بهترین راه برای پیشگیری از پوکی استخوان

یک فوق تخصص جراحی زانو و لگن گفت: برای پیشگیری از پوکی استخوان دو راهکار اساسی وجود دارد که مهمترین آن تحرک ، پیاده روی و ورزش است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دکتر مرتضوی در مورد اهمیت ورزش در پیشگیری از پوکی استخوان چنین توضیح داد: مهم‌ترین کار برای پیشگیری از پوکی استخوان، ورزش و تحرک بدنی است که برای افراد با سن بالاتر ورزش فقط می‌تواند به صورت پیاده روی باشد. 

بهداشت نیوز نوشت؛ وی در ادامه گفت: دلیل این که خیلی روی ورزش و پیاده‌روی تاکید می‌شود این است که استخوان‌ها بافت سیال هستند و مرتب تغییر می‌کنند( یعنی مرتب جذب می‌شوند و ساخته می‌شوند.) برای اینکه این تغییر اتفاق بیفتد لازم است روی این استخوانها وزن وارد شود. چون وزن وارد کردن روی استخوانها و درمعرض وزن قرار گرفتن استخوانها این پدیده برداشته شدن و ساخته شدن مجدد استخوان را تسهیل می‌کند. 

این استاد دانشگاه افزود: اگر فردی تحرک نداشته باشد در حقیقت قسمت جذب استخوان از قسمت ساخته شدن استخوان جلو میفتد و استخوان دچار پوکی می‌شود. به زبان ساده روزی سه بار 15 تا 20 دقیقه برای افراد مسن پیاده‌روی برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: دومین راه حل برای پیشگیری از پوکی استخوان در واقع، رساندن کلسیم به بدن است. باید مواد معدنی که برای ساخت استخوانها است به بدن برسد و مهمترین ماده معدنی کلسیم است. کلسیم می‌تواند از طریق مواد غذایی تامین شود ولی در اغلب موارد میزان کلسیم که از مواد غذایی دریافت می‌کنیم کافی نیست و نیاز به مصرف مکمل‌های کلسیم به طور مداوم در افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند است. 

وی ادامه داد: یک نکته بسیار مهم این است که برای جذب کلسیم ویتامین دی ضروری است. یعنی اگر فردی مکمل کلسیم مصرف کند ولی ویتامین دی خونش کم باشد کلسیم جذب نمی‌شود و عملا مثل این است که کلسیم مصرف نکرده است. پس هرجا صحبت از مصرف کلسیم می‌شود کنار آن به میزان کافی باید ویتامین دی هم مصرف شود. 

مرتضوی در پایان گفت: بنابراین برای پیشگیری از پوکی استخوان دو اصل اساسی وجود دارد که یکی تحرک ، پیاده روی و ورزش است و دوم مصرف کلسیم و ویتامین دی. 

 

دیدگاه تان را بنویسید