درمان عفونت‌های کلیه بدون استفاده از آنتی بیوتیک

تیمی از دانشمندان در تازه‌ترین یافته‌های خود موفق به کشف روش جدیدی برای درمان عفونت‌های کلیه بدون استفاده از آنتی بیوتیک شدند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیکال اکسپرس، تیمی از دانشمندان در تازه‌ترین یافته‌های خود به نتایج مهمی درباره روش‌های جایگزین برای درمان عفونت‌های کلیه دست یافتند. 

این مطالعه که در مجله نیچر منتشر شده است به بررسی  چگونگی امکان مبارزه با عفونت داخلی کلیه‌ها بدون استفاده از آنتی بیوتیک می‌پردازد،  با این دانش که در نهایت آنتی بیوتیک‌ها موثر نیستند.

طبق آمار عفونت‌های دستگاه ادراری یا عفونت ادراری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های ایجادکننده باکتری در افراد در هر سنی است. هنگامی که باکتری‌ها از مثانه به کلیه می‌رسند، باعث تشدید عفونت‌های ادراری می‌شود. 

هر ساله زنان و مردان زیادی به عفونت کلیه دچار می‌شوند. عفونت کلیه ممکن است باعث تب بالا، آسیب دائمی به کلیه و یا حتی سپسیس شود. داده‌های بیشتر نشان می‌دهد که موارد UTI مقاوم در برابر آنتی بیوتیک در حال افزایش بوده و راه را برای عفونت‌های جدی بیشتر کلیه به وجود می‌آورد.

به طور خاص تیم تحقیقاتی کشف کرد نوعی سلول در کلیه به نام سلول‌های مقطعی هم باکتری مصرف می‌کند و هم اسید ترشح می‌کند، این یک فرآیند بوده و به عنوان فاگوسیتوز شناخته می‌شود و از نظر تاریخی این توانایی فقط در گلبول‌های سفید خون بوده است.

دکتر اندرو شوادرر، استاد اطفال در دانشکده پزشکی IU و یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه گفت: اگر بخواهید فعالیت گلبول‌های سفید خون را برای درمان عفونت افزایش دهید، کل بدن فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهید. ما دریافتیم  این سلول‌ها به همان روش کار می‌کنند، اما فقط در کلیه وجود دارند؛ ایده این است که با این روش ما در نهایت قادر خواهیم بود آنتی بیوتیک درمانی را جایگزین یا تکمیل کنیم.

او افزود: سلول‌های متقاطع در خروجی کلیه وجود دارند و می‌توانند به عنوان محافظ آن عمل کنند. آن‌ها اولین جزئی هستند که باعث حمله باکتری‌ها از طریق مثانه به کلیه شده و سپس اسید را برای خنثی سازی ترشح می‌کنند.

محققان در ابتدا این مسیر را با استفاده از توالی RNA تک سلولی که از طریق هسته ژنومی پیش بینی کردند. آن‌ها با استفاده از بافت کلیه طبیعی انسان، قادر به تعیین توالی هر سلول مقطعی به صورت جداگانه بودند. این روش به آن‌ها این امکان را می‌داد که  آنچه در درون یک نوع سلول در مقابل سلول دیگر رخ می‌دهد، تشخیص دهند. هنگامی که یک نرم افزار پیشرفته سلول‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کرد، توانایی فاگوسیتوز این سلول به عنوان عملکرد اصلی پیش بینی می‌شد.

ویجای ساکسنا، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: این جالب بود که ما با بافت انسان شروع به کار کردیم. ما یک روش بسیار مغرضانه برای مطالعه عملکرد سلولی پیش گرفتیم. 

استفاده از مرکز تصویربرداری اوبراین دانشکده پزشکی IU، یکی از تنها سه مورد موجود در جهان، به محققان امکان تصویربرداری از موش‌ها در زمان واقعی را داده و نتایج زنده‌ای را ارائه می‌دهد. این روش نسبت به سیستم کشت سلولی ارجح بوده که ممکن است منعکس کننده آنچه در بدن انسان اتفاق می‌افتد، باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید