این افراد بیشتر در معرض چاقی هستند

بر اساس یافته های پژوهش های اخیر، بزرگسالان مبتلا به بیماری طولانی مدت آسم و کسانی که از کورتیکواستروئیدهای خوراکی استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چاقی هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، طبق پژوهش های محققان بخش ریه دانشکده پزشکی دانشگاه آلبرتای کانادا، بزرگسالان مبتلا به آسم، به ویژه آنهایی که برای مدت طولانی به این بیماری مبتلا بوده اند و افرادی که از کورتیکواستروئیدهای خوراکی استفاده می کنند، در مقایسه با افراد دیگر بیشتر مستعد ابتلا به چاقی هستند. 

بهداشت نیوز نوشت؛ داده های سال ۲۰۱۶ ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که بیش از ۱.۹ میلیارد بزرگسال دارای اضافه وزن بوده و از این تعداد، بیش از ۶۵۰ میلیون نفر مبتلا به بیماری چاقی هستند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که در حالی که افراد چاق بیشتر به بیماری آسم مبتلا می شوند، اما هنوز مشخص نیست که آیا این امر نشان دهنده فعال شدن مجدد آسم قبلی بوده یا شروع موارد جدید است.

با این وجود، داده‌های مربوط به کودکان در یک مطالعه نشان می دهد که در میان کودکان مبتلا به آسم در مقایسه با افراد سالم، خطر ابتلا به چاقی در دوران کودکی و نوجوانی ۵۱ درصد افزایش می ‌یابد.

با وجود وضوح مشاهده شده بین آسم و چاقی در کودکان، رابطه بین آسم بزرگسالان و چاقی نامشخص است. در نتیجه، در مطالعه حاضر، تیمی از محققان به دنبال بررسی وقوع چاقی ناشی از آسم در میان شرکت کنندگان در طی ۲ دوره ۱۰ ساله بودند که بیش از ۱۸ هزار شرکت کننده را در بر گرفت.

محققان افرادی را که در ابتدا تشخیص چاقی داشتند حذف و سپس افراد را در گروه های بدون آسم یا مبتلا به آسم طبقه ‌بندی کردند.

در مجموع محققان ۷۵۷۶ شرکت ‌کننده با میانگین سنی ۳۴ سال را مورد بررسی و پژوهش قرار دادند.

به گفته محققان، یافته ها نشان می دهد که خطر ابتلا به چاقی در بین مبتلایان به آسم بیشتر از افراد بدون این بیماری بود.علاوه بر این، این خطر در بین افرادی که آتوپی نداشتند، برای افرادی که بیش از ۲۰ سال آسم داشتند و برای بیمارانی که از کورتیکواستروئیدهای خوراکی استفاده می کردند، بیشتر بود. در تجزیه و تحلیل زیر گروه ها، سیگاری ها نیز در مقایسه با افراد غیر سیگاری در معرض خطر بیشتری برای چاق شدن بودند.

 پژوهشگران در انتها به این نتیجه رسیدند که بزرگسالان مبتلا به آسم در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چاقی در زندگی قرار دارند به ویژه آنهایی که بیماری طولانی مدتی داشته و یا از کورتیکواستروئیدهای خوراکی استفاده می کنند.

توضیحات و یافته های کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید