روشی ساده برای کاهش وزن بدون رژیم

بسیاری از افراد مشکل اضافه وزن دارند و این موضوع باعث شده است تا انواع رژیم های غذایی و ورزشی در جهان مورد استفاده قرار گیرند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شاید تصور این موضوع برای بسیاری از افراد دشوار باشد که روشی ساده برای کاهش وزن وجود دارد که در آن نیاز به هیچ ورزش یا تغییر عمده ای در رژیم غذایی وجود ندارد.

بهداشت نیوز نوشت؛ تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که آهسته غذا خوردن به افراد کمک می کند تا دو برابر بیشتر از حالت عادی وزن کم کنند. در حقیقت جویدن هر لقمه غذا به مدت ۳۰  ثانیه منجر به کاهش وزن ۲ کیلو و ۲۵۰ گرمی شرکت کنندگان در این مطالعه طی یک دوره شش ماهه شد.

در مقابل، یک گروه کنترل که با سرعت عادی غذا خوردند حدود ۳ و نیم کیلو وزن اضافه کردند. رویکرد آهسته غذا خوردن به این دلیل موثر است که زمان بیشتری را برای انتقال احساس سیری از معده به مغز فراهم می کند.

پروفسور اشمید شوهنبین (Schmid-Schoenbein)  ، یکی از نویسندگان مطالعه فوق، در این رابطه گفت: شما می توانید رویکرد آهسته غذا خوردن را برای خود اتخاذ کرده و آن را تا آخر عمر ادامه دهید.

این مطالعه شامل ۵۴ کودک ۶ تا ۱۷ ساله بود که به آنها گفته شد که هر لقمه را به مدت ۳۰ ثانیه بجوند و یک ساعت شنی کوچک به آنها داده شد تا به آنها کمک کند زمان آن را محاسبه کنند.

پروفسور پدرو کابرالز، یکی از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق، گفت: استفاده از ساعت شنی این عمل را بیشتر شبیه یک بازی کرد. ما در طول مطالعه متوجه شدیم که بچه ها همدیگر را حمایت کرده و اگر بعضی ها ساعت شنی را فراموش می کردند، دیگران به آنها یادآوری می کردند.

تنها دستورالعمل دیگری که در این مطالعه ارائه شد نوشیدن یک لیوان آب قبل از غذا و پرهیز از تنقلات بین وعده های غذایی بود.  نتایج به دست آمده نشان داد افرادی که به آرامی غذا می‌خورند، در یک سال بین ۳ تا ۵ درصد از وزن بدن خود را از دست دادند. 

به گفته محققین، آهسته غذا خوردن واقعا در لاغری مؤثر است زیرا زمان بیشتری را برای رسیدن  رفلکس سیری به مغز می دهد. در حالت عادی حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد تا این پیام که معده پر است به مغز برسد، اما بسیاری از مردم در این مدت بسیار بیشتر از میزان مورد نیاز بدنشان غذا می خورند.

شرح کامل این مطالعه  در مجله Pediatric Obesity منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید