اختلال در خواب منجر به افسردگی می‌شود؟

محققان معتقدند افرادی که درخواب دچار آپنه می‌شوند، ممکن است به افسردگی دچار شوند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از العین؛ نویسندگان یک مطالعه بزرگ در مورد آپنه خواب می‌گویند که آپنه انسدادی خواب (OSA) یک مشکل رایج است که بر تنفس فرد در هنگام خواب تأثیر می‌گذارد، زیرا هوا نمی‌تواند به طور طبیعی به ریه‌ها جریان یابد.

انسداد جریان هوا معمولاً به دلیل تجزیه بافت‌های نرم پشت گلو (راه هوایی فوقانی) و زبان در هنگام خواب صورت می‌گیرد.

آنها دریافتند که آپنه خواب می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. اگر با خروپف از خواب بیدار می‌شوید، تنفس شما قطع می‌شود یا در نیمه شب نفس نفس می‌زنید، ممکن است دچار آپنه خواب شده باشید.

بر اساس گزارش هاروارد بهداشت، این مطالعه که خلبانان خطوط هوایی سعودی را مورد بررسی قرار داد، مشخص کرد که غربالگری پرسنل در این حرفه پرخطر باید در نظر گرفته شود.

خستگی، افسردگی و بی خوابی می‌تواند از پیامد‌های آپنه خواب باشد و باید به موقع ارزیابی و درمان شود.

اگر آپنه انسدادی خواب دارید، بافت‌های گلوی شما در طول خواب شل می‌شوند و به‌طور دوره‌ای راه هوایی شما را مسدود می‌کنند و باعث آپنه مختل کننده خواب می‌شوند.

بیخوابی: به گفته نویسندگان این مطالعه، یک سوم از شرکت کنندگان در شروع یا حفظ خواب مشکل داشتند (بی خوابی)، ۳۳ درصد خستگی، ۳۵.۹ درصد افسردگی و ۲۳.۱ درصد خواب آلودگی بیش از حد در طول روز داشتند. حتی اگر بتوانید به خواب بروید، آپنه می‌تواند شما را از خواب بیدار کند و دوباره به خواب رفتن را دشوار کند.

افسردگی:  بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب سلامت ضعیفی دارند و سلامت روانی اجتماعی و عملکرد روزانه آن‌ها نیز مختل می‌شود، زیرا خواب آشفته می‌تواند باعث تمرکز ضعیف، مشکلات خلقی، اضطراب و اختلال افسردگی اساسی شود.

مشکلات قلبی: کاهش ناگهانی سطح اکسیژن خون که در حین آپنه خواب رخ می‌دهد، فشار خون را افزایش می‌دهد و بر سیستم قلبی عروقی فشار وارد می‌کند.

داشتن آپنه انسدادی خواب همچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا (فشار خون بالا)، حمله قلبی مکرر، سکته مغزی و ضربان قلب غیر طبیعی مانند فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهد. برای باز نگه داشتن راه هوایی، توصیه می‌شود به پهلو یا روی شکم بخوابید تا به توقف تنفس سبک کمک کنید.

برای موارد جدی تر، باید با پزشک متخصص مشورت شود، زیرا صاحبان آن‌ها ممکن است به یک دستگاه فشار مثبت مداوم برای راه هوایی نیاز داشته باشند که جریان مداوم اکسیژن را به بینی و دهان برای تنفس طبیعی حفظ کند.


 

دیدگاه تان را بنویسید