علت خشکی پوست نواحی مختلف بدن و راه های درمان

پوست برای سالم ماندن باید به میزان کافی آب و روغن‌های طبیعی داشته باشد تا نرم و شاداب دیده شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، زمانی که پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد، خشک می‌شود و علائمی ایجاد می‌کند. معمولا این عارضه جدی نبوده اما می‌تواند آزاردهنده باشد. 

خشکی پوست در نواحی مختلف بدن

بهداشت نیوز نوشت؛ ۱. خشکی پوست صورت

زمانی که پوست صورت رطوبت و چربی خود را از دست می‌دهد، دچار این مشکل می‌شود. ممکن است پوست شما فقط در فصول خاص دچار این مشکل شود یا در تمام سال با این مشکل درگیر باشید. معمولا در هوای سرد و خشک که دما کاهش پیدا کرده و رطوبت کم می‌شود، این عارضه ظاهر می‌شود. گاهی تغییر محل زندگی، شنا در استخر کلردار، کم‌آبی و قرارگرفتن در معرض نور خورشید باعث این مشکل می‌شوند.

سعی کنید برای رفع خشکی صورت از صابون‌ها و پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که الکل، رتینوئید و آلفا هیدروکسی اسید نداشته باشند. این مواد پوست را تحریک می‌کنند. موادی مانند پلی‌اتیلن گلیکول، آکیل پلی گلیکوزید، سورفکتانت‌های سیلیکونی، لانولین و پارافین جز موادی هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

۲. خشکی پوست لب

معمولا علت خشکی لب تحریک شدن آن با عوامل مختلف است. عواملی مانند بزاق دهان، لیسیدن لب‌ها، غذای تند و هوای سرد و خشک باعث بروز این مشکل می‌شوند. گاهی اوقات سرماخوردگی و آسیب ناشی از نور خورشید هم باعث ایجاد ترک روی لب‌ها می‌شوند. همچنین از عوارض برخی از داروها از جمله داروهای کاهش‌دهنده کلسترول خشکی لب است.

۳. خشکی پوست گردن

عوامل مختلفی مانند زیاد حمام کردن یا شستشو با آب داغ باعث خشکی پوست گردن هم می‌شود. علاوه بر اینها احتمال وجود اگزما روی گردن وجود دارد. اگزما علاوه بر خارش و خشکی، لکه‌هایی روی گردن ایجاد می‌کند. در این شرایط خاراندن پوست گردن وضعیت را بدتر کرده و باعث ایجاد لکه‌هایی به رنگ قرمز یا قهوه‌ای (راش) می‌شود.

۴. خشکی پوست سر

زمانی که پوست سر چربی به اندازه کافی نداشته باشد، خشک می‌شود. مانند دیگر قسمت‌های بدن در این قسمت نیز خشکی باعث پوسته‌پوسته شدن و خارش می‌شود. سعی کنید برای رفع خشکی سر از شامپوهای ملایم و نرم‌کننده‌های آب‌رسان استفاده کنید. اگر خشکی سر زیاد شود، باعث تولید شوره می‌شود.

۵.خشکی پوست ساق پا

غدد عرق و چربی در ناحیه ساق پا نیز می‌توانند به دلایل مختلف رطوبت کمی تولید کنند و باعث خشکی ساق پا شوند. در این شرایط پوست پا پوسته‌پوسته شده و دچار خارش می‌شود. گاهی هم آلرژی‌ها و بیماری‌های پوستی مانند اگزما علائمی در این ناحیه ایجاد می‌کنند.

۶.خشکی پوست کف پا

خشکی کف پا به علت ازدست‌دادن رطوبت این ناحیه ایجاد می‌شود. اصطکاک کف پا از دلایل اصلی بروز این مشکل است. گاهی ممکن است از صابون‌های قوی یا سنگ‌پا استفاده کنید. در نتیجه باعث خشکی کف پا می‌شوند. اگر پوست اطراف پاشنه ترک خورده، خشک یا پوسته‌پوسته‌شده است، احتمال دارد نشانه بیماری تیروئید باشد.

۷.خشکی پوست آرنج

دلایل مختلفی باعث خشکی آرنج می‌شوند. این ناحیه به دلیل اصطکاک زیاد و ایجاد فشار روی آن گاهی خشک می‌شود. همچنین تغییرات آب‌وهوا، کمبود آب بدن و تحریک به دلیل جنس لباس از دلایل دیگر بروز این عارضه است. بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، اگزما، دیابت و تیروئید می‌توانند روی پوست آرنج تاثیر بگذارند.

۸. خشکی پوست دست

پوست دست معمولا به علت شستشوی مداوم دچار این عارضه می‌شود. افرادی که به دلیل نوع شغل یا وسواس باید دست‌های خود را چندین بار در ساعت بشویند، معمولا با این مشکل مواجه می‌شوند. برخی افراد نیز در زمستان به دلیل سرد و خشک بودن هوا این عارضه را تجربه می‌کنند. برای درمان خشکی دست باید پس از هر بار شستشو از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید