اهمیت معاینات بینایی در نوزادان

یک چشم پزشک به تشریح معاینه و بررسی بینایی در نوزادان و شیرخواران پرداخت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، حمید ریاضی چشم پزشک با حضور در شبکه سلامت اظهار کرد: هنگام تولد نوزاد سیستم بینایی یک سیستم تکامل نیافته است و در طول سال اول زندگی نوزاد این سیستم تکامل پیدا می‌کند، مشکلات احتمالی در طول سال اول نقش مهمی در تکامل بینایی نوزاد و جلوگیری از مشکلات ناشی از اختلال در بینایی نظیر مشکلات یادگیری خواهد شد.

ریاضی با اشاره به اینکه اگر بیماری‌های چشمی نوزادان خصوصاً بیماری‌های آب مروارید و آب سیاه تحت درمان قرار گیرد نتیجه خوبی خواهد داشت افزود: این امر در مورد نوزادانی که حاصل ازدواج فامیلی هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.

او با اشاره به اینکه گاهی اوقات چشم نوزادان دچار انحراف به داخل یا خارج می‌شود و حرکت چشم‌ها با هم هماهنگی ندارند ادامه داد: این حالت را استرابیسم یا انحراف چشم می‌گویند، در صورتی که انحراف چشم تا سه یا چهار ماهگی خود به خود برطرف نشود باید نوزاد تحت درمان قرار بگیرد.

این چشم پزشک با اشاره به اینکه به دلیل ثابت ماندن یک چشم در زمان حرکت چشم دیگر و تفاوت فاحش بین حرکات دو چشم باید نوزاد را حتی پیش از سه یا چهار ماهگی نزد پزشک متخصص برد تا مورد معاینه قرار بگیرد عنوان کرد: زمان تشخیص انحراف چشم بسیار مهم است، چون بیماری‌هایی مثل تنبلی چشم یا آمبلیوپی در واقع به دلیل استرابیسم و یا انحراف چشم درمان نشده به وجود می‌آید.

ریاضی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین لحظات زمانی است که یک کودک برای اولین بار چشمان خود را باز می‌کند و با اطرافیان ارتباط برقرار می‌کند گفت:، اما اگر این کار به درستی انجام نشود نگران نباشید بهبود سیستم تصویری یک نوزاد تازه متولد شده زمان می‌برد.

او تصریح کرد: دانستن نقاط عطف رشد دیداری کودک و آنچه می‌توان برای کمک به او انجام داد می‌تواند شما را مطمئن کند که فرزند شما به طور صحیح می‌بیند و از جهان خود لذت خواهد برد.

 

دیدگاه تان را بنویسید