هشدار جدی به افراد کم‌خواب

محققان با تکیه بر داده‌های به دست آمده از یک مطالعه به افرادی که کم‌خواب هستند و خواب کافی شبانه ندارند، هشدار دادند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از دیلی‌میل، داده‌های به دست آمده از تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان می‌دهد خوابیدن کمتر از چهار ساعت در شب می‌تواند باعث ایجاد چربی خطرناک در پوشش اندام‌های فرد شود و به طور بالقوه باعث مشکلات قلبی و کلیوی شود.

 

فارس نوشت؛ این مطالعه نشان می‌دهد خوابیدن کمتر از چهار ساعت در هر شب می‌تواند باعث افزایش وزن و ایجاد چربی‌های احشایی خطرناک شود. تأثیرات سلول‌های چربی در بدن بیش از ذخیره انرژی است. این سلول‌ها در تولید ترکیبات و هورمون‌های التهابی نقش دارند. سلول‌هایِ چربیِ احشایی فعالیت بسیار بالایی دارند و هورمون‌های التهابی تولید می‌کنند. این هورمون‌ها در گذر زمان ممکن است موجب بروز التهابات درازمدت و افزایش بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی شوند. چربی‌های احشایی همچنین با دیابت نوع ۲ و سایر بیماری‌ها نیز مرتبط است.

مرکز کنترل و  پیشگیری از بیماری‌های ایالات متدحه هشدار می‌دهد، از هر ۳ نفر یک نفر به اندازه کافی نمی‌خوابد و همین زمینه بروز بیماری‌های مختلف را فراهم می‌کند. عادات بد خواب نه تنها ممکن است فرد را در طول روز خسته کند، بلکه می‌تواند سلامتی او را نیز به خطر بیندازد.

محققان در کلینیک مایو در روچستر، مینه‌سوتا، دریافتند افرادی که کمتر از چهار ساعت در شب می‌خوابند، در معرض خطر افزایش چربی‌های مضر روی اندام‌هایشان هستند.
کمبود خواب می‌تواند باعث شود افرادی که نسبتاً سالم هستند، چربی احشایی در شکم ایجاد کنند که در نهایت می‌تواند به مرور زمان مشکلاتی برای قلب و سایر اندام‌های بدن ایجاد کند.

وینرد سامرز، محقق این مطالعه می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که خواب کوتاه، حتی در افراد جوان، سالم و نسبتاً لاغر، با افزایش کالری دریافتی، افزایش بسیار اندک وزن و افزایش قابل توجهی در تجمع چربی در داخل شکم مرتبط است».

 

دیدگاه تان را بنویسید