چرا برخی بیماران کلیوی بیشتر در صف انتظار پیوند قرار می‌گیرند؟

محققان بیمارستان بریگهام به شرح اینکه چرا برخی از بیماران کلیوی بیشتر در لیست انتظار برای پیوند قرار می‌گیرند، پرداختند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌ به نقل از مدیکال اکسپرس، مطالعه جدیدی که توسط تیمی از محققان بیمارستان بریگهام انجام شد، نشان داد افراد مبتلا به بیماری کلیوی مرحله آخر (ESKD) دیگر کلیه‌های قابل دوام ندارند که به طور موثر خون را فیلتر کنند؛ بنابراین بدون درمان سطح خطرناکی از پسماند‌های زیستی در بدن باقی می‌ماند.

برای این بیماران گزینه‌های درمانی کمی وجود دارد: دیالیز یا پیوند کلیه. پیوند کلیه اغلب بهترین گزینه برای بیماران است، اما برای دریافت پیوند، بیماران باید توسط مرکز دیالیز خود به لیست انتظار ارجاع داده شوند.

برای ارزیابی معیار‌های کیفیت موجود مراکز دیالیز، محققان از داده‌های USRDS استفاده کردند و پس از حذف بیمارانی که در مراکز بدون رتبه حضور داشتند یا قبلا پیوند دریافت کرده بودند۵۰۷ هزار و ۵۸۱ سال تجربه بیمار از ۶ هزار و  ۶۶۱ مرکز منحصر به فرد گرفته شد. محققان از این داده‌ها برای تعیین اینکه آیا ویژگی‌های لیست انتظار بیمار، مرکز درمانی یا پیوند کلیه با رتبه بندی مربوط به مرکز دیالیز مرتبط است یا خیر، استفاده کردند.

نویسندگان امیدوارند ادغام نرخ‌های لیست انتظار با رتبه‌های فعلی DFC باعث افزایش نرخ ارجاع و به نوبه خود، افزایش کیفیت کلی امکانات در سراسر کشور شود.

جوئل آدلر، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: در پایان روز ما در حال تلاش برای توانمندسازی بیماران برای تصمیم گیری خوب و آگاهانه در مورد امکانات دیالیز هستیم. برای بیمارانی که این سیستم را تجربه و بر اساس این معیار‌های کیفیت تصمیم گیری می‌کنند، بسیار مهم است که ما متغیر‌هایی مانند نرخ لیست انتظار را ادغام کنیم که می‌تواند نتایج درمان بیمار را به طور اساسی تغییر دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید