سازمان بهداشت جهانی و برخی کشورها بررسی و آزمایش داروهای سنتی برای درمان کرونا را به شکل جدی آغاز کردند.

به گزارش جماران، سازمان جهانی بهداشت تصمیم دارد داروی مالاریا را روی بیماران مبتلا به کووید۱۹ آزمایش کند. در این دارو از گونه‌ای از گیاه آرتمیزیا (artemisia) استفاده شده که در ماداگاسکار پرورش داده می‌شود.

این کشور جزیره‌ای واقع در شرق قاره آفریقا سال گذشته اعلام کرد که با نوشیدن یک نوع چای حاوی عصاره آرتمیزیا می‌توان با ویروس کرونا مقابله کرد؛ ادعایی که توجه بسیاری را جلب کرد.

با این وجود تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آرتمیزیا می‌تواند با کووید۱۹ مقابله کند، یافت نشده است.

 

موضع سازمان جهانی بهداشت درباره آرتمیزیا

داروی Artesunate یکی از سه داروی جدیدی است که قرار است روی مبتلایان به کووید۱۹ آزمایش شود. این دارو که از گیاه آرتمیزیا گرفته شده، دهها سال است که برای درمان مالاریا استفاده می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این دارو روی بیماران مبتلا به کووید۱۹ موثر است، به دست نیاورده است. با این وجود به ماداگاسکار برای آزمایش آن و دیگر عصاره‌های گیاهی روی بیماران کمک می‌کند و تاکید دارد که قبل از هر نوع نتیجه گیری، داده‌ها باید بصورت علمی ارزیابی شوند.

این گیاه از کجا می‌آید؟

گیاه آرتمیزیا اصالتا یک گیاه آسیایی است اما در بسیاری از نقاط جهان که هوایی گرم و آفتابی دارند نیز رشد می‌کند.

این دارو بیش از ۲ هزار سال است که در طب سنتی چین برای درمان بیماریهایی همچون مالاریا، تسکین درد و کاهش تب استفاده می‌شود. این گیاه در طب سنتی چین به qinghao معروف است و گاه در نوشیدنی‌های الکلی نیز استفاده می‌شود.

رئیس جمهوری ماداگاسکار سال گذشته اعلام کرد که نوشیدنی که با این گیاه تهیه شده، روی بیماران کووید۱۹ موثر بوده است. اما ترکیب دقیق محتویات این نوشیدنی مشخص نیست؛ اگرچه دولت می‌گوید بیش از ۶۰ درصد از آن گیاه آرتمیزیا بوده است.

گفته می‌شود از گیاه «راوینتسارا» نیز در تهیه این نوشیدنی استفاده شده است.

پیش از این دانشمندان آلمانی و دانمارکی عصاره گیاه artemisia annua را آزمایش کرده‌اند و می‌گویند که این محلول در آزمایشگاه تاثیری روی ویروس کرونا نداشته است. با این حال گفته می‌شود که در جریان تحقیقات آنها (که هنوز توسط هیچ دانشمند دیگری بطور مستقل بررسی نشده) مشخص شده که ترکیب این عصاره با اتانول خالص یا آب مقطر، باعث پیدا شدن نوعی فعالیت ضد ویروسی در محلول شده است.

چین نیز بطور مستقل آزمایشات خود را بر اساس داروهای سنتی که در آنها از گیاه artemisia annua استفاده می‌شود، شروع کرده است. بطور کلی دانشمندان چینی از پیشگامان استفاده از این گیاه محسوب می‌شوند؛ آنها وقتی در دهه ۱۹۷۰ میلادی در جستجوی درمانی برای مالاریا بودند، خواص درمانی این گیاه را کشف کردند.

به گزارش یورونیوز، درمانهای ترکیبی مبتنی بر آرتمیزیا که به اختصار به آنها ACTs گفته می شود (Artemisinin-based combination therapies) از سوی سازمان جهانی بهداشت نیز برای درمان مالاریا توصیه شده است.

این داروها تعداد انگل‌های مالاریا را در بدن کاهش می‌دهند و به همین دلیل استفاده از آنها در کشورهایی که بیماری مالاریا رواج داشته، یک عامل کلیدی در کاهش شمار مبتلایان در ۱۵ سال گذشته بوده است. با این وجود گاه استفاده زیاد، باعث افزایش مقاومت انگل‌ها در مقابل دارو شده است.

 

 

فرضیه منشأ ویروس کرونا 

سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز پنج‌شنبه در ادامۀ جستجوها برای یافتن منشاء ویروس سارس‌-کووید-۲ از همه کشورها به ویژه چین (که همچنان مشکوک است این ویروس از یکی از آزمایشگاههای آن خارج شده) درخواست کرد تا «همه داده‌های خود دربارۀ این ویروس» را منتشر کنند.

بیانیه با اشاره به ادعای چین مبنی بر اینکه این سازمان تحت فشارهای سیاسی مشغول تحقیق دربارۀ این ویروس است، اعلام داشت: «به طور خاص، برای رسیدگی به فرضیه منشاء آزمایشگاهی، مهم است که به تمام داده‌های خام دسترسی داشته باشیم و بهترین شیوه‌های علمی را در نظر بگیریم.»

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که پیتر امبارک، رئیس هیأت دانشمندان بین‌المللی که از سوی سازمان جهانی بهداشت برای تشخیص منشاء کووید به چین فرستاده شده بود، می‌گوید احتمال نشت این ویروس از آزمایشگاه ووهان (شهری که اولین موارد ابتلا به کووید۱۹ در پایان سال ۲۰۱۹ در آنجا شناسایی شد) همچنان یکی از مفروضات قابل بررسی است.

پیتر امبارک در جریان گفتگوی اخیر خود با شبکه خبری TV2 دانمارک گفت: «یکی از کارمندان آزمایشگاه که هنگام گرفتن نمونه در آن محل آلوده شده، یکی از فرضیه‌های احتمالی است. این جایی است که احتمالا ویروس مستقیماً از خفاش‌ها به انسان منتقل شده است.»

او در ادامه سخنانش بسیار از دولت چین انتقاد کرد و گفت در جریان ماموریتشان به چین، برای اعضای تیمش بسیار سخت بوده تا بتوانند دربارۀ این فرضیه با دانشمندان چینی گفتگو کنند.

نمایندگان سازمان جهانی بهداشت در جریان سفر خود به چین، مجوز بازدید از دو آزمایشگاه را که در آنجا دربارۀ خفاش‌ها تحقیق می‌شد دریافت کرده بودند؛ با این وجود پیتر امبارک گفت: «در جریان این بازدیدها، ما حق صحبت و طرح سوال را داشتیم اما به ما اجازه داده نشد که به اسناد و مدارک دسترسی پیدا کنیم.»

او افزود که هیچ خفاشی در ووهان چین و طبیعت اطراف آن زندگی نمی‌کند و به همین دلیل تنها کارکنان آزمایشگاههای شهر که روی خفاش‌ها کار می‌کردند، با آنها تماس مستقیم داشته‌اند و همین افراد مشکوک هستند که عامل انتقال ویروس سارس‌-کووید-۲ هستند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه اخیر خود اعلام کرده که «برای آنکه بتوانیم فرضیه منشاء آزمایشگاهی را بررسی کنیم، دسترسی به همه داده‌های خام مهم است» و برای این کار، تجزیه و تحلیل و بهبود پروتکل‌های امنیتی در تمام آزمایشگاه‌های جهان «از جمله چین» برای ایجاد امنیت جمعی، یک گام اساسی است.

سازمان ضمن تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید به موضوع دسترسی به داده‌ها «نگاه سیاسی» داشت، اعلام می‌دارد: «بسیار مهم و حیاتی است که بدانیم اپیدمی کووید۱۹ چگونه و از کجا شروع شده است.»

واکنش چین به بیانیه سازمان جهانی بهداشت

چین روز جمعه با درخواست این سازمان برای انجام تحقیقات جدید در خاک خود با هدف یافتن منشاء کووید۱۹ مخالفت کرد.

ما ژائوکسو، معاون وزیر خارجه گفت: «تحقیقات اولیه چین و سازمان جهانی بهداشت کافی است و درخواست‌ها برای دریافت داده‌های اضافی با انگیزه‌های پنهان سیاسی انجام می‌شود. ما با سیاسی شدن موضوع جستجو درباره منشاء این ویروس و کنار گذاشتن گزارش مشترک مخالف هستیم و همچنان از تحقیقات مبتنی بر علم حمایت می‌کنیم.»

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در ژانویه سال ۲۰۲۱ به ووهان چین سفر کردند و در پایان سفر، گزارشی را با همکاری متخصصان چینی نوشته و منتشر کردند.

اما با مطالعه این گزارش نمی‌توان به یک نتیجه قطعی درباره منشاء ویروس کرونا رسید. در این گزارش آمده است که اگرچه انتقال ویروس کرونا از خفاش به انسان از طریق یک حیوان واسطه «محتمل‌ترین سناریو» است، اما «بسیار بعید» است که این ویروس از آزمایشگاه آمده باشد.

ما ژائوکسو، معاون وزیر خارجه افزود: «نتایج و توصیه‌های این گزارش مشترک، از سوی جامعه بین‌المللی و جوامع علمی به رسمیت شناخته شده است و بر این اساس تحقیقات بیشتر باید با تکیه این گزارش انجام شود؛ هیچ شروع مجددی در کار نیست.»

بیانیه سازمان جهانی بهداشت در حالی انتشار می‌یابد که شمار مبتلایان به کووید۱۹ در سراسر جهان به بیش از ۲۰۶ میلیون نفر رسیده و از این تعداد بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

این سازمان تخمین می‌زند که با توجه به مرگ و میرهایی که بطور غیرمستقیم با کووید۱۹ مرتبط بوده‌اند، احتمالا تلفات همه‌گیری این ویروس ۲ تا ۳ برابر بیشتر از رقم‌های اعلام شده باشد.

 

ادعای تازه آمریکا

آمریکا به تازگی ادعا کرده است که رسانه های مرتبط با روسیه، چین و ایران در حال انتشار اطلاعات نادرست در مورد کووید هستند.

بنابر گزارش اسپوتنیک، وزارت امنیت داخلی آمریکا ادعا می کند که رسانه هایی که ظاهراً با مقامات روسیه، چین و ایران در ارتباط هستند، از روی عمد اخبار و مطالب نادرست در مورد ویروس کرونا و واکسن های ضد آن منتشر می کنند.

وزارت امنیت داخلی آمریکا روز جمعه در وب سایت خود با انتشار بیانیه ای این مطالب را منتشر کرده است.

این سند همچنین ارزیابی هایی را در مورد تهدیدهای ایالات متحده در حوزه تروریستی ارائه می دهد. در آن آمده است که "دولت های متخاصم [آمریکا] تلاش های خود را برای ایجاد اختلاف افزایش داده اند"."به عنوان مثال، رسانه های وابسته به مقامات روسیه، چین و ایران پی در پی نظریه های توطئه ای را در مورد منشاء COVID-19 و اثربخشی واکسن ها منتشر کرده اند، در برخی موارد خواستار خشونت علیه افراد آسیایی تبار شده است."

در عین حال این بیانیه هیچ مدرکی از این گزارش ارائه نمی دهد.

پیش از این دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه گفته بود که روسیه در کمپین های اطلاعاتی علیه واکسن های خارجی علیه کرونا شرکت نمی کند. همانطور که پسکوف تأکید کرد، هرگونه اتهامی در این رابطه کاملاً پوچ است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.