کارهایی که می تواند جایگزین حجامت شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران گفت: اینکه افراد بی دلیل حجامت را به هم پیشنهاد بدهند و این کار توسط افراد غیر حرفه ای در خانه و حمام انجام شود اصلا علمی و قابل قبول نیست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دکتر الهام پارسا با اشاره به اینکه حجامت معمولا قدم اول روش درمانی در طب سنتی نیست، گفت: متاسفانه در جامعه اینطور جا افتاده که حجامت قدم اول درمان طب سنتی است و حتی خیلی ها طب سنتی را مساوی با حجامت می دانند اما طب سنتی مساوی با حجامت نیست.

حجامت قدم اول طب سنتی نیست!

بهداشت نیوز نوشت؛ وی خاطرنشان کرد: طب سنتی مساوی با اصلاح سبک زندگی است، در واقع متخصص طب سنتی وضعیت هر فرد یا بیمار را از نظر تغذیه، وضعیت روحی، مواد دفعی، میزان ورزش، خواب، هوایی که استنشاق می کند و رعایت تدابیری که در آن فصل قرار دارد مورد بررسی قرار می دهد.

این متخصص طب سنتی ایرانی افزود: پس از اصلاح سبک زندگی، ابتدا استفاده از داروهای گیاهی ساده و سپس داروهای گیاهی مرکب که شامل چند گیاه است را به بیمار تجویز می کنیم. اعمال یداوی و کارهای دستی مانند حجامت معمولا در قدم آخر به بیمار تجویز می شود.

پارسا اظهار داشت: البته در برخی مواقع خاص پزشک متخصص امکان دارد حجامت را در قدم اول تجویز کند و این به شرایط بیمار بر می گردد اما براساس سلسله مراتب درمان در طب سنتی، حجامت و خون گیری، فصد و زالو درمانی قدم آخر درمان است.

حجامت در هوای معتدل باید انجام شود

وی در خصوص بهترین فصل و زمان برای انجام حجامت گفت: ما توصیه می کنیم افراد برای پاکسازی بدن خود و زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی، هوای معتدل یعنی فصل بهار و اواخر شهریور را برای انجام حجامت انتخاب کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران اضافه کرد: حجامت کردن در هوای خیلی گرم و خیلی سرد از دیدگاه طب سنتی مناسب نیست چون ما با حجامت ی خواهیم خون را که یک ماده لطیف و مغذی است از بدن بیرون بکشیم، بنابراین با این کار باری را بر بدن تحمیل می کنیم و آن هوای خیلی سرد و خیلی گرم هم باری بر بدن اضافه می کند. بنابراین دو بار و آسیب را در یک زمان بر بدنمان وارد نمی کنیم.

پارسا تصریح کرد: در فصل زمستان چون منافذ پوستی ما به خاطر سرمای هوا مقداری بسته شده، مقداری از دفع مواد زائدی که از راه پوست اتفاق می افتد، کم می شود. همچنین فعالیت و تحرک در زمستان کمتر می شود و همه ی اینها باعث می شود که مقداری از مواد زائد غذا در بدن ما بماند و به خاطر سرمای فصل حالت سفتی و جمودات دچار شود.

کارهایی که می تواند جایگزین حجامت شود

وی گفت: وقتی هوا کم کم گرم می شود و ما به سمت فصل بهار می رویم، این گرمایی که وارد بدن می شود باعث می شود مواد زائد شروع به آب شدن کنند. این آب شدن بدن را در موقعیتی قرار می دهد که مواد زائد بدنمان آماده دفع می شود و ما باید راه خروجی ایجاد کنیم.

عضو انجمن طب سنتی ایران ادامه داد: اگر مواد زائد از بدن دفع نشود، فرد دچار خونریزی بینی، کسالت های فصل بهار و حتی بیماری های جدی تری چون سکته مغزی می شود.

پارسا عنوان کرد: ما قبل از حجامت، در وهله ی اول به افراد توصیه می کنیم که در ابتدای فصل بهار از آش های طبی و کم حجم و ساده (حبوبات خیلی کم و سبزی زیاد) استفاده کنند تا یبوست نداشته باشند و روده هایشان بخوبی کار کند و روغن زیتون و آلو نیز به تسهیل این مساله کمک می کند.

وی یادآور شد: همچنین توصیه می شود افراد برای پاکسازی بدن در بهار، از گوشت قرمز، شیره انگور و تخم مرغ کمتر استفاده کنند. اما با وجود این توصیه ها، در برخی افراد پاکسازی جدی‎تر مانند حجامت و فصد توصیه می شود که آن هم به تشخیص پزشک بستگی دارد.

آیا حجامت باعث کاهش و درمان بیماری های روانی می شود؟

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه دو نوع بادکش تر و خشک در طب سنتی هست، گفت: در بادکش خشک، لیوان را در قسمتی از بدن بیمار می گذاریم و مکش را ایجاد می کنیم اما خونی گرفته نمی شود. اما وقتی لیوان را بگذاریم و تیغ بزنیم و خون بیاید، بادکش تر است که به آن در واقع حجامت می گوییم.

پارسا افزود: اینکه فرد باید چه نوع بادکشی انجام دهد را پزشک تشخیص می دهد و بادکش تر یا همان حجامت بیشتر برای پاکسازی انجام می شود و بادکش خشک بیشتر برای رفع گرفتگی ها و جریان خون در یک نقطه استفاده می شود.

وی در رابطه اثرات حجامت بر درمان بیماری روحی گفت: حجامت علاوه بر درمان بیماری های جسمی، بر رفع بیماری های روحی و روانی نیز موثر است چون همان طور که در بالا گفتم ، مواد زائد در بدن جمع شده و در یک فردی که مغزش ضعیف است امکان دارد منجر به آسیب های مغزی و انواع استرس ها و افسردگی ها شود.

عضو انجمن طب سنتی ایران تأکید کرد: بنابراین حجامت می تواند منجر به بهبود مسائل روانی شود اما اینکه بگوییم هر کس که استرس دارد یا دچار مشکلات روحی شده است لزوما باید حجامت کند، درست نیست. زیرا کارهای دیگری هم برای برطرف کردن مشکلات روحی می توان پیشنهاد داد و حجامت درمان صد درصدی نیست.

این افراد حجامت نکنند!​

پارسا در خصوص ممنوعیت های حجامت گفت: افراد زیر دو سال و بالای 65 سال نباید حجامت انجام دهند. حجامت در افرادی که مشکلات گوارشی شدید دارند، سابقه ی خونریزی شدید دارند و در کل ضعف بدنی دارند توصیه نمی شود. البته موراد استثنایی هم وجود دارد، مثل اینکه فردی 68 ساله است اما پزشک با تشخیص می دهد که باید حجامت انجام دهد.

این متخصص طب ایرانی ضمن تأکید بر اینکه حجامت برای همه ی افراد توصیه نمی شود، مطرح کرد: اگر فردی نابجا حجامت انجام دهد، چه بسا شرایطش بدتر شود مثلا ما بیمارانی داریم که می گویند ما از وقتی حجامت انجام دادیم، دیگر ضعف عمومی بدنمان برطرف نشده و هر کار می کنیم مشکل ما برطرف نمی شود.

وی گفت: دیدگاه غلطی در بین مردم ما در خصوص حجامت وجود دارد و آن این است که هر چه خون بیشتری از فرد گرفته شود فکر می کنند حجامت بهتری انجام داده اند و حجامت کننده حرفه ای تر است. در حالیکه هر کس با توجه به شرایطش میزان خون گیری اش متفاوت است اما غیر پزشکان این را رعایت نمی کنند.

حجامت بی دلیل و توسط هر کسی انجام نشود

الهام پارسا اشاره کرد: میزان حجامت برای برخی افراد در حد دو قطره، گاهی در حد دو قاشق و در برخی چند لیوان است، پس افراد پزشک و درمانگر خود را با میزان خونی که از آن ها گرفته می شود محک نزنند . شاید برای یک نفر بیش از چند قطره خون گیری مضر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران به بهداشت نیوز گفت: کلا در طب سنتی دیدگاهمان "پزشکیِ شخصی نگر " است یعنی برای هر کس با توجه به شرایط خودش درمانی را تجویز می کنیم و اینکه افراد بی دلیل حجامت را به هم پیشنهاد بدهند و این کار توسط افراد غیر حرفه ای در خانه و حمام انجام شود اصلا علمی و قابل قبول نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید