آیا معده درد مانع از روزه داری می شود؟

کسانی که دچار درد معده و بیماری های گوارشی هستند می خواهند بدانند که با روزه گرفتن مشکل گوارشی که دارند بدتر می شود یا خیر.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، از شایع ترین مشکلات گوارشی سوء هاضمه است که با علائمی مانند ترش کردن و سوزش معده یا احساس پر بودن شکم همراه است. افراد دچار سوءهاضمه مدام احساس ماندن غذا سر دل شان دارند و گاهی ممکن است به نفخ دچار شوند و یا احساس زود سیر شدن به آنها دست یابد.

 

نمناک نوشت؛ اگر این افراد دچار مشکلاتی مانند التهاب یا مشکل جسمی خاص یا زخم معده یا بیماری اثنی عشر نباشند، می توانند به راحتی روزه بگیرند و از خوردن غذای زیاد در زمان افطار و سحر خودداری کنند.

آنها باید افطار را ابتدا با مایعات ولرم مانند چای شیرین ولرم یا شربتی که خیلی خنک نباشد شروع کنند و از خوردن مایعات شیرین، که باعث رسیدن کالری زیاد به بدن می شود و احساس سیری زیادی ایجاد می کند بپرهیزند.

 افرادی که دچار سوء هاضمه هستند باید شام و افطار خود را به صورت جداگانه میل کنند و پس از خوردن یک افطار سبک، دو یا سه ساعت به معده خود استراحت دهند و سپس غذایی ساده مثل کته و فرنی بخورند.

در سحر نیز غذاهایی سبک بخورند و از خوردن غذاهایی غلیظ و چرب مانند آش رشته، کشک و کشک بادمجان یا ماکارونی پرهیز کنند و دور غذاهایی مثل کله پاچه و حلیمکه سبب معده درد شدید می شوند خط بکشند.

برای اینکه در ماه رمضان دچار سوء هاضمه نشوید و حال معده شما بهتر باشد، کم و سبک بخورید. وضعیت معده شما تحت تاثیر رژیم و عادات غذایی تان است و یک الگوی غذایی سالم موجب تامین سلامت معده شما خواهد شد.

زخم و معده درد با روزه

اگر در گذشته دچار زخم معده بودید اما الان سالمید می توانید با خوردن غذاهای سالم و برخی نکات تغذیه ای با خیال راحت روزه بگیرید. در ماه رمضان اگر سالم هستید و مشکل زخم معده شما جدی نیست از غذای های سبک و آبپز استفاده کنید و از خوردن غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنید اما اگر دچار بیماری های زخم معده یا اثنی عشر هستید و بیماری تان درمان نشده، برای جلوگیری از خونریزی معده تان در صورتی که پزشک تان تشخیص داد روزه داری خونریزی معده تان را تشدید می کند، روزه نگیرید.

ارتباط ریفلاکس و روزه داری

اگر دچار ریفلاکس معده هستید و علائمی مانند برگشت غذا از معده، سوزش پشت جناق سینه و ترش کردن دارید و مجبورید از داروهایی با دوز بالا که اسید معده را کاهش می دهد، استفاده کنید، بهتر است روزه نگیرید زیرا روزه داری و خالی ماندن معده به مدت طولانی سبب می شود که ریفلاکس تان شدید و مشکلات معده شما شدید گردد.

آیا سوزش معده مانع از روزه داری می شود؟

اگر دچار سوزش معده در روزهای اول روزه داری شده اید ممکن است علت آن تغییر سیکل سیکاردین یا همان ریتم اسید ترشح معده تان باشد که این سیکل بر اساس سه بار غذا خوردن تان در روز تنظیم گردیده است و به همین خاطر ظهرها هیپوتالاموس و مراکز مربوط به اشتها فعال شده و اسید معده تان ترشح می شود. این ریتم تطبیق پذیر است و با صبر این سیستم با شرایط جدید خود را عادت می دهد.

برای اینکه در ماه رمضان به این مشکل دچار نشوید غذای خود را یک هفته قبل از ماه رمضان کاهش داده و غذا را سبک تر میل کنید و خود را به گرسنگی طولانی مدت عادت دهید. در صورتی که معده شما اذیت شد، از شربت معده، قرص های معمولی گوارشی مانند امپرازول یا رانیتیدین استفاده کنید و در صورت معده درد به پزشک مراجعه نمایید.

یبوست در زمان روزه داری

اگر در ماه رمضان زولبیا و بامیه زیادی مصرف کنید باید منتظر باشید تا به یبوست دچار شوید. اگر می خواهید به یبوست مبتلا نشوید:

    میوه و سبزی فراوان در وعده افطار و سحر بخورید.

    به اندازه کافی آب بنوشید.

    به عنوان دسر بعد از افطار از میوه های متنوع استفاده کنید.

    از میوه های آبدار کاهو، گوجه و خیار در وعده سحر استفاده کنید تا هم دچار یبوست نشوید و هم در طول روز عطش کمتری داشته باشید.

    بعد از افطار 20 دقیقه ای پیاده روی یا نرمش های سبک کنید.

روزه داری هنگام ابتلا به کولیک استروس

فشار و استرس زیاد سبب کولیک استروز یا کولیک استروس می شود و موجب درد معده می گردد. اگر به این گونه درد معده دچارید از روزه گرفتن نترسید و فقط لازم است اعصاب تان را کنترل کنید تا معده تان بهتر شود اما اگر کولیک تان از نوع التهابی یا زخمی است، بهتر است معده تان خالی نماند و هیچ گاه به یکباره پر نشود. بیماران مبتلا به کولیک التهابی می توانند در زمستان و پاییز که روزها کوتاه ترند روزه بگیرند.

روزه داری در صورت نفخ و درد معده

بیشتر افرادی که دچار دل درد و نفخ شدید می شوند ، به صرف غذا با عجله و تند تند عادت دارند . در ماه رمضان که بیشتر افراد پس از روزه داری طولانی به خصوص در روزهای اول سر سفره افطار به غذا خوردن ولع دارند دچار دل درد و نفخ می شوند. این افراد باید زمان کافی به غذا خوردن اختصاص دهند و با آرامش غذا بخورند.

هر چه زمان صرف غذای افطارتان طولانی باشد و افطارتان را با غذاهایی که هضم راحت دارند مثل فرنی یا شله زرد شروع کنند و به اندازه غذا بخورند دچار نفخ نخواهند شد. معده هرفرد دارای حجم معینی است که گیرنده های دیواره معده به آن عادت نموده اند.

اگر بعد از زمان گرسنگی زیاد شکم تان را پر از غذا کنید و یا مایعات بیشتر از حد معمول بنوشید، نفخ می کنید. در سوءهاضمه ورم معده دیده می شود. اگر معده شما دچار ورم شده و سوزش و درد دارید، غذاهای حجیم مانند آش رشته و سوپ های سنگین نخورید.

به خودتان برچسب نزنید

اگر قبلا دچار بیماری معده شده بودید و مبتلا به بیماری های اثنی عشر و معده بودید و دستگاه گوارش تان خوب کار نمی کرد، برچسب بیماری خاص به خودتان نزنید.

اگر مصرف داروی خاصی ندارید می توانید نکاتی را در تغذیه و شیوه غذا خوردن تان رعایت کنید و روزه بگیرید. پس اگر دچار معده دردهای ساده و معمولی هستید به خودتان استرس راه ندهید زیرا شما می توانید روزه بگیرید.

نکاتی برای داشتن معده سالم با روزه داری

    غذاهای پرکالری و سرخ کرده و دارای رب یا کشک مصرف نکنید.

    از غذاهای ساده استفاده کنید.

    حجم زیادی از غذاها را نخورید.

    افطار را سبک بخورید و با شام فاصله دهید.

    مواد غذایی شور و چرب مصرف نکنید.

    موا غذایی ساده مانند کته یا فرنی بخورید .

    غذهایی مانند کشک بادمجان، آش رشته و فسنجان که مدت زیادی در دستگاه گوارش شما باقی می ماند و شما را دچار درد معده می کند مصرف نکنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید