با تغییرات بدن بعد از 50 سالگی چه کنیم؟

بعد از ورود به 50 سالگی سوخت و ساز بدن تا حد زیادی کاهش می یابد و همین امر مستلزم آن است که شما باید برخی عادات تغذیه ای و سبک زندگیتان را تغییر دهید تا سالم تر زندگی کنید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، با افزایش سن سیستم بدن دچار تغییر و تحول شده از این رو پزشکان توصیه می کنند افراد بالای 50 سال علاوه بر تغییر در سبک زندگی و تغذیه سالم، مراجعه مرتب به پزشک معالج را در برنامه خود داشته باشند و حتما فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهند. این نکات از آنجایی اهمیت دارند که با بالا رفتن سن تغییراتی در بدن رخ می دهد که کاهش سوخت و ساز یا متابولیسم یکی از آنهاست.

بهداشت نیوز نوشت؛ کاهش متابولیسم با عوارضی چون خستگی، ریزش مو، سردرد و افزایش وزن همراه است. زمانی که نمی توانید با این تغییرات اجتناب ناپذیر مقابله کنید، بهتر است با تقویت متابولیسم از بروز این عوارض جلوگیری کنید. تغییر در عادات تغذیه ای یکی از موثرترین راه هایی است که به ثبات سوخت و ساز بدن حتی بعد از 50 سالگی کمک می کند. 

فلفل چیلی کمک به لاغرتر شدن شما

افزودن فلفل چیلی به غذا از راهکارهایی است که باعث تقویت و بالا رفتن سوخت و ساز بدن می شود. به گزارش سیناپرس، کاپسایسینوئیدهای موجود در فلفل چیلی و عصاره فلفل نقش مهمی در افزایش سوخت و ساز ایفا می کند. 

کاپسایسین معروف ترین کاپسایسینوئیدی است که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن ایفا می کند. به عنوان مثال، این ماده به سلامت متابولیک بدن به ویژه زمانی که منجر به اضافه وزن در افراد چاق می شود، کمک می کند. 

زنجبیل و افزایش کالری سوزی

تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل کالری سوزی را در بدن افزایش می دهد. مصرف زنجبیل خاصیت ضد التهابی، ضد فشار خون، ضد حساسیت به گلوکز داشته و همزمان تاثیر مثبتی بر سلامت سیستم گوارشی دارد. به گزارش سیناپرس، این ساقه زیرزمینی به کاهش وزن در افراد چاق کمک می کند. 

زنجبیل حاوی مواد شیمیایی است که به طور طبیعی تولید شده و عملکردی شبیه آنتی اکسیدان ها دارد. قابلیت ضدالتهابی این ماده همچنین به کاهش وزن کمک می کند. 

جو تعادل میکروبی روده را برقرار می کند

مصرف جو و دیگر غلات کامل به سلامت سوخت و ساز بدن کمک می کنند. بررسی ها نشان می دهد که جایگزینی غلات کامل با غلات تصفیه شده به افزایش میزان متابولیسم ساکن کمک می کند. به گزارش سیناپرس، مصرف جو علاوه بر این که باعث می شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید، در تقویت چربی سوزی نیز موثر است چرا که جو منبع غنی از نشاسته مقاوم است. 

پاین نشاسته از مرحله هضم در روده افراد سالم جان سالم به در برده است. زمانی که این نوع نشاسته به روده بزرگ می رسد، مانند منبع غذایی حاوی باکتری مفید عمل می کند که در زوده های شما زندگی می کند. 

این کار با بالا بردن میزان باکتری های مفید نسبت به باکتری های بد روده، سلامت تعادل میکروبی را برقرار می کند. روده سالم مزایای فراوانی دارد به طوری که هم اشتهای فرد را تحت کنترل می گیرد و هم به سوخت و ساز انرژی کمک می کند.

کاکائو تلخ به اندازه کافی نه بیشتر

مصرف مقادیر کمی از شکلات حاوی فلاوونوئید مانند کاکائو تلخ به سوخت و ساز شما کمک می کند. به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان می دهد افرادی که روزانه 2 گرم شکلات تلخ حاوی 70 درصد کاکائو مصرف می کنند، طی 6 ماه در مقایسه با افرادی که روزانه 2 گرم کاکائو شیری استفاده می کنند، سوخت و ساز قند بهتری دارند. 

البته محققان توصیه می کنند به رغم فوایدی که کاکائو تلخ دارد، بهتر است که در مصرف آن تعادل داشته باشید چرا که مقدار قندی که داخل آن به کار می رود می تواند در مقادیر بالا مشکل آفرین باشد و در صورت استفاده حتما شکلات حاوی کاکائو 70 درصد به بالا مصرف کنید. کاکائو کالری بالایی دارد و مصرف زیاد آن باعث اضافه وزن شده و اشتهای شما را تحت تأثیر قرار می دهد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید