بیماران کرونایی مشکلات روحی خود را جدی بگیرند

ناطری گفت: ویروس کرونا می‌تواند منجر به بیماری‌های روحی شود، بنابراین بیماران باید تاثیرات روحی ناشی از کرونا را جدی بگیرند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، علی ناظری روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع کووید ۱۹ با اثرات روانشناسی و روانپزشکی متعددی در سطح جامعه مواجه هستیم. موضوع اول در مورد اثراتی است که شیوع این پاندمی بر کل جامعه گذاشته است، این بیماری بسیار مسری است و درمان قطعی ندارد. به همین دلیل در این مدت تمام افراد مدام نگران سلامتی خودشان بودند و دغدغه حفظ مراقبت و سلامت و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را داشته‌اند.

او افزود: دغدغه دیگر مردم توجه به عدم انتقال ویروس به خانواده و افراد جامعه است که این دغدغه مندی‌ منجر به ایجاد استرس، اضطراب، نگرانی، احساس مسئولیت مفرط و بروز زمینه‌هایی از وسواس در رعایت نکات بهداشتی می شود. همچنین در افراد مستعدتر و مضطرب‌تر زمینه‌هایی از حالت‌های افراطی ایجاد می‌شود به گونه‌ای که بسیاری از افرادی که به نوعی در مطب‌های روانپزشکی نیاز به مراجعه داشتند در این یکی دو سال اخیر مجدداً برای دریافت مشاوره به روان پزشک خود مراجعه می‌کنند تا هم بر اعصاب خود مسلط باشند و هم بتوانند به خوبی این ویروس را کنترل کنند.

او ادامه داد: یکی از توصیه‌های ما این است که افراد مستعد موارد روانپزشکی، این شرایط پاندمی را جدی بگیرند و با مشاورین خود صحبت کنند و در ارتباط باشند تا بدانند کدام رفتارشان افراطی و کدام متعادل است. همچنین اگر گاهی نیازمند درمان‌های روانپزشکی هستند از خدمات مورد نیاز استفاده کنند؛ زیرا همین کنترل مسائل اعصاب و روان می‌تواند بر کنترل ویروس در خانواده‌ها نیز موثر و آرامش بخش باشد.

ناظری ادامه داد: موضوع بعدی در مورد افرادی است که به کرونا مبتلا می‌شوند و در ایامی که درگیر بیماری هستند به دلیل رنج تنفسی و فشار مشکلاتی که روی جسم شان وارد می‌شود و یا حتی به دلیل قرار گرفتن در فضای آی سی یو و مواجهه با بیماران بدحال دچار گرفتاری‌هایی مثل حالت انزوا و افسردگی میشوند؛ زیرا به عنوان یک اصل پزشکی یکی از مهمترین راهکار‌های پیشگیری از سرایت ویروس قرنطینه فرد مبتلا است و این  قرنطینه می‌تواند فشار روانی زیادی برای افراد ایجاد کند.

این روانپزشک عنوان کرد: خوشبختانه در کشور ما خدمات مشاوره برای این افراد چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی صورت می‌گیرد. اما در برخی موارد ممکن است فرد دچار اضطراب‌های بیمارگونه شدیدی شود و نیازمند دریافت داروی همزمان با دارو‌های درمان کووید باشد.

او گفت: در مرحله آخر به افرادی می‌رسیم که به بیماری کرونا مبتلا شده اند، درمان شده اند و در حال حاضر نیازمند مداخلات درمانی روانپزشکی هستند، زیرا به افسردگی و یا وسواس مبتلا می‌شوند که باید به صورت جدی تحت درمان بگیرند. این افراد به دلیل اینکه پس از درمان به راحتی نمی‌توانند در محل کار و خانواده قرار بگیرند و اطرافیانشان نگران ابتلا از طریق آن فرد هستند به شدت دچار فشار روحی روانی می‌شوند.

این روانپزشک افزود: در مواردی ممکن است فرد دچار عذاب وجدان بیماری شود، زیرا فکر می‌کند در ابتلای خود و خانواده و اطرافیانش نقش منفی داشته است یا گاه ممکن است احساسات منفی مانند خشم در آن‌ها ایجاد شود که ممکن است فکر کنند اطرافیانشان باعث و بانی ابتلاء آن‌ها شدند.

او اظهار کرد: همه این موارد نیازمند مداخلات روان پزشکی و روانشناسی است همچنین این افراد باید آموزش داده شوند، زیرا ما در مواردی شاهد این مسئله هستیم که فرد تصور می‌کند، چون به بیماری مبتلا شده دیگر درگیر نخواهد شد و شیوه نامه‌های بهداشتی را مثل قبل رعایت نمی‌کند و همین مسئله می‌تواند سلامتی خود و اطرافیانش را به خطر بیندازد و منجر به تداوم زنجیره انتقال ویروس در سطح جامعه شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید