چند اقدام ساده برای افزایش شانس بارداری

متخصصان استرالیایی می‌گویند با برخی اقدامات ساده می‌توان شانس بارداری و فرزندآوری در زوجین را افزایش داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اس بی اس، فرزندآوری یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های زندگی مشترک هر زوجی است. با این حال، متاسفانه برخی افراد به دلایل مختلفی دچار ناباروری هستند و نمی‌توانند صاحب فرزند شوند. در برخی موارد این ناباروری تنها به وسیله مراجعه به پزشک قابل حل است و گاهی می‌توان با رعایت برخی نکات ساده شانس باروری را افزایش داد.

تحقیقات نشان داده است یک زوج از هر شش زوج استرالیایی با معضل فرزندآوری و بارداری مواجه است. خبر خوب اینکه با رعایت رژیم غذایی مناسب می‌توانید شانس خود برای بارداری را افزایش دهید. در این مطلب به مواد غذایی که شانس فرزندآوری را در زوجین افزایش می‌دهد می‌پردازیم:

کاهش مصرف غذا‌های فرآوری شده و افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات

تحقیقات متعدد و بی شماری نشان داده است که مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه به چه میزان می‌تواند بر روی افزایش شانس باروری تاثیرگذار باشد. برای مثال، یک تحقیق که در سال ۲۰۱۷ در یونان انجام گرفت، نشان داد زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی کرده و حجم بالایی از میوه‌ها و سبزیجات مصرف می‌کنند شانس بیشتری برای بارداری و لقاح مصنوعی دارند.

از طرفی داشتن رژیم غذایی غنی از مواد غذایی فرآوری شده و کنسروی می‌تواند تاثیر منفی بر باروری داشته باشد. از همین روی، زوجینی که به دنبال فرزندآوری هستند باید مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش داده و از فرآورده‌های غذایی و کنسروی کمتر استفاده کنند.

کاهش مصرف گوشت قرمز و حذف گوشت‌های فرآوری شده از رژیم غذایی

متخصصان زنان و زایمان به زوجینی که به دنبال بارداری هستند، توصیه می‌کنند در هفته تنها یک تا دو وعده گوشت قرمز بدون چربی مصرف کنند. این زوجین باید گوشت‌های قرمز فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. این گوشت‌ها سرشار از اسید‌های چرب ترانس هستند که برای این زوجین مناسب نیست.

این زوجین می‌توانند از منابع پروتئینی گیاهی مانند حبوبات، عدس و دانه‌ها بهره بگیرند. البته سویا برای زنانی که به دنبال بارداری هستند مضر است.

مصرف بیشتر ماهی

متخصصان از دیرباز به فواید اسید چرب امگا ۳ در افزایش قدرت باروری پی برده بودند. این اسید چرب به وفور در ماهی وجود دارد. توصیه می‌شود ۲ تا ۳ وعده در هفته ماهی‌هایی مانند ساردین و ماهی آزاد مصرف کنید.

قطع مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گازدار

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ بر روی بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ زن انجام شد، نشان داد زنانی که روزانه بیش از ۳ بار از نوشیدنی‌های گازدار و شیرین استفاده می‌کنند به میزان ۵۲ درصد نسبت به زنان دیگر نرخ باروری آن‌ها کاهش می‌یابد. به همین دلیل به زنانی که به دنبال بارداری هستند توصیه می‌شود از آب به جای نوشیدنی‌های دیگر استفاده کنند.

بارداری در برخی افراد فرآیندی بلند مدت و زمان بر است. به همین دلیل توصیه عمومی این است که زوجین در کنار رعایت موارد ذکر شده، تلاش خود را برای بارداری انجام داده و ناامید نشوند.

دیدگاه تان را بنویسید