آبمیوه در رژیم غذایی نوزاد موجب چاقی می شود؟

به گفته محققان، گنجاندن آب میوه در رژیم غذایی نوزادان قبل از یک سالگی با مصرف بیشتر نوشیدنی‌های مملو از قند در اوایل یا اواسط کودکی مرتبط است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیسن نت، نتایج یک مطالعه جدید بر روی بیش از ۴۰۰۰ نوزاد نشان می‌دهد که دادن آب میوه به کودک در اوایل زندگی می‌تواند منجر به مصرف بیشتر نوشیدنی‌های شیرین در اواخر دوران کودکی شده و احتمال چاقی و پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد.

محققان معتقدند نوزادان و کودکان واقعاً به آب میوه نیاز ندارند چراکه آبمیوه حاوی غلظت بالای قند و فاقد فیبر است.

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که آبمیوه ۱۰۰% در رژیم غذایی نوزادان قبل از ۱۲ ماهگی وارد نشود.

با این حال، اغلب به نوزادان آبمیوه داده می‌شود و برای ارزیابی اثرات آن بر کودکان، تیم تحقیق داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۴۰۶۷ مادر آمریکایی را بررسی کردند. سلامت فرزندان این زنان از بدو تولد تا سن ۷ سالگی پیگیری شد.

یک چهارم مادران گفتند که قبل از ۶ ماهگی به فرزندان خود آبمیوه داده اند، ۴۹ درصد بین ۶ تا ۱۲ ماهگی و ۲۶ درصد پس از ۱۲ ماهگی این کار را انجام داده بودند.

این تیم دریافتند کودکانی که خیلی زود با آبمیوه آشنا شده بودند، ۵۰ درصد بیشتر احتمال داشت که در دوران کودکی مقدار زیادی آبمیوه بنوشند و ۶۰ درصد بیشتر احتمال دارد که مقدار زیادی نوشابه مصرف کنند. مصرف روزانه آب آنها نیز در مقایسه با کودکانی که در اوایل دوران نوزادی آبمیوه نگرفته بودند، کمتر بود.

محققان خاطرنشان کردند که کلمه "آبمیوه" می‌تواند به معنای آب میوه ۱۰۰ درصدی، پانچ میوه، نوشیدنی آب میوه و سایر نوشیدنی‌ها باشد که سایر نوشیدنی‌ها می‌تواند با قند یا شربت فروکتوز شیرین شده باشد و حاوی برخی رنگ‌های خوراکی هم باشد.

به گفته محققان، هر چه بیشتر به کودکان آب میوه و سایر نوشیدنی‌های شیرین داده شود، با بهانه بی مزه بودن، آب کمتری می‌خواهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید