یک تصور رایج اشتباه در مورد شنوایی سالمندان

یافته های مطالعات اخیر نشان می دهد که افراد سالمند می توانند صداها را در محیط های پر سر و صدا بسیار بهتر از آنچه پیشتر تصور می شد بشنوند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید و مشترک توسط دانشگاه بایکرست و وسترن، افراد مسن ممکن است مهارت های گوش دادن در محیط های پر سر و صدا بهتری از آنچه ما فکر می کنیم داشته باشند.

بهداشت نیوز نوشت؛ چه در یک رویداد خانوادگی شلوغ و چه در یک رستوران پر سر و صدا، افراد مسن ممکن است از گفتگوها لذت ببرند و بهتر از آنچه تحقیقات تاکنون نشان داده است، صداها را تشخیص دهند. به گفته محققان، این امر کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشیده و به آنها کمک می کند تا در موقعیت های مشابه با دیگران ارتباط معناداری برقرار کنند و در نهایت خطر انزوای اجتماعی و  زوال عقل را کاهش می دهد.

دانشمندان مدت ‌ها فکر می ‌کردند که در مقایسه با بزرگسالان جوان ‌تر، به نظر می‌ رسد که افراد مسن ‌تر کمتر می ‌توانند از گفتار اجمالی که در خلال صداهای دیگر انجام می شود، برای درک بهتر مکالمات در محیط‌ های پر سر و صدا استفاده کنند.

با این حال، مطالعات نشان می ‌دهد که این تفکر احتمالا فقط برای جملات خسته ‌کننده، منفصل و غیرطبیعی که معمولاً در محیط‌ های آزمایشگاهی استفاده می ‌شوند صادق باشد، اما برای گفتارهای طبیعی ‌تر و جمع های خانوادگی شرایط کاملا برعکس است.به عبارت دیگر، مشکلاتی که افراد مسن هنگام گوش دادن به گفتار در موقعیت‌های پر سر و صدای زندگی روزمره تجربه می ‌کنند ممکن است کمتر از آن چیزی باشد که مدت‌ ها تصور می‌ شد.

در این مطالعه شرکت ‌کنندگان جوان و مسن‌ به داستان ‌های جذاب یا جملات جدا از هم بدون موضوع واضح گوش می ‌دادند. محققان دو نوع صدای اضافه پس ‌زمینه را به این محیط اضافه کردند که یکی که از نظر حجم متفاوت بود و امکان مشاهده اجمالی را فراهم می‌ کرد و دیگری تفاوتی نداشت. محققان مرتباً صدای سخنرانی و پس ‌زمینه را متوقف کردند تا از شرکت‌ کنندگان بخواهند دقیقاً آنچه را که متوجه می شوند گزارش دهند. سپس محققان محاسبه کردند که چند کلمه به درستی درک شده است.

پژوهشگران دریافتند که برای گفتار طبیعی ‌تر که تقلید از صحبت کردن در زندگی روزمره است، مانند داستان‌ ها، افراد مسن ‌تر به همان اندازه یا بیشتر از بزرگسالان جوان‌ از گفتار بهره می‌ برند. برعکس، افراد سالمند هنگام گوش دادن به جملات منفصل کمتر سود می بردند.

این نتایج نشان می دهد که افراد مسن ممکن است در گوش دادن در محیط های اجتماعی پر سر و صدا بهتر از آن چیزی باشند که مدت ها تصور می شد.

دکتر بیورن هرمان (Björn Herrmann) پژوهشگر در سالمندی شنوایی و محقق ارشد این مطالعات گفت: مطالعه ما همچنین اهمیت عوامل شناختی و انگیزشی را برای درک گفتار برجسته می کند. افراد مسن ‌تری که وظایف گوش دادن را در محیط‌ های آزمایشگاهی خوب انجام نمی ‌دهند، ممکن است در محیط‌ های واقعی بهتر عمل کنند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج جالب آن در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید