داشتن ابرو و موی سالم با این نسخه

گاهی ریزش ابرو در اثر غلبه رطوبت در بدن ایجاد می‌شود چون منافذ پوست بیش از حد باز می‌شوند. برای رفع این مشکل،

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به‌طور کلی بعضی از مواد برای بدن لازم هستند و باید حفظ شوند و برخی دیگر، باید از بدن دفع شوند تا بدن سالم بماند. دفع شدن مواد ضروری و عدم دفع مواد زائد هر دو باعث ایجاد بیماری می‌شود.

بهداشت نیوز نوشت؛ از دیدگاه طب ایرانی، رویش مو نوعی دفع ماده از بدن است. در واقع، مو جزو مواد دفعی طبیعی بدن است و کسانی که عمداً جلوی این عمل را می‌گیرند، مثلاً با لیزر موهای طبیعی بدن یا هر روش غیرطبیعی مانع از رشد مو می‌شوند، به‌طور قطع دچار بیماری خواهند شد. به همین دلیل فرد ممکن است در اثر استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن موی ابرو و استفاده از تاتو به جای آن، برای همیشه ابروی طبیعی خود را از دست بدهد و دچار بیماری‌های دیگر ناشی از احتباس ماده موی ابرو در بدن شود. به چند نکته توجه کنید:

* بد نیست بدانید بدن از 4 خلط تشکیل شده و از هر خلطی بخاراتی متصاعد می‌شود. اگر حرارت طبیعی بدن بر ماده خشک (خلط خشک) اثر بگذارد، دخان از آن متصاعد می‌شود و اگر این حرارت بر ماده‌تر (خلط‌تر) تأثیر بگذارد بخار از آن متصاعد خواهد شد. پس در بدن، هم بخار تولید می‌شود هم دخان، بخار و دخان باید به طریقی از بدن خارج شوند. یکی از راه‌های خروج، منافذ پوست است. وقتی بخارات دخانی به منافذ پوست می‌رسند، در اثر تفاوت دمای داخل بدن با هوای بیرون که سردتر است منعقد می‌شوند.

از دیدگاه طب ایرانی، رویش مو نوعی دفع ماده از بدن است. در واقع، مو جزو مواد دفعی طبیعی بدن است و کسانی که عمداً جلوی این عمل را می‌گیرند، مثلاً با لیزر موهای طبیعی بدن یا هر روش غیرطبیعی مانع از رشد مو می‌شوند، به‌طور قطع دچار بیماری خواهند شد

* مو، حاصل انعقاد بخارات دخانی بدن در زیر پوست است. حالا با توجه به اینکه منافذی که بخارات دخانی از آن خارج می‌شوند، چقدر باز باشند، قطر مو تغییر می‌کند. وقتی منافذ تنگ باشند (مثلاً در سردمزاجان یا مناطق سردسیر) مو نازک می‌شود چون بخارات دخانی از منافذ تنگ خارج می‌شوند. اگر منافذ گشاد باشند (مثلاً در گرم‌مزاجان و مناطق گرمسیر) مو ضخیم می‌شود. بنابراین اگر در بدن اخلاط خوب و سالمی تولید شوند، بخار دخانی آن‌ها هم با کیفیت خواهد بود و موی خوبی تولید می‌کند اما اگر به دلیل بیماری، خلط خوب در بدن تولید نشود، موی باکیفیت هم نخواهد رویید بنابراین برای داشتن مو و ابروی سالم اولین قدم اصلاح هضم است.

* تجمع مواد زائد زیر پوست هم مانع روند درست تشکیل موی ابرو و در نهایت ریزش آن می‌شود بنابراین منافذ خروج موی ابرو و زیر پوست باید از مواد زائد از جمله موادی که در تاتوها استفاده می‌شود، پاک باشند. اگر راه‌های خروج مواد زائد از بدن بسته باشد، ممکن است بخارات ناشی از مواد زائد برای خروج به منافذ پوست حمله و به شکل غیرطبیعی انعقاد پیدا کنند. در نتیجه موی زائد در محل غیرطبیعی می‌روید. پس راه برطرف کردن موی زائد لیزر نیست، بلکه باید مواد زائد از بدن دفع شود.

* در صورتی که دفع مواد زائد از بدن به خوبی انجام بگیرد، موی ابرو با کیفیت تولید می‌شود. از این‌رو، زنانی که عادت ماهانه نامنظمی دارند و مبتلایان به یبوست (اجابت مزاج مطلوبی ندارند) معمولاً ابروی خوبی ندارند. به همین دلیل اصلاح دستگاه گوارش و برطرف کردن بیماری‌های رحم و تخمدان برای داشتن ابروی با کیفیت و زیبا اهمیت دارد.

* کسانی که از رژیم‌های غذایی نادرست پیروی می‌کنند؛ یا برای مدت طولانی غذای مناسب نمی‌خورند، به دلیل اینکه خلط کافی برای تولید بخار دخانی تأمین نمی‌شود، دچار ریزش موهای ابرو می‌شوند. این نوع ریزش ابرو در برخی رژیم‌های لاغری نادرست مشاهده می‌شود.

* اگر کم‌خونی منجر به ریزش ابرو شود، استفاده از مواد غذایی مانند شیره انگور، عصاره استخوان سردست گوسفند و... که کم‌خونی را برطرف می‌کنند، در کنترل ریزش ابرو مفیدند.

* گاهی ریزش ابرو در اثر غلبه رطوبت در بدن ایجاد می‌شود چون منافذ پوست بیش از حد باز می‌شوند. برای رفع این مشکل، استفاده از غذاها و داروهای موضعی که تحلیل‌برنده رطوبت هستند، مفید خواهد بود. برعکس این مسئله هم صدق می‌کند. گاهی موهای ابرو، به دلیل بیش از حد تنگ بودن منافذ پوست در اثر غلبه خشکی می‌ریزد زیرا ماده موی ابرو نمی‌تواند به خوبی از آن خارج شود. اگر هم مویی به سختی از این منافذ تنگ خارج شود، دوام و استحکام کافی ندارد و به اشاره‌ای کنده می‌شود. رطوبت‌بخشی به مزاج و همین‌طور استفاده از روغن‌های موضعی در جلوگیری از این نوع ریزش ابرو، مؤثر خواهد بود.

* ورزش، یکی از اصول حفظ سلامت است که در ریزش ابرو باید به آن توجه کرد. انجام فعالیت‌های ورزشی، حرارت طبیعی داخلی بدن را تقویت می‌کند و مواد زائد را تحلیل می‌برد بنابراین اگر بیماری دچار ریزش ابروست، باید از برنامه ورزشی منظم پیروی کند.

* کنترل هیجانات روانی هم در تقویت ابرو مهم است. غم، افسردگی و استرس باعث سرد شدن مزاج بدن و بی‌کیفیت شدن ماده مو و ابرو می‌شود. پس استفاده از مواد غذایی نشاط‌آور مثل «شربت زعفران و گلاب» و «فالوده سیب با عرق بیدمشک» در کنترل ریزش مو مفید است.

دیدگاه تان را بنویسید