست و تخم گوجه ها جدا شود.

در غذاهای ترکی از ادویه ها و رب های خاصی استفاده می شود یکی از این رب ها، رب فلفل است که طعم بی نظیر و خاصی به غذا می دهد.

مرحله ششم

آب گوجه که آماده شد در یک ظرف بزرگ می ریزیم و بلافاصله یک شلنگ تمیز داخل آب گوجه می گذاریم و آب پایین گوجه ها را کمی می مکیم تا بیرون بریزد.

مرحله هفتم

خارج کردن این آب باعث می شود که هم رب خوشرنگ تری داشته باشیم و هم رب کپک نزند، آب گوجه فرنگی را در قابلمه روحی می ریزیم و روی حرارت اجاق گاز قرار می دهیم.

مرحله هشتم

مرتب آن را هم می زنیم تا با حرارت بالا بجوشد این مرحله بسیار با اهمیت است و باید مراقب باشید که هنگام جوشیدن رب ته نگیرد وقتی رب آبکی است نیازی به زیاد هم زدن ندارد.

مرحله نهم

فقط گاهی با کفگیر چوبی هم می زنیم تا رب غلیظ شود و جا بیافتد، وقتی که بعد از چند ساعت جوشیدن، رب غلیظ و سفت شد و به مرحله پریدن افتاد، آن را مرتب هم می زنیم.

مرحله دهم

بهتر است در این مرحله دو نفر باشید تا اگر یکی خسته شد دیگری ادامه دهد و مرتب هم بزنید چون این مرحله خیلی مهم است و اگر دقت نکنید رب ته می گیرد و می سوزد.

مرحله یازدهم

جوشیدن رب تا جایی ادامه پیدا می کند که آب آن کاملا کشیده شود و به کفگیر نچسبد در نیم ساعت آخر پخت، نمک را اضافه می کنیم و خوب با هم مخلوط می نماییم تا نمک در رب حل شود.

مرحله دوازدهم

حتما مزه رب را بعد از نمک بچشید که شور یا بی نمک نشود بعد از آماده شدن از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم خنک شود سپس در ظرف درب دار ریخته و در یخچال نگهداری می کنیم.

نکات رب گوجه فرنگی

آب زیر گوجه ها را حتما با شلنگ بیرون بریزید این کار باعث خوشرنگ شدن و کپک نزدن رب می شود، در هنگام پخت کف روی گوجه ها را برداشته تا رب گوجه شما خوشرنگ تر شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید