پیشگیری از بیماری کلیوی با چند راهکار ساده

متخصصان انگلیسی می‌گویند می‌توان با برخی اقدامات ساده از ابتلا به سنگ کلیه جلوگیری کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اکسپرس، سنگ کلیه یکی از بیماری‌های شایع کلیوی است که در برخی موارد می‌تواند همراه با درد‌های طاقت فرسا بروز کند. از هر ۱۱ نفر، یک نفر در طول عمر خود به سنگ کلیه مبتلا می‌شود. خوشبختانه می‌توان با اقداماتی ساده خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش داد.

سنگ کلیه یک شیء سفت است که از مواد معدنی همچون کلسیم و نمک تشکیل شده است. این موضوع می‌تواند در یک کلیه و یا هر دو بروز کند. سنگ کلیه می‌تواند کوچک باشد به طوری که فرد نسبت به آن آگاهی نیابد و از طریق ادرار دفع شود.

این بیماری به طور عمومی در افراد بالای ۳۰ سال بروز می‌کند. تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان داده است افراد در سن ۴۵ سالگی در بیشترین خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند.

به طور عمومی متخصصان سنگ کلیه را براساس اندازه آن دسته بندی می‌کنند. برخی از آن‌ها اندازه دانه رس کوچک هستند. با این حال، کمتر کسی می‌داند که سنگ کلیه می‌تواند رشد کرده و به اندازه یک توپ گلف شود. در این شرایط فرد از درد وحشتناک کلیه رنج خواهد برد.

سنگ کلیه از جنبه موادی که از آن ساخته می‌شود به ۳ دسته طبقه بندی می‌شوند:

۱- سنگ‌های کلسیمی که شایع‌ترین نوع سنگ کلیه هستند.
۲- سنگ‌های استروویت که به دلیل عفونت‌های ادراری بروز می‌کنند.
۳- سنگ‌های اوریک اسیدی که به دلیل تراکم اسید در ادرار تولید می‌شود.

رایج‌ترین علائم ابتلا به سنگ کلیه شامل مواردی همچون درد در شکم، درد‌های موجی شکل شدید و حالت تهوع و استفراغ می‌شود. درد‌های کلیوی به ویژه درد‌های ناشی از سنگ‌های بزرگ بسیار شدید بوده و رنج آور است.

سبک زندگی و رژیم غذایی تاثیر زیادی در بروز سنگ کلیه دارند. متخصصان می‌گویند موارد ذیل خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد افزایش می‌دهد:

۱- داشتن رژیم غذایی غنی از پروتئین و فیبر کم
۲- عدم فعالیت کافی یا افرادی که بستری هستند
۳- داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به سنگ کلیه
۴- ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری و ریفلاکس ادراری
۵- سابقه ابتلا به سنگ کلیه در گذشته
۶- به اندازه کافی دفع نکردن ادرار

گرچه سنگ کلیه یکی از بیماری‌های دردناک است اما می‌توان با اقداماتی ساده آن را درمان یا از بروز آن جلوگیری کنید. از جمله این اقدامات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- نوشیدن آب کافی
۲- مصرف کمتر نمک
۳- مصرف کمتر گوشت
۴- مصرف کلسیم کافی
۵- عدم مصرف نوشیدنی‌های گازدار

 

دیدگاه تان را بنویسید