ورزش‌های مناسب برای دوران بارداری

ورزش مناسب در طول بارداری، به کاهش استرس و افزایش انرژی در این دوران کمک ویژه‌ای می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دغدغه بسیاری از خانم‌های باردار این است که چطور در این دوران ورزش کنند تا چاق نشوند و سلامت بمانند. برای بیشتر خانم‌ها، ورزش کردن در دوران بارداری، کاملا بی‌خطر است. ورزش کردن در این دوران حساس، برای کنترل میزان بالا رفتن وزن، رفع یبوست، به حداقل رساندن خطر دیابت بارداری، کمک به خلق و خو و بالا بردن سطح انرژی توصیه می‌شود. بنابراین برای سلامتی بیشتر می توانید با پزشک خود درباره انجام ورزش‌های زیر مشورت کنید.

یوگا

یوگا قدرت بدنی  را افزایش داده و تعادل عضله‌ها را نگه می‌دارد، همچنین فشار خون را پایین می‌آورد و درست نفس کشیدن را یادتان می‌دهد. همه این‌ها در طول بارداری و حتی زایمان به کار می‌آیند. زمانی یوگا می‌تواند با افزایش تراکم مواد معدنی استخوان از پوکی استخوان پیشگیری کند که وارد دوران یائسگی شده‌اید. اگر از قبل، ورزش یوگا را انجام می‌دادید، به کارتان ادامه دهید. حتما مربی را از اینکه باردارید مطلع کنید. چون برخی از حرکت‌های یوگا، مناسب خانم‌های باردار نیست.

 پیلاتس

پیلاتس می‌تواند در دو مشکلی که هنگام بارداری با آن‌ها مواجه می‌شوید، کمکتان کند: تعادل و درد پایین کمر. پیلاتس عضله‌های هسته بدن را تقویت می‌کند. برخی از حرکت‌های پیلاتس با دستگاه و برخی بدون آن انجام می‌شود. اولین دوره تمرینتان باید روی افزایش قدرت تمرکز کند. در دوره‌های بعدی قدرت و تعادل خود را به کار ببندید. از حرکت‌هایی بپرهیزید که در آن باید روی پشت دراز بکشید یا میان تنه را تا کنید.

تمرین با وزنه

تحقیق‌ها نشان داده است انجام ورزش قدرتی با شدت پایین ۲ بار در هفته، هیچ خطری ندارد و به زایمان کمک می‌کند. تمرین با وزنه تمرین با وزنه، قدرت کلی بدنتان را افزایش می‌دهد. کمک می‌کند وزن اضافه شده در این دوره را راحت‌تر حمل کنید. همچنین زایمان ساده‌تری داشته باشید. می‌توانید در باشگاه از وزنه‌های آزاد استفاده یا با دستگاه‌های مختلف کار کنید. از انجام حرکت‌هایی بپرهیزید که روی شکم یا کمر فشار زیادی می‌آورند. بهتر است این نوع ورزش‌ها را حتما کنار یک مربی انجام دهید. 

پیاده روی

پیاده روی پیاده روی چیزی است که بدنمان برای انجامش ساخته شده و ورزشی عالی برای دوران بارداری به حساب می‌آید. دست‌های خود را در طول پیاده روی بی‌کار نگذارید و با تکان دادنشان، به تقویت بالا تنه کمک کنید. با بالا بردن سرعت در پیاده روی نیز می‌توانید به سادگی ضربان قلبتان را افزایش دهید. اگر از قبل پیاده‌روی نمی‌کردید، با ۱۰ دقیقه در روز و سه تا پنج مرتبه در هفته شروع کنید. به مرور، تا ۳۰ دقیقه در روز، زمان را افزایش دهید. 

شنا

شنا و ایروبیک آبی در طول بارداری، استخر دوست شما است. شنا فشار کمی روی بدن می‌آورد و دیگر نگران افتادن هم نیستید. اگر از قبل ورزش‌های آبی انجام می‌دادید، نیازی به تغییر رویه ندارید. مانند دیگر ورزش‌ها، زیاد میان تنه را خم نکنید و حواستان به محدودیت انرژی‌تان باشد. اگر خسته شدید، اصلا به خود فشار نیاورید و فقط از استخر خارج شوید. سه تا پنج مرتبه در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه.

 

دیدگاه تان را بنویسید